فرا تحلیل مرکز پژوهش های مجلس درباره برنامه پنجم توسعه

23:10 - 08 شهريور 1394
کد خبر: ۷۱۶۹۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان - مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی فراتحلیلی درباره برنامه پنجم توسعه منتشر کرد.
به گزارش ، بررسی عملکرد مرکز پژوهش ها نشان می دهد موضوع برنامه های توسعه همواره مورد توجه مدیران و پژوهشگران این مرکز بوده، به طوری که در این ارتباط تاکنون گزارش های متعدی تهیه شده است . با توجه به مدیران بدنه مرکز پژوهش ها و بهره مندی این مرکز از دفاتر تخصصی و گروه های زیرمجموعه آنها، طیف وسیعی از موضوعات در مطالعات مذکور مورد واکاوی قرار گرفته است.

باید توجه داشت دسته بندی علمی این مطالعات می تواند تصویر نسبتا روشنی از رویکرد مرکز به برنامه های پیشین و راهکارهای ارائه شده به دست دهد.

یکی از مناسب ترین روش هایی که در این موارد به کار می رود، روش فراتحلیل است. فراتحلیل با مرور نظام مند منابع، به منظور ترکیب و در صورت نیاز جمع بندی آماری، به مطالعاتی می پردازد که قبلا پیرامون یک موضوع خاص به رشته تحریر درآمده اند. مهم ترین مزیت این روش آن است که با ادغام نتایج پژوهش های مختلف، قدرت مطالعه را در جهت یافتن نتایج معنادار افزایش می دهد. به عبارت دیگر فراتحلیل مطالعات پیشین، در شرایط کنونی بستر مناسبی ایجاد می کند که می توان آن را در مطالعات برنامه ششم به بهترین شکل ممکن بهره گرفت.

همچنین گزارش حاضر از طریق واکاوی پژوهش های انجام شده برای برنامه پنجم توسعه، تصویر جامعی از مهم ترین چالش های بخشی و فرابخشی توسعه ایران را ارائه داده است که می تواند به عنوان یک کتاب راهنما در اختیار کسانی قرار گیرد که هم اکنون در حال رویارویی با این مسائل قرار دارند.

همانطور که بیان شد، مرور مطالعات پیشین، نمایی از مهم ترین گرفتاری های کشور را در مقطع زمانی مربوطه ارائه می دهد و موجب ایجاد این سوال در اذهان می شود که پس از گذشت 5 سال زمان وصرف منابع مالی و انسانی کشور در چه وضعیتی قرار دارد و تا چه اندازه اهداف توسعه ای مورد نظر برنامه های توسعه محقق شده اند؟

با در نظر گرفتن این مسئله که بخش بزرگی از گرفتاری های کشور در آستانه برنامه پنجم توسعه همچنان به قوت خود باقی اند به نظر می رسد چنین مطالعاتی می توانند به صورتی شایسته و صرف کمترین منابع مالی و انسانی، به دولت و مجلس در مسیر برخورد واقع بینانه با مسائل توسعه میان مدت کمک کنند. به علاوه در صورتی که دولت نیز خود را موظف بداند در حوزه های فرابخشی و بخشی با بهره گیری از روش فراتحلیل مطالعاتی انجام دهد، عملکرد دولت و چالش ها و راهکارهای پیش روی آن به صورت مداوم مورد سنجش و ارزیابی قرار خواهد گرفت و می توان انتظار داشت با بهره گیری از نتایج به دست آمده از مطالعات مذکور گام های موثری در مسیر توسعه برداشته شود.

بالاخره این گزارش به منظور ارائه تصویری شفاف از مطالعات انجام شده در دوران برنامه پنجم توسعه و استفاده مطلوب از آنها در برنامه ششم توسعه صورت گرفته است.
 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *