آمار دستبرد به موزه‌های ما در قیاس با دنیا بسیار پایین است

1:52 - 26 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۷۶۶۵
محمدرضا کارگر گفت: یک شی سرقت شده‌ای که متعلق به یکی از موزه‌ها بوده نه در جایی امکان به نمایش درآمدن خواهد داشت و نه ربایندگان امکان فروش آن شی را خواهند داشت. چون حتی ده یا بیست سال هم اگر از زمان سرقت آن شی گذشته باشد در هر کجای دنیا اگر رویت بشود بلافاصله توسط پلیس آن شی ضبط و دارندگانش به عنوان مجرم شناخته خواهند شد.
محمدرضا کارگر مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی درخصوص نحوه همکاری با پلیس برای حفاظت از اموال و اشیای موزه‌ها به میزان گفت: نیروی پلیس مستقر در نزدیکی هر موزه به طور کامل با مسوولان آن موزه در ارتباط هستند و سفارش‌ها و توصیه‌های لازم و ضروری درباره مسائل امنیتی به مسوولان موزه منتقل می‌شود. از نظر ارتباط‌های مخابراتی و تلفنی هم ارتباط و همکاری بسیار نزدیکی میان موزه‌ها با نیروی پلیس وجود دارد. درواقع نیرو‌های پلیس مشغول انجام گشت‌ها و ماموریت‌هایی که در حیطه وظایفشان تعریف شده هستند، اما اگر احساس شود به حضور و همکاری بیشتری با پلیس برای اداره موزه‌ها نیاز باشد این همکاری‌ها اتفاق خواهد افتاد. در مجموع موزه‌های ما با گارد حفاظتی پلیس همگامی و همراهی نزدیکی دارند. این همکاری‌ها و ارتباطات تنگاتنگ از گذشته وجود داشته و درحال حاضر هم این همراهی‌ها ادامه دارد.

وی در پاسخ به اینکه امکانات نرم افزاری و دیجیتالی چقدر در صیانت از اموال موزه‌ها می‌تواند اثرگذار باشد گفت: شرایط نیرو‌های ما از نظر به کارگیری ابزار‌های دیجیتالی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. عمده‌ترین مساله‌ای که ما در موزه‌ها از امکانات نرم افزاری برای آن بهره می‌گیریم به موضوع حفاظت الکترونیکی از موزه‌ها مربوط می‌شود. ما با بهره گیری از انواع دوربین‌ها و تجهیزات دیگری که در اختیار داریم به حفاظت الکترونیکی از موزه‌ها می‌پردازیم.
 
بیشتر بخوانید:
تلاش برای جذب گردشگران خارجی

کارگر درباره اینکه استفاده از قابلیت‌های به روزرسانی شده احتمال بروز سرقت در موزه‌ها را چقدر کاهش می‌دهد گفت: من چنین ادعایی را مطرح نمی‌کنم که امکان رخ دادن سرقت از موزه‌های ما وجود ندارد. همیشه، در همه جا و در هر حالتی چنین احتمالی وجود دارد که خطراتی برای موزه‌ها پیش بیاید و اموالشان مورد دستبرد قرار بگیرد. اما خوشبختانه در کشور ما در طول تاریخ مساله رخ دادن سرقت‌ها بسیار به صورت نادر اتفاق افتاده است. ما این امیدواری را داریم که در آینده هم این روند ادامه پیدا کند و ما با بالا رفتن سطح ایمنی در موزه‌ها شاهد به حداقل رسیدن امکان بروز چنین اتفاقاتی باشیم. اما این را هم باید در نظر بگیریم که سرقت از موزه‌ها در کشور ما به قدری نادر بوده که ما امروز جزو معدود کشور‌هایی هستیم که آمار سرقت از موزه هایمان بسیار پایین و در واقع ناچیز است. در صورتی هم که تجهیزات و امکانات بیشتر و بهتری برای انجام اقدامات حفاظتی در اختیار مسوولان موزه‌ها قرار بگیرد روند صیانت از اموال موزه‌ها به وضعی آرمانی خواهد رسید و ما خواهیم توانست احتمال وقوع سرقت از موزه‌ها را به صفر برسانیم.

مدیرکل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی در پاسخ به اینکه آیا الگوبرداری از سازوکار‌هایی که در موزه‌های بزرگ جهان برای حفاظت از اموال صورت می‌گیرد در دستور کار موزه‌های ما قرار دارد گفت: قطعا و بدون تردید این مساله اتفاق افتاده است. اما مهمترین موضوع در حفاظت از موزه‌ها به مساله ثبت اشیا و مشخصات مربوط به آن‌ها بر می‌گردد. این نکته حائز اهمیت خواهد بود اگر بدانیم یک شی سرقت شده‌ای که متعلق به یکی از موزه‌ها بوده نه در جایی امکان به نمایش درآمدن خواهد داشت و نه ربایندگان امکان فروش آن شی را خواهند داشت. چون حتی ده یا بیست سال هم اگر از زمان سرقت آن شی گذشته باشد در هر کجای دنیا اگر رویت بشود بلافاصله توسط پلیس آن شی ضبط و دارندگانش به عنوان مجرم شناخته خواهند شد. درواقع با این شرایط انگیزه‌ای برای سرقت اموال و اشیای موزه‌ها باقی نمی‌ماند.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *