مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی؛ تدبیر افزایش مهلت یا تکرار تشدید مشکلات؟

8:01 - 31 خرداد 1400
کد خبر: ۷۳۴۵۸۸
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
اظهارنامه‌های مالیاتی اشخاص حقیقی امسال به مدت ۱۵ روز تمدید شده است که باتوجه به ادامه شیوع ویروس کرونا نیاز به تمدید بیشتری است.

- اظهارنامه کارنامه عملکرد مالی شخص حقیقی یا حقوقی مشمول پرداخت مالیات را تعیین می‌کند و رویداد‌های مالی به ترتیب وقوع، مستند بر مدارک و ادله قانونی درآن درج می‌شود.

به طور کلی ارائه اظهارنامه مالیاتی صحیح که براساس مدارک مستند است یک تکلیف قانونی مهم مودیان مالیاتی در کشور محسوب می‌شود و عدم ارائه در مهلت مقرر قانونی، فرد را از معافیت ها، بخشودگی‌های مالیاتی و پرداخت جرایم محروم می‌سازد.

اظهارنامه عملکرد اشخاص حقیقی در دو قالب اظهارنامه انفرادی و مشارکتی قابل تسلیم است و باتوجه به شرایط واحد کسبی اطلاعات لازم در سامانه ثبت نام وارد می‌شود.

پس از ورود اطلاعات خواسته شده در نرم افزار اطلاعات هویتی و واحد کسبی شخص حقیقی از سامانه ثبت نام دریافت و در اظهارنامه نمایش داده می‌شود.

به طور معمول در اواخر بهار شاهد تمدید ۲ ماهه اظهار نامه‌های مالیاتی اشخاص حقیقی (صاحبان مشاغل) هستیم و سال گذشته نیز این تمدید در اواخر خردادماه عملی شد اما امسال متاسفانه این مهلت فقط تا ۱۵ تیرماه تمدید شد که با توجه به ادامه روند بیماری کرونا و تاثیر آن بر کسب و کار‌ها زمان بسیار کمی است.

 

 

در همین راستا سعید تفکریان کارشناس امور مالیاتی در گفت‌وگو با میزان، درخصوص ضرورت تمدید بیشتر مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی گفت: سال گذشته مهلت مناسبی برای تسلیم اظهارنامه به خصوص به اصناف و مشاغل داده شد، اما متأسفانه امسال با وجود اینکه بیماری کرونا با همان شدت ادامه دارد مهلت کمتری داده شد و اصناف باید گزارش اظهارنامه خود را در مهلت تعیین شده ارائه کنند.

همچنین سید احسان خاندوزی رئیس فراکسیون تولید و فضای کسب‌وکار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با میزان، با اشاره به ضرورت تمدید مهلت تسلیم اظهارنامه‌های مالیاتی، گفته بود اقتصاد ایران در سال ۹۹ یکی ازسال‌های سخت به لحاظ رکورد تورمی را تجربه کرد و متأسفانه با توجه به این که انتظار می‌رفت که به فعالان اقتصادی کمک ویژه‌ای شود، اما عملکرد دولت نشان می‌دهد که شاخص‌های قابل قبولی در زمینه کمک به اقتصاد و این فعالان در شرایط کرونایی نداریم.

نماینده «تهران، اسلامشهر، ری، شمیرانات و پردیس» تاکید کرد: در مقایسه با بسیاری از کشور‌ها که گاهی مواقع تا ۵ درصد GDP خود را برای کمک‌های کرونایی اختصاص داده‌اند میزان کمکی که در بودجه سنواتی دولت برای کاهش مشکلات کسب و کار متأثر از کرونا اختصاص پیدا کرده رقم بسیار ناچیزی است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: حداقل اقدامی که می‌شود در این زمینه انجام داد این است که به جهت مهلت‌های قانونی پرداخت مالیات و حق بیمه سهم کارفرما مهلت لازم در اختیار این فعالان قرار بگیرد تا بتواند در زمان بیشتری حقوق دولت و سازمان امور مالیاتی را پرداخت کند.

باتوجه به این که عدم ارائه اظهار نامه‌های مالیاتی در مهلت مقرر قانونی، با جریمه همراه است و فرد را از معافیت‌ها و بخشودگی‌های مالیاتی محروم می‌کند لازم است تا مسئولان تمدید حداقل ۲ ماهه یا بیشتر تسلیم اظهارنامه های مالیاتی را در دستور کار قرار دهند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *