توضیحات سخنگوی وزارت خارجه درباره فایل صوتی ظریف

11:26 - 06 ارديبهشت 1400
کد خبر: ۷۱۹۸۵۱
دسته بندی: سیاست
سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص فایل‌های منتشر شده از سوی ظریف گفت: آنچه که منتشر شده است، یک مصاحبه نبوده و یک گفت‌وگو در چارچوب محرمانه‌ای است که در داخل دولت انجام شده است. رئیس جمهور نظرشان این بود که اعضای کابینه برای انتقال تجربیات خود چنین سخنانی را ثبت کنند. وزارت امور خارجه هیچ نقشی در ضبط و نگهداری این فایل‌ها نداشته است.
- سعید خطیب‌زاده امروز در نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک میلاد امام حسن علیه السلام به تشریح رویداد‌های سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت، پرداخت.

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: ۳۰ فروردین سفر ظریف به اندونزی را داشتیم و در مورد روابط دو جانبه بود و از تلاش‌های اندونزی در راستای حفظ برجام قدردانی شد. اول اردیبهشت سفر وزیر خارجه پاکستان به ایران بود. در پی این سفر مرز سوم ایران و پاکستان افتتاح و تفاهم‌نامه همکاری میان وزرای امور خارجه دو کشور امضا شد.

وی ادامه داد: ظریف روز گذشته به قطر سفر و با وزیر امور خارجه این کشور دیدار کرد و امروز هم وارد عراق شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی: امروز هم هیئت‌های ایرانی برای برگزاری نشست مشترک کمیسیون مشترک برجام عازم وین شدند.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه با اشاره به حوادث روی داده برای شهروند‌های ایرانی در ترکیه، ضمن تاکید بر حفظ حقوق شهروندان گفت: از لحظه اول با جدیت پیگیری کردیم. مرزبانان دو کشور دیداری داشتند و تهران یادداشت خود را به سفیر ارائه کرده است. این موضوع در روابط ایران و ترکیه تاثیر ناخوشایندی دارد. ابعاد این موضوع هنوز روشن نیست و تحقیقات ادامه دارد. وزارت امور خارجه در پاسداشت حقوق شهروندان خود، این موضوع را با جدیت پیگیری خواهد کرد.

خطیب‌زاده درخصوص فایل‌های منتشر شده از سوی ظریف گفت: آنچه که منتشر شده است، یک مصاحبه نبوده و یک گفت‌وگو در چارچوب محرمانه‌ای است که در داخل دولت انجام شده است. رئیس جمهور نظرشان این بود که اعضای کابینه برای انتقال تجربیات خود چنین سخنانی را ثبت کنند. وزارت امور خارجه هیچ نقشی در ضبط و نگهداری این فایل‌ها نداشته است.

این دیپلمات کشورمان افزود: ما از دو شب قبل متوجه شدیم که در حال انتشار است. انچه که انجام می‌شود، حول قوه عاقله نظام است. همه روابط و سوابق «شهید سلیمانی» و «ظریف» را می‌دانند و نکات پوشیده‌ای نیست؛ این گونه مباحث یک امر کاملاً غیرقانونی است، اما برخلاف آنچه که می‌گویند، مسئولین نظام جمهوری اسلامی ایران بسیار روشن و صریح هستند.

سخنگوی وزارت امور همچنین درباره هجمه‌ها علیه دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: سیاست خارجی در راستای اهداف انتخابات برخی مورد سوءاستفاده قرار می‌گیرد. در مأموریت‌های ما خللی ایجاد نخواهد شد. وزارت خارجه یک دستگاه حاکمیتی و همراهی در سیاست خارجی، قدرت‌بخش است.

سفر ظریف به عراق ربطی به گشورهای ثالث ندارد
وی درباره سفر ظریف به عراق و قطر نیز اظهار داشت: این سفر در چارچوب دیپلماسی رمضان انجام می‌شود. سفر به دیگر کشور‌ها در دستور کار خواهند بود و این سفر‌ها هیچ ارتباطی به طرف ثالث ندارد.

 
خطیب‌زاده همچنین در مورد فایل صوتی منتشره، اضافه کرد: این فایل برشی از موضوعی است که در گذشته اتفاق افتاده است. روابط ایران و روسیه بسیار نزدیک است و تصمیم گرفتند این روابط را ارتقا بدهند. تصمیم قاطع ما همواره ارتقای روابط بوده و ذوق زدگی کشور‌های غربی نشان می‌دهد که ما در مسیر درستی هستیم.
 
آن‌هایی که حقوق بشر را سیاسی می‌کنند، خائنین اصلی به حقوق بشر هستند
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال میزان در خصوص استاندارد‌های دوگانه غرب در حوزه حقوق بشر و تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه برخی مقامات کشورمان، ابراز داشت: سابقه اروپایی‌ها درباره حقوق بشر و برخورد‌های سیاسی و دوگانه آن‌ها هیچ شأن، جایگاه و آبرویی را برای اروپا به ویژه برخی کشور‌های اروپایی خاص که داعیه‌دار حقوق بشر هستند، باقی نگذاشته است. آنچه که در آفریقا، آسیا و حتی در داخل خود اروپا اتفاق افتاده است مهمترین دلیل این گزاره راهبردی است که متاسفانه آن‌هایی که حقوق بشر را سیاسی می‌کنند، خائنین اصلی به حقوق بشر هستند.

این دیپلمات کشورمان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بعد از اعلام اخیر اتحادیه اروپا برای تحریم برخی از مقامات، نه تنها گفتگو‌های خود با اتحادیه اروپا در همه حوزه‌ها را به تعلیق درآورد، بلکه در حال بررسی عمل متقابل در خصوص یک لیستی است که وقتی نهایی شود اعلام خواهد شد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه تاکید کرد: اروپا باید بداند فصل این چنین برخورد‌ها با کشور‌های دیگر آن هم با جمهوری اسلامی ایران خیلی وقت است که گذشته است.
 
صلح و ثبات در دو سوی مرزها لازم است
سخنگوی دستگاه دیپلماسی درخصوص سفر ظریف به کردستان عراق و شهر اربیل گفت: یکی از شرکای اصلی اقتصادی ما عراق است. ما در حوزه صادرات گاز و برق و تامین نیاز‌های زیربنایی عراق و همچنین ارتباطات استانی با اقلیم، استان‌های مرزی بسیار بسیار کار‌های جدی صورت دادیم. فکر نمی‌کنیم بدون صلح و ثبات در آن طرف مرزها، ما هم بتوانیم صلح و ثبات داشته باشیم.

آمریکا نشان داده است که به تعهدات بین‌المللی پایبند نیست
این دیپلمات کشورمان در پاسخ به سوالی در مورد برجام با پذیرش شروط ایران گفت: همه تضمین‌ها مانع این نیست که کشور‌ها از انجام تعهدات خود سرباز بزنند. برجام با توجه به اینکه قطعنامه ۲۲۳۱ آن را الزام آور کرده، بالاترین تضمین‌ها را دارد. آمریکا نشان داده است که به تعهدات بین‌المللی پایبند نیست و سوابق درخشانی ندارد. آنچه که مهم است، انجام همه تعهدات به صورت راستی‌آزمایی شده است. 

عربستان سعودی را متحد خود نمی‌دانیم
وی درباره اظهارات ظریف در فایل صوتی منتشره، اضافه کرد: ما عربستان سعودی را متحد خود نمی‌دانیم. گفت‌وگو در فضای غیررسمی کاملا متفاوت است. گفت‌وگو‌هایی که در پشت در‌های بسته در جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود، کاملاً متفاوت است و با مواضع اعلامی ایران تفاوت دارد. مواضع اعلامی ما آن چیزی است که از سوی من و با وزیر امور خارجه، منتشر می‌شود. همه ما در پشت در‌های بسته در مقام کارشناس، بدون صراحت صحبت می‌کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: آن‌هایی که در پی تخریب هستند، دانسته یا نادانسته در پازل بدخواهان حرکت می‌کنند. هر ماه میدان و دیپلماسی با هم همراه نبودند، ما نتیجه خوبی نگرفتیم. همه در زیر سایه ولایت، تصمیمات نظام را عملی می‌کنند و در چارچوب معنویات عالیه نظام عمل می‌کنند.

خطیب‌زاده درباره لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اضافه کرد: ما در وین برای کمیسیون گفته‌ایم و کمیسیون برای ایالات متحده گفته است. همه تحریم‌ها از نظر ما تحریم‌های برجامی هستند و باید لغو شوند. مقامات ایالات متحده ممکن است نظرات متفاوتی داشته باشند. در خصوص لغو یا برداشتن ما نظرمان روشن است. باید با همان ادبیات برجام، پیش برویم. این که آمریکا چگونه می‌خواهد لغو تحریم‌ها را انجام دهد به خودشان مربوط است و باید در تمامی ابعاد توسط دستگاه‌های مربوطه، تایید شود.

وی درباره گفت‌وگوی ایران با مقامات سعودی افزود: ما همواره نظرات خود را برای گفت‌وگو با پادشاه سعودی اعلام کردیم و از آن استقبال خواهیم کرد.

خطیب‌زاده درخصوص نامه ظریف به مقام معظم رهبری گفت: این نامه مانند تمام نامه‌های وزارت امور خارجه است که به مقام معظم رهبری ارسال می‌کند. متأسفیم آنچه که برخی جریانات منتشر کردند بر خلاف معنویات مقام معظم رهبری بوده است. اگر بتوانیم یک ساعت زودتر تحریم‌ها را لغو کنیم، موفق‌تر خواهیم بود.

بحثی برای حضور وزرای امور خارجه در وین وجود ندارد
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره حضور وزرای امور خارجه کشور‌های عضو برجام در وین، اضافه کرد: هیچ بحثی برای حضور وزرا در وین نیست. ما هنوز اختلافات شدیدی داریم. شاید مسیری که ایالات متحده رفته است، شاید مسیر درستی باشد، اما برای ما کافی نیست.
 
ما هیچ طرح گام به گام یا تدریجی را نمی‌پذیریم
وی در مورد اظهارات یک رسانه آمریکایی در خصوص اقدامات آمریکا برای لغو تحریم‌های نفتی، گفت: هیچ تغییری در موضع ما در خصوص رفع تحریم‌ها صورت نگرفته است. تمامی تحریم‌های اعمال شده، باز اعمال شده و یا تغییر برچسب داده شده باید یک جا برداشته شوند و از نظر ما هیچ تفاوتی میان تحریم‌ها وجود ندارد. همه آن‌ها باید راستی‌آزمایی شود ما هیچ طرح گام به گام یا تدریجی را نمی‌پذیریم و در دستور کار ما نیست. ایالات متحده باید به تعهدات خود از ذیل برجام عمل کند و راستی‌آزمایی شود. هرچه کمتر از این مانع بازگشت آمریکا به چارچوب برجام خواهد شد.

خطیب‌زاده همچنین در مورد اظهارات نماینده عربستان در سازمان ملل ابراز داشت: من این اظهارات را ندیدم و فکر می‌کنم باید در سطح خودش پاسخ داده شود؛ اما تصور من این است که مسیر امنیت در منطقه از مسیر گفت‌وگو‌های بگذرد و هرچه زودتر این فضا برای تعاملات و گفت‌وگو‌های فی‌مابین این شکل بگیرد، برای آینده روابط دو کشور و ملل منطقه و صلح و ثبات در این پهنه خلیج فارس مفیدتر خواهد بود.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه در خصوص کشتی مورد اصابت قرار گرفته در آب‌های سوریه گفت: ما در خواست گزارش‌های بیشتری داریم، اما آنچه که دولت سوریه می‌گوید باید مورد استناد قطعی خبرگزاری‌ها قرار بگیرد وقتی که ما بتوانیم دقیق‌تر بفهمیم که چه اتفاقی افتاده است.

وی همچنین درخصوص لغو تحریم‌های اعمال شده از سوی آمریکا علیه ایران، گفت: ما هیچ تفاوتی میان تحریم‌ها قائل نیستیم همه تحریم‌ها از نظرم تحریم‌های بر جامعه هستند و دولت ایالات متحده و موظف است که این تحریم‌ها را بر اساس برجام را لغو کند. 

علاقه‌ای به گفت‌وگو‌های طولانی‌مدت و فرسایشی نداریم

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص ادامه روند گفت‌وگو‌های وین، اضافه کرد: هیچ علاقه‌ای به گفت‌وگو‌های طولانی‌مدت و فرسایشی نداریم. مادامی که منافع جمهوری اسلامی ایران ذیل برجام جز به جز رعایت نشود ما هیچ عجله‌ای نخواهیم داشت. البته اگر ببینیم که اراده کافی سیاسی وجود ندارد و یا مسیر رفع تحریم‌ای با مشکل روبرو است قطعاً گفت‌وگو‌ها را ادامه نخواهیم داد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص لغو گام به گام تحریم‌ها گفت: خیلی وقت است که موضوع گام به گام اساساً مطرح نیست؛ حتی در وین هم مطرح نیست. اینکه در سیاست داخلی ایالات متحده موضوع ما نیست. در روابط بین‌الملل، دولت‌ها مسئولیت قطعی و مستقیمی برای عمل به تعهداتشان دارند و دولت ایالات متحده هم از این قاعده در حقوق بین‌الملل مستثنا نیست. اما با همه این توجهات، همه می‌دانند که رئیس جمهور و دولت ایالات متحده این توان را دارند اگر اراده کافی وجود داشته باشد.

رئیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه‌ای وزارت امور خارجه یادآور شد: تاریخ چهار سال گذشته را نمی‌توان در خصوص ایالات متحده کنار گذاشت. ایالات متحده برای بازگشت به تعهداتش نیازی به گفت‌وگو‌های مستقیم و حتی غیرمستقیم ندارد. کمیسیون مشترک برجام مجرایی است که می‌تواند تعهدات ایالات متحده را به این کشور یاد آوری کند.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *