تبدیل دارالفنون به دبیرستان منع قانونی ندارد

2:43 - 09 شهريور 1400
کد خبر: ۷۵۳۶۶۶
مرتضی ادیب زاده گفت: همیشه وزارت آموزش و پرورش همکاری‌های مطلوبی را با ما در زمینه نگهداری و حفاظت از بنا‌های تاریخی داشته است. مدرسه دارالفنون و دبیرستان البرز تجربه‌های خوبی از این همکاری به شمار می‌روند.
مرتضی ادیب زاده معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره چگونگی اداره مدرسه تاریخی دارالفنون به میزان گفت: میراث فرهنگی بر درست و اصولی انجام شدن مرمت بنای این مدرسه تاریخی و نیز حفاظت اصولی از این بنا نظارت می‌کند. در واقع میراث فرهنگی یک وظیفه نظارتی درباره این بنا بر عهده دارد. اما اینکه لزوما خود میراث فرهنگی مالکیت این بنا را برعهده داشته باشد و بخواهد به طور مداوم بنا‌های تاریخی را به تملک خود دربیاورد مطابق با رویه‌ها و روال‌های موجود نیست. چون تحقق این موضوع و تملک بنا‌های تاریخی در محدوده اعتبارات مالی ما هم نمی‌گنجد. اما قانون برای آن دسته از دستگاه‌های دولتی که پلاک‌های تاریخی ارزشمند و ثبتی را در اختیار دارند وظایفی را مشخص کرده تا در راستای حفاظت از بنا‌های ارزشمند تاریخی تلاش کنند.

وی درباره همکاری و هم افزایی میان آموزش و پرورش و میراث فرهنگی برای مرمت بنای مدرسه دارالفنون گفت: همیشه وزارت آموزش و پرورش همکاری‌های مطلوبی را با ما در زمینه نگهداری و حفاظت از بنا‌های تاریخی داشته است. مدرسه دارالفنون و دبیرستان البرز تجربه‌های خوبی از این همکاری به شمار می‌روند.

ادیب زاده درمورد تلاش مدیران شهری برای بهره گیری از ظرفیت‌های مدرسه دارالفنون در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری اظهار داشت: اگر در ارتباط با این موضوع بحثی پیش آمده باشد ما از آن بی اطلاع هستیم. چون اگر در این رابطه شورای شهر مصوبه‌ای داشته قاعدتا باید آن را به ما ابلاغ می‌کردند.

معاون میراث فرهنگی استان تهران درباره امکان رایزنی با مدیریت شهری یا دیگر دستگاه‌ها برای بهره برداری از ظرفیت‌های بنای مدرسه دارالفنون در زمینه میراث فرهنگی و گردشگری گفت: نه تنها درباره بنای مدرسه دارالفنون بلکه درباره تمام بنا‌های سطح شهر تهران تصور می‌کنم با توجه به تجربه‌ای که در چند سال اخیر شکل گرفته این اهتمام در شهرداری وجود دارد که همکاری‌هایی شکل بگیرد. مدیریت شهری تهران در راستای حفظ، احیا و حراست از این بنا‌های ارزشمند تلاش کرده و هزینه‌هایی را هم متقبل شده اند و اعتباراتی را هم به این کار اختصاص داده اند. در این راستا سازمان نوسازی، سازمان زیباسازی شهر تهران و مدیریت بافت تاریخی شهرداری تهران با همکاری میراث فرهنگی و نظارت اداره کل میراث فرهنگی استان این پروژه‌ها را پیش برده اند. این رویکردی است که وجود دارد و امیدواریم همچنان هم تداوم پیدا کند.
 
بیشتر بخوانید:
کاخ گلستان؛ ایستاده در غبار

وی درخصوص نگرانی فعالان میراث فرهنگی از به کارگیری بنای دارالفنون به عنوان مدرسه متوسطه گفت: تصمیم گیری درباره این موضوع یک کار کارشناسی محسوب می‌شود. باید دوستداران میراث فرهنگی و فعالان این حوزه با متخصصان با هم رایزنی‌هایی داشته باشند و در این باره هم اندیشی کنند. ولی قطعا تصمیم گیرنده نهایی درباره کاربری این بنای تاریخی دستگاه متولی و ناظر رسمی پروژه یعنی وزارت میراث فرهنگی هستند.

وی درباره نحوه ورود میراث فرهنگی به مساله کاربری بنای مدرسه دارالفنون گفت: ما کاربری فرهنگی این بنا را تایید می‌کنیم. البته تبدیل این بنا به یک مدرسه دوره متوسطه منع قانونی ندارد. ولی هنوز در این رابطه درخواستی به ما ارجاع نشده است. چنانچه درخواستی مطرح بشود ما این درخواست را در کمیته‌های تخصصی بررسی می‌کنیم و در نهایت با نظر وزارتخانه پاسخ چنین درخواستی داده می‌شود. اما درحال حاضر ما اظهارنظری نمی‌کنیم.

وی درباره ظرفیت مدرسه دارالفنون برای داشتن کاربری‌های دیگر گفت: بنا‌های تاریخی شان و شخصیت خاص خودشان را دارند. به این معنا که یک بنای تاریخی از یک کاراکتر، شناسنامه و پیشینه‌ای برخوردار است که باید به آن احترام گذاشت. ما نمی‌توانیم یک فضای تاریخی-فرهنگی را که یک مکان-رویداد مهم محسوب می‌شود تبدیل به فضایی با کاربری ناهمگون و نا مانوس بکنیم. البته در همه جای دنیا همین وضعیت وجود دارد. ما این نکته را شاهدیم که دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی در سرتاسر دنیا از قرن هفدهم و هجدهم میلادی همچنان همان کاربری گذشته را حفظ کرده اند و هر سال هم مرمت می‌شوند. این مراکز دانشگاهی با وجود اینکه پذیرای گردشگران هستند، اما کاربری آموزشی را هم حفظ کرده اند. البته این کاربری در حدی است که فشاری به بنا وارد نشود و آسیبی نبیند.

وی در پاسخ به اینکه تبدیل بنای دارالفنون به مدرسه دوره متوسطه مانعی برای بهره گرفتن از ظرفیت‌های این بنا در حوزه گردشگری نخواهد بود گفت: این موضوع باید در شورای فنی وزارتخانه میراث فرهنگی مطرح بشود و در آنجا در این باره تصمیم گیری کنند و دیدگاه‌های دیگر صاحب نظران هم درباره این موضوع شنیده شود. من به تنهایی درباره این موضوع اظهارنظر یا تصمیم گیری نمی‌کنم.
 

برچسب ها: مرتضی ادیب زاده

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *