مهم‌ترین دغدغه دانشگاه‌ها برای آموزش حضوری چیست؟

2:05 - 15 آبان 1400
کد خبر: ۷۷۱۵۹۴
تامین خوابگاه برای دانشجویان در شرایط فعلی از مهمترین دغدغه‌های دانشگاه‌ها برای اموزش حضوری است، با توجه به شرایط موجود کرونایی در کشور اگر تا پیش از این اتاقی در اختیار ۴ نفر از دانشجویان قرار گرفته بود، از این پس باید به دو یا یک دانشجو اختصاص پیدا کند لذا برای تحقق آموزش حضوری و برداشتن برخی از موانع، نیازمند همراهی و حمایت دولت و بخش خصوصی هستیم.
- چندی پیش وزیر علوم با ارسال نامه‌ای به دانشگاه‌های کشور شرایط حضوری شدن آموزش در نیم‌سال جدید تحصیلی را تبیین کرد. در نامه محمد علی زلفی‌گل آمده است در پی مصوبه اخیر ستاد ملی کرونا و ضرورت آغاز و تداوم آموزش‌های حضوری دانشجویان در دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی کشور مقتضی است که آموزش‌های حضوری به‌گونه‌ای تدریجی و با توجه به شرایط منطقه موردنظر و میزان واکسیناسیون دانشجویان و شرایط خوابگاهی برقرار شود  که تشخیص این امر نیز بر عهده شورای مدیریت استانی آموزش عالی است.
 
همچنین وزیر علوم پیش از این گفته بود که امکان حضور برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی که فعالیت‌های آزمایشگاهی و عملی داشتند در دانشگاه‌ها وجود داشت، اما بحث آموزش حضوری ما در مورد دانشجویان سال اول کارشناسی ارشد و مقاطع کارشناسی می‌باشد که برای حضور آن‌ها دانشگاه‌ها برنامه ریزی خواهد شد.

به نظر می‌رسد بزرگترین معضل پیش روی نظام آموزش عالی برای حضوری کردن آموزش در تمامی مقاطع تحصیلی همین موضوع شرایط خوابگاه‌ها است، که با توجه به ظرفیت محدود آن در دانشگاه‌های کشور موضوع آموزش حضوری دانشجویان تحصیلات تکمیلی آن هم در دروس عملی تنها فراهم شده است.

از سوی دیگر با توجه به اعلام ۱۵ آبان ماه برای شروع بازگشایی و آموزش حضوری در دانشگاه‌ها باید دید که این روند با توجه به محدودیت‌های خوابگاهی چگونه امکان پذیر است؟

نزدیک دو سال از آموزش مجازی در دانشگاه‌ها می‌گذرد، بحث مهمی که پیش می‌آید این موضوع است که درطی دو سال گذشته آیا دانشگاه‌ها توانسته اند تمهیدات لازم را در صورت حضوری شدن آموزش در جهت رعایت نکات و پروتکل‌های بهداشتی به انجام برسانند یا خیر؟

خوابگاه‌ها بزرگترین دغدغه در بازگشایی
شاید بتوان گفت خوابگاه‌ها بزرگترین دغدغه دانشگاه‌ها در بحث بازگشایی و آموزش حضوری است، خوابگاه‌هایی که تا پیش از این با تمام ظرفیت در اختیار دانشجویان قرار داشتند، با توجه به شرایط موجود تنها می‌توانند حذاکثر پذیرای نیمی و یا حتی کمتر از دانشجویان باشند.

برقراری شرایط مطلوب و حفظ سلامت دانشجویان از دغدغه‌های مهم آموزش عالی محسوب می‌شود و این مهم جز از طریق برنامه ریزی و تخصیص اعتباراتی جهت انجام فعالیت آن‌ها امکان پذیر نخواهد بود.

محمد علی زلفی گل وزیر علوم گفت: بحث تعمیر و بازسازی خوابگاه‌های همه دانشگاه‌های کشور و آزمایشگاه‌ها تا حدودی انجام شده است و قرار شد تا روسای دانشگاه با توجه به شرایطی که دانشگاه دارند حضور دانشجویان را اولویت‌بندی کنند و بحث حضوری شدن آموزش را جدی بگیرند.

شهلا بختیاری معاون دانشجویی دانشگاه الزهرا با بیان اینکه پس از بازگشایی دانشگاه‌ها برای آموزش حضوری، مسئله خوابگاه‌ها از دغدغه‌های اصلی ما است، گفت: اگر قرار باشد دانشگاه‌ها برای حضور دانشجویان باز باشند و فضای دانشگاه عملی‌تر باشد، ما با مشکل بسیار بزرگ کمبود ظرفیت مواجه خواهیم بود.

معضل ظرفیت خوابگاه‌ها موضوعی است که بازگشایی و حضوری شدن آموزش رادر شرایط فعلی دچار اختلال کرده است، لذا توجه ویژه به این موضوع و مرتفع ساختن این معضل اهتمام و توجه جدی می‌طلبد.

بخش خصوصی به میدان آید
پرویز انصاری راد معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در گفت‌وگو با میزان در پاسخ به این سوال که در صورت حضوری شدن آموزش تمهیدات و امکانات لازم از سوی دانشگاه اندیشیده شده است یا با موانعی روبرو است، گفت: در طی دو سال آموزش مجازی این امکان را یافتیم که در خوابگاه‌ها و مراکزی که نیاز به تعمیرات اساسی داشت و همچنین تجهیزاتی نیاز بود که این ضعف‌ها اصلاح شود که برای سال تحصیلی مشکلی نباشد.
 
وی اضافه کرد: در خصوص امکان بازگشایی دانشگاه‌ها در شرایط کرونایی و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به جهت اینکه فضا‌های سابق بر اساس شرایط عادی تعبیه شده است، نیازمند اعتبارات ویژه در جهت تخصیص مکان‌هایی شامل خوابگاه‌ها برای اجرای پروتکل‌های بهداشتی و به حداقل رسانی جمعیت آن هستیم.

انصاری راد گفت: برای توسعه فضای خوابگاه‌ها نیازمند اعتباراتی در این زمینه هستیم از این رو ورود بخش خصوصی و خوابگاه‌های خود گردان جهت کاستن از تراکم جمعیتی از دانشجویان در این مراکز احساس می‌شود، خوابگاه‌هایی که تا پیش از این در اختیار بخش عظمیی از دانشجویان بوده است با توجه به شرایط موجود باید به کمتر از نیمی از دانشجویان خدمات ارائه دهد.

وی در پایان گفت: با توجه به شرایط موجود کرونایی در کشور اگر تا پیش از این اتاقی در اختیار ۴ نفر از دانشجویان قرار گرفته بود، از این پس باید به دو یا یک دانشجو اختصاص پیدا کند لذا برای تحقق آموزش حضوری و برداشتن برخی از موانع،  نیازمند همراهی و حمایت دولت و بخش خصوصی هستیم.

از این رو باید گفت فضای آموزش مجازی اگر چه جایگزینی مناسب در شرایط بحرانی در کشور بود، اما نتوانست آنچنان که باید تعاملات لازم را میان اساتید و دانشجویان برقرار نماید، با توجه به تجربه ۴ ترم آموزش مجازی و هویدا شدن ضعف زیر ساخت‌های آن و مشکلات عمده‌ای که در آینده نظام آموزش عالی را درگیر و دغدغه‌مند خواهد کرد، با توجه به کاهش شیب بیماری در کشور به مدد واکسیناسیون حضوری شدن آموزش را می‌توانیم در بستر‌های مناسب تدارک ببینیم.

در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه‌های موجود تخصیص اعتبارات ویژه به دانشگاه‌ها و به میدان آمدن بخش خصوصی و خوابگاه‌های خود گردان است جهت کاستن از حجم و تراکم دانشجویان در محیط‌های خوابگاهی و شروع کم دغدغه آموزش حضوری در کشور است.
 
 
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *