اگر ادبیات جهادی داشتیم مذاکرات تا اینجا طول نمی‌کشید

18:34 - 22 تير 1394
کد خبر: ۵۹۸۶۶
خبرگزاری میزان: مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: اگر ادبیات جهادی داشتیم آنقدر مذاکرات طولانی نمی‌شد و به لوزان کشیده نمی‌شد این در حالی است که فرهنگ جهادی در حال حاضر در کشور نقش اساسی ایفا می‌کند.
به گزارش گروه فرهنگی ، شانزدهمین نشست کبوتران مسجد دوردست با موضوع بررسی شعر ملل در حوزه فلسطین با حضور تعدادی از شاعران ایرانی و شاعرانی از کشورهای افغانستان، پاکستان و فلسطین عصر امروز در حوزه هنری برگزار شد.

سید سکندر حسینی از شاعران افغانستانی حاضر در این نشست با اشاره به پیشینه شعر فلسطین در شعر افغانستان، گفت: مسئله فلسطین و زخمی که بر پیکره آن وارد شده زخمی است بر تمامی ممالک اسلامی و این مسئله از همان ابتدای شکل‌گیری ادبیات مقاومت در افغانستان مورد توجه قرار گرفته است ادبیات مقاومت افغانستان همزمان با حمله اسرائیل به فلسطین آغاز شد البته این مووضع در ابتدا چندان مورد توجه قرار نگرفت، اما از زمانی که کشور فلسطین شکل گرفت موضوع آن نیز کم کم وارد شعر مقاومت افغانستان شد.

وی ادامه داد: همزمان با آغاز جنگ های اسرائیل با فلسطین ادبیات این حوزه نیز وارد ادبیات مقاومت افغانستان می‌شود در این زمینه شاعران بزرگی از جمله سید اسماعیل بلخی و خلیل‌الله خلیلی شعر گفته‌اند. سید اسماعیل بلخی که خود از بنیانگذاران ادبیات مقاومت افغانستان است. سروده‌های ضد استکباری و ضد صهیونیستی بسیاری دارد اما در کنار این موضوع به حمایت مادی و معنوی مردم فلسطین نیز پرداخته است. وی در خاطراتش نقل می‌کند که در سال 27 شمسی سخنرانی داغی در کابل در حمایت از فلسطین انجام می‌دهد.

حسینی یادآور شد: شعر امروز افغانستان هم در کنار مردم این کشور به موضوع قدس توجه ویژه دارد. حمایت از فلسطین در افغانستان از دلایل متعددی ناشی می‌شود؛ نخست آنکه مردم افغانستان درد مشترکی با فلسطین دارند. فلسطین سال‌ها در آتش غضب سلطه می‌سوزد و افغانستان نیز سال‌ها در آتش جنگ استکبار کشته می‌دهد همه روزه در افغانستان اتفاقات مشابه غزه رخ می‌دهد.

این شاعر افغانستانی افزود: حتی توجه به موضوع فلسطین و قدس را در شعرهای عاشقانه و اجتماعی افغانستان می‌توانیم ببنیم.

وی در پایان سخنان خود به سروده‌هایی از شهید بلخی در این زمینه اشاره کرد که تعدادی از ابیات آن به دین شرح است:

دانسته شد که خصم ملل جز یهود نیست

در امن صلح هیچ خلل جز یهود نیست

شیطان طرح‌ها خوانمش رواست

استاد کید و مکر و حیله جز یهود نیست

سید احمد شهریارحسینی که از کویته پاکستان در این جلسه حضور داشت دیگر سخنران حاضر در این نشست بود.

وی در ابتدا به علاقه مردم کویته به موضوع قدس وحمایت از فلسطین اشاره کرد و گفت: در پاکستان گروه‌هایی هستند که همه ساله روز قدس را با شور و حال عجیبی برگزار می‌کنند. که این گروه‌ها هم در میان مردم شیعه هستند و هم در میان اهل تسنن.

این شاعر پاکستانی ادامه داد: در سال 90 در شهر کویته پاکستان همزمان با روز قدس انفجاری رخ داد که در آن 70 نفر شهید شدند اما این هیچگاه مانع برپایی راهپیمایی روز قدس توسط مردم پاکستان نشد.

حسینی در پایان سخنان خود سروده‌ای که پیوندی میان روز قدس و ماجرای کویته درسال 90 بود قرائت کرد:

شهر من ای کربلای اهل استکبار

مرگ در آیینه تو می‌شود تکرار

محمد سلیمان شاعری از غزه دیگر سخنران این نشت بود. وی در ابتدا به علاقه و تأثیرپذیری خود از شعر فارسی اشاره کرد و گفت: من متأثر از شعرای ایران به ویژه مولانا که در اوج عرفان قرار دارد هستم. بسیاری از شاعران عرب نیز از شعر او تأثیر پذیرفتند.

این شاعر در ادامه سروده‌ای را خطاب به قدس خواند و مورد تشویق حضار قرار گرفت.

علیرضا قزوه مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری نیز دیگر سخنران این نشست بود.

وی در ابتدا به دیدار اخیر شاعران با رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و گفت: رهبرمعظم انقلاب در این دیدار بر جبهه‌گیری شاعران میان جریان حق و باطل تأکید داشتند و فرمودند که یک نوع از سروده‌ها همین واکنش نشان دادن شاعران به وقایع جهان است که می‌تواند با همان قوت و قدرت یک شعر جدی ارائه شود. اینجا حوزه هنری است و ما وظیفه داریم این نوع از شعرها را حمایت کنیم.

مدیر دفتر آفرینش‌های ادبی حوزه هنری در ادامه به ادبیات مقاومت و جهادی اشاره کرد و با بیان تأثیر آن بر جامعه گفت: اگر ادبیات جهادی داشتیم مذاکرات ژنو انقدر به طول نمی‌انجامید و به لوزان کشیده نمی‌شد. فرهنگ جهادی در حوزه‌های مختلف اعم از اجتماعی و اقتصادی دارای نقشی جدی است و در این میان ادبیات انقلاب دارد به سبک ادبیات انقلاب تبدیل می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *