روحانی: ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان در سال ۹۵ را به خود اختصاص داد

15:16 - 24 آذر 1399
کد خبر: ۶۸۳۶۵۴
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رئیس جمهور با بیان اینکه ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان در سال ۹۵ را به خود اختصاص داد، گفت: وعده‌های ایجاد اعتدال، تعامل سازنده با جهان و برداشتن بار تحریم از دوش مردم را عملی کردیم و مردم را به حقوق حقه شان رساندیم.

- حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر امروز  در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهارداشت: ایران بالاترین رشد اقتصادی جهان در سال ۹۵ را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: وعده‌های خود مبنی بر اعتدال، تعامل سازنده با جهان و برداشتن بار تحریم را از دوش مردم را عملی کردیم و مردم را به حقوق حقه شان رساندیم.

رئیس جمهور با اشاره به اقدامات دولت در بخش اجتماعی گفت: بزرگترین کار دولت اجرای طرح تحول سلامت بود. همچنین تعداد  تخت بیمارستانی و تجهیزان پزشکی دو برابر شد. بیمه همگانی برای همه مردم اجرایی شد.

روحانی عنوان کرد: دولت الکترونیک را در این دوره عملی کردیم و خدمات الکتر. ونیک دولتی را از ۱۰ درصد به ۷۶ درصد رساندیم و همچنین تعداد شرکت‌های دانش بنیان را به ۵ هزار مورد رساندیم.

رئیس جمهور عنوان کرد: تمام تلاش دولت این است که تا زمان پایان کار خود، طرح‌های عمرانی نیمه تمام را به اتمام برساند و بین ۱۱ تا ۱۴ هزار تخت بیمارستانی تا پایان دولت اضافه کنیم و کارخانه‌های نوآوری را در بسیاری از استان‌ها به افتتاح می‌رسانیم و طرح‌های مهم ریلی را افتتاح می‌کنیم.  

 

 

وی با بیان اینکه درباره کنترل کرونا کارهای بزرگی پیش رو داریم، گفت: جزو کشورهایی هستیم که از روزهای اول آمار درست و دقیق را در  اختیار مردم قرار دادیم. واکسیناسیون را چه با خرید خارجی و چه تولید داخلی در اختیار مردم  می گذاریم و با اقدامات لازم مانع از ورود به موج چهارم شویم. 

 
روحانی خاطرنشان کرد: ما در برجام به حقوق مان دست یافتیم، منظور نیست توافق بی نقصی شده است و بی نقص فقط خداوند است. یک توافق بسیار مهم تاریخی در تاریخ ایران و منطقه بوده است.  عده ای می خواستند برجام را نابود کنند که ما نگذاشتیم ، این برجام دست و پا شکسته سه بار ترامپ را در سازمان ملل مفتضح کرد. 
 
رئیس جمهور گفت: پایان تحریم به معنای این است که مردم به یکی از حقوق حقه خود دست یافتند ، پایان تحریم از طرف آمریکا به این معناست که تروریسم اقتصادی از سوی آمریکا متوقف شده است. دولت نمی گذارد عده ای بخواهند پایان تحریم را به تاخیر بیندازند. 
 
وی در پایان اظهارات خود عنوان کرد: اگر همه به تعهدات کامل در برجام برگردند ما هم به تعهدات خود باز می‌گردیم.  

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص اینکه چرا بعد از شش ماه اثری از دستور شما مبنی بر کنترل قیمت‌ها دیده نمی‌شود، گفت: مردم باید توجه داشته باشند که امسال بخاطر کرونا، صادرات نفتی ما در اوایل سال ۲۰ درصد کاهش یافت و دوم، بخاطر اینکه منابع ارزی ما در بسیاری از کشور‌های خارجی با مشکل برداشت مواجه است، اینکه تحریم و جنگ اقتصادی و مدیریت موثر است فعلا راجع به آن نمی‌خواهم بحث کنم.  

وی گفت: اگر کسی می‌خواهد محاسبه کند درآمد نفتی در سال ۹۰ حدود ۱۱۰ میلیارد دلار بوده است، شرایط کشور را باید در نظر بگیریم، اما در عین حال در سال ۹۱ بحران در تولید کالای اساسی داشتیم. بخشی از ممشکلات به مدیریت غیر صحیح و عدم برخورد قالطع با متخلفان و نیز تحریم و جنگ اقتصادی بر می‌گردد.  
 
روحانی افزود: اگر سامانه تجارت که هم اکنون ۷۰ درصد آن راه اندازی شده بسیار تاثیرگذار خواهد بود برای اینکه بدانیم کالا از کجا وارد شده و کی انبار شده است و لذا تلاش ما بر این است که قیمت‌ها در حدی باشد که برای مردم قابل تحمل باشد در چند کالا نوسان قیمت داشتیم که برمی گردد به اینکه به موقع نهاده‌های لازم را دریافت نکرده اند. در ماه هایآسنده شرایط باثبات تری خواهیم داشت.  
 
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی  در خصوص اشکالاتی که به بودجه سال ۱۴۰۰ گرفته می شود، گفت: بودجه ۱۴۰۰ به بهترین صورت تنظیم شده است و اشکالاتی که می‌گیرند به هر حال حق دارند که اشکال بگیرند.  ما نفت را ۲ میلیون ۳۰۰  بشکه در نظر گرفتیم که تامین خواهد شد.
 
روحانی عنوان کرد: ما سال آینده به طور متوسط تا آخر سال ۲ میلیون و ۳۰۰ بشکه نفت و میعانات آن را تولید و به فروش می‌رسانیم. برای آنهایی که حقوق بگیر ثابت هستند ۲۵ درصد حقوق شان را افزایش می‌دهیم و این کار امکانپذیر است.  

وی گفت: ما مشکلی در بودجه نمی‌بینیم و یک بودجه خوبی تامین کردیم، نیمی از این بودجه را تا مرداد ما و نیم دیگر را دولت بعدی اجرا می‌کند. بودجه دارای نقاط مثبت بسیاری  برای توسعه کشور  و رسیدگی به مشکلات قشر ضعیف را دارد. بودجه ۱۴۰۰ تکیه بر مالیات دارد و در کوچک شدن دولت و فروش سهام دولت در بازار سهم بزرگی را در نظر گرفته است.  
 
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی در خصوص چگونگی رفع تحریم‌ها و نیز امکان دیدار با بایدن گفت: دولت تمام تلاشش ررا می‌کند تا در اولین فرصت، تحریم غلط را از دوش مردم بردارد و این یکی از وظایف مهم دولت است و اگر همین ساعت هم باشد به ساعت بعد موکول نخواهم کرد.  

وی افزود: مجلس آنچه تصویب کرده است این است که تحریم برداشته شود، اما اینکه این قانون با هدفی که دارد منطبق است یا خیر بحث دیگری است و ما هرگاه اعضای برجام به تعهدات شان عمل کنند ما هم بر می‌گردیم و هیچ چیز مانع اجرای کامل تعهدات مان نخواهد بود.   ما از یک سال پیش کاهش تعهدات مان را آغاز کردیم و در پنج مرحله و به طرف مقابل اعلام کردیم ایران برای فعالیت هسته‌ای خود هیچگونه محدودیتی را قائل نیست.
 
روحانی در پاسخ به سوال دیگری درباره اینکه دولت چقدر در اجرای قانون جدید مجلس مفید است، گفت: ما این قانون را مفید نمی دانم و این نظر شخص من نیست و دولت به اتفاق آرا این قانون را برای کشور مفید نمی داند. من به وزرا و معاونان مربوطه دستور دادم آیین نامه اجرایی این قانون را فراهم کنند ، هفته بعد  در دولت آیین نامه اش تصویب و وقتی اینگونه شود اجرایی خواهد شد. 
 
وی افزود: البته که شکستن تحریم با مقاومت مردم میسر است و اگر مردم این سه سال مشکلات را تحمل نمی کردند، دولت ترامپ خوشحال می شد، اگر هر روزی تحریم را بشکنیم کاری است که مردم آن را انجام داده اند و ما از طرف آنها اقدام کردیم. امیدوارم همه قوا دست به دست هم بدهند زیرا شکستن تحریم حق مردم است و فروش نفت و تجارت آزاد با دنیا حق مردم ایران است. 
 
رئیس جمهور در خصوص انتخابات سال آینده گفت: دولت یک لایجه مهم درباره انتخابات داد و متاسفانه اصلا در دستور کار قرار نگرفت. مجلس متاسفانه به طرح های خود اهمیت می دهد و این به نفع کشور نیست . دولت بدنه کارشناسی عظیم و بزرگی دارد و این را با کمیسیون های مجلس و مرکز پژوهشها قابل مقایسه نیست، البته طبق قانون مجلس هم می تواند طرح داشته باشد ااما اصل لوایح است ، خواباندن لوایح دولت و پشت سر هم رسیدن به طرح های نمایندگان نمی تواند مفید باشد. 
 
روحانی تصریح کرد: وکیل الدوله از حرف های بی مفهوم دوره فعلی است. الان مردم دولت و مجلس را انتخاب می کنند لذا همه باید با هم تعامل کنیم. اگر طرحی در مجلس مصوب شود که به نفع مردم باشد ما حمایت می کنیم و ما الان با قانون جدید مجلس درباره امور هسته ای داده است مخالفیم اما چون تصویب شده است در حال نگارش آیین نامه اجرایی آن هستیم. 
 
وی در خصوص اینکه ایران چگونه با دیگر کشور‌ها از جمله چین همکاری می‌کند تا تنش در منطقه از بین برود و برجام زنده بماند، گفت: علت اینکه ترامپ نا موفق بود علیه ایران در مجامع بین المللی، همکاری ایران با دیگر کشور‌ها و خصوصا ۴+۱ بود؛ بنابراین ما همچنان دنبال این هستیم که با دیگر کشور‌های جهان و به ویژه روسیه و چین در تعامل باشیم.  
 
روحانی تصریح کرد: هدف اصلی رژیم صهیونیستی از ترورشهید فخری زاده این بود که  می‌خواستند در روز‌های پایانی کار ترامپ منطقه را به جنگ بکشاند. ما حتماانتقام می‌گیریم و نمی‌گذاریم کسی زمان و مکان این انتقام را مشخص کند و قطعا نمی گذاریم منطقه به تنش کشیده شود.  آمادگی همکاری با دیگر کشورها در قالب صلح هرمز را داریم. 
 
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که اگر علت برخی از مشکلات را مدیریت می‌دانید چه اقدامی برای رفع آن خواهید داشت؟ گفت: مشکلات در کشور ما عوامل مختلفی دارد و از جمله آن مشکلات ساختاری است که باید رفع شود و دوم نقش تحریم است. مدیریت ما تغییر نکرده است و همان مدیریت سال ۹۴ و ۹۵ که در آن ثبات قیمت ارز داشتیم، حاکم است. خب اگر مدیریت مشکل داشت چرا نوسانات  و این مشکلات را نداشتیم.  
 
وی گفت: حتما مدیریت نقص دارد اما همه باید ما را یاری کنند چراکه ما در شرایط جنگ اقتصادی هستیم. در یک میدان جنگ به تنهایی نمی توان اداره کرد. میلیونها نفر به اسم دولت در این مملکت در حال فعالیت هستند و دولت تنها فرد رئیس جمهور نیست. ما چرا فقط به دولت حمله می کنیم و اگر کسی به دولت فحاشی کرد چرا تشویق می شود؟ مثلا کسی جرات می‌کند به دیگر قوا و دستگاه ها توهین کند؟ مشکل ساختاری و حنگ اقتصادی و همکاری مخالفان دولت با مخالفان نظام و مشکلات مدیریتی را باید در نظر بگیریم. 
 
رئیس جمهور درپاسخ به این سوال که با وجود تحریم ها رفع مشکلات معیشتی مردم را تا چه حد ممکن می دانید، گفت: زمان تحریم ها پایان یافته است اما اینکه تحریم برداشته و یا نمی شود، شرایط دنیا شرایطی نیست که این جنگ اقتصادی و تحریم ادامه یابد.  وزارت نفت قدرت تولید دو میلیون و سیصد بشکه نفت  در بودجه سال بعد را دارد. بودجه را بر پایه دقت و تامل بستیم و قطعا دوران تحریم پایان یافته است. 
 
روحانی در پاسخ به این سوال که چقدر ممکن است با دولت بایدن ارتباط بگیرید، گفت: طبیعتا شرایط با استقرار دولت جدید در آمریکا تغییر می‌کند و ما علاقمند به گسترش روابط با دیگر کشور‌ها هستیم و به اعتقاد من برای رسیده به این مساله کار راحت است و اگر ۵+۱ اگر آماده باشد به تعهدات خود بر گردد ما نیز سریعا به تعهدات خود باز می‌گردیم.  
 
وی در پاسخ به سوالی درباره زمان برگزاری جلسات شورای عالی اقتصادی سران قوا گفت: به زودی این جلسات تشکیل می شود و قطعا با هماهنگی هم می توانیم مشکلات را حل کنیم. در مجلس قبلی شرایط به گونه ای بود که این جلسات راحت تر برگزار می شد اما موراد مصوب به کندی در مجلس بررسی می شد. دیگر قوا نیز علاقمند به برگزاری این جلسات هستند. 
 
رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره دریافت طلب خسارات برجام و تعیین پیش شرط برای این کشور برای بازگشت به برجام گفت: اگر بخواهیم از آمریکا طلب بگیریم باید از زمان کودتای آن‌ها در این کشور خساراتی را در نظر بگیریم که محاسبه آن هم بسیار سخت است. اینکه ما برای بازگشت برجام پیش شرط بگذاریم، باید بگویم پیش شرط چیست و چه کسی باید بدهد و در کدام کنگره مصوب شود و این معنی اش این است که ۵ سال دیگر این تحریم ادامه یابد.  
 
روحانی در پاسخ به سوالی در حصوص اینکه آیا با توجه به الحاقاتی که بایدن برای برجام قائل است، امکان تحقق برجام در دوره شما ممکن است، گفت: من این حرف را از بایدن نشنیده ام این حرف ترامپ بود . ما هیچ شرطی از هیچ کسی نمی پذیریم . برجام قابل مذاکره نیست. اگر همه این برجام را اجرا کردند ما هم اجرا می کنند. مسئله موشکی و منطقه ای هیچ ارتباطی به مسائل هسته ای ندارد و قابل مذاکره نیست. همه اینها بحث شده و رد شده اند. آنچه می تواند روی میز باشد این است که همه به تعهدات خود بازگردند. 
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا سیاست تعامل دولت با دیگر قوا شکست خورده است، گفت: ما دنبال تقابل با دیگر قوا نیستیم و وظایف همه قوا از سوی قانون اساسی مشخص شده است و معیار ما قانون اساسی است. رای مردم چه به مجلس و دولت بر این مبناست که همه این قوا بر اساس منافع ملی حرکت کنند. شرایط کشور، شرایط تعامل است. 
 
رئیس جمهور در پاسخ به این سوال که بودجه سال بعد تا چه حد واقعی تنظیم شده و اینکه آیا ممکن نمی‌شود دولت بعدی به مشکل بخورد، گفت: بودجه‌ای که دولت ارائه کرده برمبنای واقعیات است و نه براساس تحلیل. اصلا تحریم برداشته هم نشود هم ما دو میلیون و ۳۰۰ هزار بشکه نفت در بازار بین المللی و یا داخلی می‌فروشیم. همه چیز را نمی‌توان  پشت بلندگو گفت. دولت کاملا برنامه دارد و یقینی است و بودجه‌ای است که ۶ ماه من می‌خواهم آن را اجرا کنم.  
 
روحانی در پاسخ به این سوال که دورنمای روابط ایران و ترکیه بعد از شعرخوانی اخیر آقای اردوغان گفت: روابط ما با ترکیه  بسیار مهم است. روابط سیاسی، اقتصادی و منطقه ای داریم و در روند آستانه فعالیت می کنیم و روابط مهم و راهبردی داریم البته مساله تمامیت ارضی هم جایگاه ویژه ای دارد.
 
رئیس جمهور عنوان کرد: آنچه مهم بود اینکه وزیر خارجه ترکیه در تلفن به آقای ظریف گفت، آقای اردوغان اصلا چنین منظوری نداشته است و سفیر و سخنگوی دولت این کشور نیز این موضوع را تصدیق کردند. این شعر کاملا چند پهلو است وقتی مقامات ترکیه می گویند اردوغان چنین قصدی نداشته است و گفته درباره مسائل منطقه باید چندجانبه حرکت کنیم، ما باید قبل و بعد صحبتش را با این کنار هم قرار دهیم. 
 
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اعدام نیما زم و واکنش اتحادیه اروپا در این رابطه اظهارداشت: ایران قوه قضاییه دارد که مستقل عمل می کند اینکه گروهی از یک حکم خوشحال یا ناراحت شوند برای ما ملاک نیست . وقتی اتحادیه اروپا اینگونه درباره این اعدام حساسیت نشان می دهند یعنی اینکه این فرد برای منافع آنها فعالیت می‌کرده است  و این برایشان خوب نیست. بعید می دانم این موضوع به رابطه ایران و اروپا لطمه بزند. ما قانون خود را داریم و براساس آن عمل می کنیم.
 
روحانی درباره حمایت‌های رهبر معظم انقلاب از دولت  و نیز درباره دخالت دولت در برخی از حکم‌های قوه قضاییه گفت: مقام معظم رهبری طبق قانون و اختیارات خود از دولت حمایت می‌کند. من در خیلی از موارد که نامه‌ها و شکایاتی دریافت می‌کنم از طریق وزارت دادگستری پیگیری کرده و این نامه‌ها به قوه قضاییه می‌رود. در عین حال وظایف رئیس جمهور مشخص است و جایی طبق اصل ۱۱۳ می‌تواند به قوه قضاییه تذکر دهد که ببیند قانون در حال نقض شدن است.  هرجایی طبق قانون در حوزه اختیاراتم بوده است، تذکر لازم را داده ام. 
 
انتهای پیام/ 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *