رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

پازل معامله قرن در حال تکمیل شدن است

17:24 - 29 آبان 1398
کد خبر: ۵۶۹۶۹۲
هنوز بر سر موضع گیری آمریکا در قبال قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی در مجامع عربی و بین المللی جنجال وجود دارد، اما این بار آمریکا از زبان مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور بر طبل حمایت از تل آویو می‌کوبد.

پازل “معامله قرن” در حال تکمیل شدن استبه گزارش گروه فضای مجازی ، هنوز بر سر موضع گیری آمریکا در قبال قدس اشغالی و به رسمیت شناختن آن به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی در مجامع عربی و بین المللی جنجال وجود دارد، اما این بار آمریکا از زبان مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور بر طبل حمایت از تل آویو می‌کوبد.

پمپئو به تازگی در اظهاراتی تأمل برانگیز اعلام کرده است که کشورش دیگر شهرک‌سازی‌های اسرائیلی در کرانه باختری را برخلاف قوانین بین المللی نمی‌داند. پمپئو با مطرح کردن این سخنان به صورت کامل موضع گیری دولت قبل را در خصوص مسئله شهرک سازی‌ها زیر پا گذاشت.

بعد از این سخنان بود که موجی از واکنش‌های منفی به موضع گیری آمریکا در جهان پدیدار شد. بسیاری از کشور‌ها در کنار گروه‌های فلسطینی و تشکیلات خودگردان به شدت این موضع گیری را رد کردند. آن‌ها همچنین درباره پیامد‌های چنین سخنانی بر آینده مسئله فلسطین و تحقق صلح و تلاش‌ها در این خصوص هشدار دادند. این در حالی است که موضع گیری پمپئو به مذاق بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی خوش آمده و وی نتوانسته ذوق زدگی خود را از این مسئله پنهان کند.

نتانیاهو مدعی شد که این موضع گیری تصحیح یک اشتباه تاریخی به شمار می‌رود. وی همچنین به صورت تلفنی با ترامپ در این خصوص صحبت و از مواضع آمریکا در این زمینه قدردانی کرد. آمریکا در حالی اعلام می‌کند که موضع خود را در قبال شهرک سازی‌ها تغییر داده و دیگر به مواضع چهار دهه قبل خود در این خصوص پایبند نیست که روسیه و اتحادیه اروپا به سرعت اعلام کردند که موضع خود را در این خصوص تغییر نداده و همچنان شهرک سازی‌ها در کرانه باختری را غیر قانونی می‌دانند.

دولت دونالد ترامپ طی دست کم سه سال اخیر موضع گیری‌هایی در قبال حمایت از رژیم صهیونیستی از خود نشان داده که باعث شده جامعه جهانی در برابر آن واکنش نشان دهد. ترامپ در سال ۲۰۱۷ اعلام کرد که قدس اشغالی را به عنوان مرکز رژیم صهیونیستی به رسمیت می‌شناسد. همین مسئله کافی بود تا اعتراضات علیه این اقدام در جهان به اوج خود برسد. یک سال بعد آمریکا رسما سفارتخانه خود را به قدس اشغالی منتقل کرد.

این اقدام نیز در حمایت از رژیم صهیونیستی و تحریک فلسطینی‌ها و در کل اعراب انجام شد. علاوه بر تمام این اقدامات، ترامپ در مارس ۲۰۱۹ حاکمیت دروغین رژیم صهیونیستی بر بخشی از خاک سوریه یعنی بلندی‌های اشغالی جولان را به رسمیت شناخت؛ بلندی‌هایی که به اشغال رژیم صهیونیستی درآمده، ولی در واقع بخشی از خاک سوریه است و حتی سازمان ملل آن را به رسمیت می‌شناسد. آخرین تلاش‌های آمریکا برای همپیمان صهیونیست خود، تدوین و ارائه نقشه شومی با عنوان معامله قرن بوده که تاکنون با مخالفت گروه‌های فلسطینی و کشور‌های عربی رو به رو شده است چرا که در این معامله، در واقع تمام حق و حقوق فلسطینی‌ها از جمله حق بازگشت آوارگان فلسطینی نادیده گرفته شده و قبل از آن که برای حل و فصل مسئله فلسطین ارائه شود در حقیقت برای محو و پاک کردن این مسئله ارائه می‌شود.

البته باید گفت که مطرح کردن این موضع گیری در شرایطی که رژیم صهیونیستی با اختلافات سیاسی و بحران تشکیل کابینه جدید رو به روست جای تأمل دارد چرا که نتانیاهو که همپیمان مهم ترامپ به شمار می‌رود این روز‌ها به سختی، آخرین تلاش‌های خود را برای تشکیل کابینه جدید به کار می‌گیرد، اما به نظر می‌رسد که موفق نخواهد بود و رقیب وی یعنی بنی گانتز در این میان نقش جدی ایفا می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان این حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی را در شرایط کنونی جدای از شرایط داخلی رژیم صهیونیستی و بحران سیاسی آن بررسی کرد. به نظر می‌رسد آمریکا قصد یاری رساندن به نتانیاهو و تقویت جایگاه وی را از طریق حمایت رسمی و علنی از گسترش شهرک سازی‌ها دارد.

در هر صورت این موضع گیری آمریکا در قبال کرانه باختری جدای از وعده‌های انتخاباتی نتانیاهو قبل از برگزاری انتخابات در اراضی اشغالی مبنی بر الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به اراضی اشغالی نیست و به نظر می‌رسد هر دو طرف در اقدامی هماهنگ به سمت تثبیت بیش از پیش اشغالگری و گسترش محدوده شهرک سازی‌های غیر قانونی و در نهایت تکمیل پازل معامله قرن و اجرایی کردن آن حرکت می‌کنند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *