مصرف سرانه شیر و محصولات لبنی در ایران

10:34 - 02 تير 1400
کد خبر: ۷۳۵۳۶۷
باز هم تولید کنندگان و لبنیات از گران‌تر کردن محصولات خود خبر دادند آن هم ۷۰ درصد!
- اگر می‌خواهید جامعه‌ای سالم داشته باشید، اگر می‌خواهید فرزندانتان از تن و بدن سالم برخوردار باشند هر روز یک لیوان نوشابه به آن‌ها بدهید!

سرانه مصرف شیر و لبنیات در ایران برای هر نفر سالانه ۱۱۷ کیلوگرم است که حدود ۴۸ کیلوگرم کمتر از میانگین مصرف جهانی است.

اکنون برخی کشور‌ها همچون هلند سالانه ۵۲۰ کیلوگرم سرانه مصرف شیر و لبنیات دارند درحالیکه طبق گزارش سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد فائو استاندارد جهانی سرانه مصرف شیر و لبنیات برای هر فرد باید ۳۰۰ کیلوگرم در سال باشد که ایران از این استاندارد بسیار عقب است.

اخباری در زمینه افزایش قیمت شیر به گوش می‌رسد، محصولی که ماده اولیه برای تولیدات و محصولات لبنی است.

گفته می‌شود که قرار است ۷۰ درصد بر روی قیمت خرید شیر خام افزوده شود.

این رقم بسیار بالا است با توجه به این که هم اکنون نیز محصولات لبنی گران است و همه مردم توان خرید آن را ندارند به همین خاطر یکی از دلایل کاهش مصرف شیر و لبنیات گران بودن این محصولات است.

با ادامه روند گرانی شیر و محصولات لبنی باید در انتظار اتفاقی باشیم، اتفاقی که باعث می‌شود تا فروش محصولات لبنی در کشور بسیار کاهش پیدا کند و قطعاً این روند بر ظرفیت تولید کارخانه‌های لبنی تأثیر منفی خواهد گذاشت و چه بسا به پایین آوردن ظرفیت تولید و تعدیل نیرو نیز بینجامد.
 
بیشتر بخوانید:

در واقع افزایش بی رویه قیمت شیر و لبنیات دو زیان جبران ناپذیر را باعث می‌شود، سلامت مردم به خطر می‌افتد، که اکنون نیز افتاده است و کارخانه‌های تولید لبنیات نیز به ورشکستگی دچار خواهد شد.

عرضه و تقاضا همواره در بخش تولید دو مولفه مهم است که اگر یکی از آن‌ها لنگ بزند دیگری نیز از تبعات آن بی بهره نخواهد بود.

البته مهمترین بخش این مقوله سلامت افراد جامعه است که با کاهش شدید مصرف شیر و لبنیات به خطر افتاده است و با ادامه روند کاهش مصرف شیر به بحران سلامت تبدیل خواهد شد.

این اتفاق می‌تواند بر بسیاری از مسائل تأثیر گذار باشد. به خطر افتادن سلامت جامعه بر روند کار و تلاش نیز تأثیر می‌گذارد، جوانان کشور که نیروی کار به حساب می‌آیند توان کار نخواهند داشت.

در بیشتر کشور‌های دنیا دولت‌ها برای تشویق به مصرف مواد غذایی سالم به ویژه شیر و لبنیات یارانه پرداخت می‌کنند، اما در ایران این رویه اجرا نمی‌شود.

هم اکنون نیز تغذیه با شیر در مدارس نیز متوقف شده و دانش آموزان از مصرف شیر در مدرسه محروم شده اند.

آیا به نظر نمی‌رسد که تصمیماتی که در روز‌های پایانی دولت گرفته می‌شود و هیچ واکنشی هم نسبت به آن‌ها از سوی دولت صورت نمی‌گیرد، اقدامات و تصمیمات مسئله دار و مسئله سازی است؟
 

برچسب ها: سلامت لبنیات

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *