افزایش مهاجرت کشاورزان به سمت شهرها/ محصولات مازاد کشاورزانی که با لودر به چاه ریخته می‌شود

10:23 - 26 خرداد 1394
کد خبر: ۵۴۹۶۶
دسته بندی: اقتصاد ، صمت و کشاورزی
خبرگزاری میزان: قائم مقام خانه کشاورز با بیان اینکه نبود برنامه ریزی در بخش کشاورزی معضلات فراوانی را ایجاد کرده است، گفت: برخی سال ها محصولی به قدری زیاد تولید می شود که با لودر به چاه ریخته می شود و در سال دیگر با کمبود همان محصول روبرو می شویم.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، این روزها کشاورزان با مشکلات و دغدغه های فراوانی از جمله افزایش هزینه حمل و نقل، افزایش هزینه دستمزد کارگر، سنتی بودن شیوه کشاورزی به دلیل عدم حمایت دولت، نبود تسهیلات بانکی برای خرید تجهیزات مدرن کشاورزی، دلالی و واردات بی رویه روبرو هستند که همچنان این دغدغه ها وجود دارد.

در سال های اخیر علاوه بر مشکلات ذکر شده فوق، کم آبی به دغدغه های کشاورزان اضافه شده است، در این سال ها برخی از کشاورزان عطای کشاورزی را به لقایش بخشیده اند و این شغل را رها و به شهرها مهاجرت کرده اند.

برخی از کشاورزان نیز زمین کشاورزی خود را به ثروتمندان فروخته و سرایدار ویلا ساخته شده در زمین کشاورزیشان شده اند، البته برخی از کشاورزان نیز با مشکلات فراوان شغل خود را دنبال می کنند.

واردات بی رویه و نبود ستاد تنظیم بازار منسجم و قوی نیز سبب شده تا در یک سال شاهد وفور برخی از محصولات در بازار باشیم و در سال دیگر با کمبود آن مواجه شویم.

برنامه ریزی صحیحی در بخش کشاورزی نداریم
افزایش مهاجرت کشاورزان به سمت شهرها/ محصولات مازاد کشاورزی که با لودر به چاه ریخته می‌شودعنایت الله بیابانی قائم مقام خانه کشاورز طی گفت وگویی در شبکه خبر، با انتقاد از نبود برنامه ریزی درست در حوزه کشاورزی، گفت: اصللاح قوانین حاکم بر تولید به دست فراموشی سپرده شده است.

وی ادامه داد: آمایش سرزمین نیز به فراموشی سپرده است و از سوی دیگر آب را هدر داده ایم و ارزش آن را نداسته ایم که خروجی چنین بی توجهی هایی ضعیف تر شدن صنعت کشاورزی در سال های گذشته بوده است.

قائم مقام خانه کشاورز تصریح کرد: یکی از راه های برون رفت از این مشکلات این است که سرمایه گذاری خوبی در فرهنگ تولید کشاورزان صورت گیرد که تاکنون به درستی اعمال نشده است.

بیابانی گفت: به عنوان مثال در حوزه آب، کشاورزان فرهنگ مصرف آن را به خوبی رعایت نکرده اند و ارزش آب را ندانسته اند.

وی ادامه داد: یکی دیگر از مواردی که باید مورد توجه قرار گیرد، جمع آوری آمارهای صحیح و درست است، باید آمار درست داشته باشیم تا بتوانیم برنامه ریزی درستی داشته باشیم.

قائم مقام خانه کشاورز گفت: در غیر اینصورت شاهد ضعیف تر شدن روز به روز صنعت کشاورزی خواهیم بود به عنوان مثال در یک سال با لودر محصولات تولیدی کشاورزان به چاه ریخته می شود و سال دیگر با کمبود روبرو می شویم.

بیابانی انتقاد کرد: به دلیل نبود سیاست های صحیح و درست اکنون کشاورزان مهاجرت کرده اند و کارشان را رها کرده اند و به شهرها آمده اند.

نبود بانک اطلاعاتی جامع
افزایش مهاجرت کشاورزان به سمت شهرها/ محصولات مازاد کشاورزی که با لودر به چاه ریخته می‌شودعباس پاپی زاده عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در ادامه برنامه گفت: متاسفانه بانک اطلاعاتی جامعی در بخش کشاورزی وجود ندارد که بتوان بر اساس آن تصمیم گیری صحیح انجام داد.

وی ادامه داد: تصمیم گیری صحیح و برنامه ریزی موفق بر اساس آمار و اطلاعات دقیق و جامع امکان پذیر است بنابراین دولت باید ابتدا ظرفیت و توانایی های موجود بخش کشاورزی شناسایی و سپس بر روی آن برنامه ریزی داشته باشد.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با چنین اقدامی دیگر زحمات کشاورزان و خروجی تلاششان به هدر نخواهد رفت و صنعت کشاورزی به مرور تقویت و قوی تر خواهد شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *