رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شناخت نیازهای کودک و نوجوان ضروری است/کتاب با موضوع ژانر وحشت برای نوجوانان جذابیت ویژه دارد

8:45 - 07 مرداد 1398
کد خبر: ۵۳۷۰۳۰
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده کتاب«فرمانده پِت پِت و قوی نامه بر» گفت: نیاز سنجی‌هایی که از سوی برخی ناشران مبنی برتوجه و پرداختن به ژانر وحشت در حوزه کتاب‌های نوجوانان انجام شده یک حرکت مناسب است، زیرا می‌توان کتاب‌ها را با توجه آسیب‌های موجود در جامعه خودمان و در قالب تولیدات با ژانر وحشت نوشت.

اعظم سبحانیان نویسنده کتاب «فرمانده پِت پِت و قوی نامه بر» در گفت وگو با خبرنگار گروه فرهنگی با اشاره به حساسیت نوشتن کتاب و نحوه پرداختن به موضوعات دفاع مقدس برای کودکان گفت: خلق فضا‌های شاد برای کودکان بسیار با اهمیت است لذا  ایجاد فضایی شاد و بیان مفاهیم جنگ تحمیلی با ضرب آهنگی شاد همواره مهم و کاربردی است تلاش کردم تا با پرداختن به موضوعات دفاع مقدس در قالب‌ داستان‏های شاد، مفاهیم اولیه و اساسی را که در ذهن کودکان وجود دارد پاسخ گو باشم.

وی در ادامه با اشاره به نحوه پرداخت مناسب به موضوعات مربوط به کودکان اظهار کرد: شناخت نیاز کودک و نوجوان و آشنایی با ابعاد روحی و روانی کودکان و نوجوانان بسیاری ضروری است با این همه برخی مفاهیم هستند که در همه این نکات مشترک هستند.

سبحانیان نیاز و جذابیت را از نگاه کودکان امروز با کودکان دهه ۶۰ مقایسه و اظهار کرد: جذابیت‌های فکری در هر دوره با دوره‌ بعدی متفاوت است، به طور مثال نوجوانان امروز علاقه فراوانی به ژانر‌های وحشت دارند. همین امر سبب می‌شود تا این قشر به سوی کتاب‌های ترجمه‌ای بیشتر حرکت کنند.

وی توانمندی و پتانسیل‌های نویسندگان داخلی را ارزشمند دانست و ابراز کرد: بررسی‌ها نشان داده است که ژانر وحشت برای نوجوانان جذابیت ویژه دارد و از آنجا که به این مقوله در کشور به اندازه کافی پرداخته نشده و تعداد نویسندگان که در حوزه ژانر وحشت، کتاب نوشته اند کم هستند، لذا لزوم تالیف در این زمینه با توجه به شرایط فرهنگی و اجتماعی ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان با اشاره به فراخوان‌های برخی از ناشران در حوزه ژانر وحشت که با توجه به نیاز سنجی انجام شده است، ابراز کرد: نیاز سنجی‌هایی که از سوی برخی ناشران مبنی برتوجه و پرداختن به ژانر وحشت در حوزه کتاب‌های نوجوانان انجام شده یک حرکت مناسب است، زیرا می‌توان کتاب‌ها را با توجه آسیب‌های موجود در جامعه خودمان و در قالب تولیدات با ژانر وحشت نوشت و این تجربه خوبی برای نویسندگان خواهد بود.

سبحانیان تصریح کرد: اهمیت و ارزش فعالیت تولیدات نویسندگان زمانی دیده می‌شود که مخاطبان به خواندن کتاب بپردازند و از آن تاثیر بگیرند و یا در خصوص کتاب با اظهار نظر مخاطبان و تحلیل گران مواجه شوند.

وی به عمده‌ترین مشکل حوزه نشر اشاره و ابراز کرد: افزایش قیمت کاغذ سبب شده تا ناشران در تنگنا قرار بگیرند در عین حال چاپ کتاب کودکان با رنگ‌های شاد و فراوان هزینه چاپ بسیاری را به خود اختصاص می‌دهد، در این شرایط ناشران مجبور می‌شوند دست به انتخاب بزنند از سوی دیگر افزایش قیمت کتاب موجب شده تا ناشران به اتخاذ تدابیری دست بزنند، آن‌ها با ادغام چند کتاب در یک جلد علاوه بر کاهش قیمت کتاب تعداد داستان‌های بیشتری را در یک کتاب جای داده‌اند تا مخاطب علاقه خود را برای تهیه این کتاب‌ها از دست ندهد و برای آنان صرفه اقتصادی بیشتری نیز داشته باشد.

نویسنده کتاب «مانی و دختران رنگان» به کاهش فرهنگ کتاب و کتابخوانی اشاره و اظهار کرد: در فرهنگی که افراد آن از کتاب و کتاب خوانی فاصله بگیرند قطعا دچار آسیب‌های فراوان خواهیم شد، زیرا در چنین شرایطی فرهنگ در زمان خاص خود (دوران کودکی و نوجوانی) درونی سازی نمی‌شود و این امر مشکلات متعددی را در آینده پیش روی جامعه می‌گذارد. اگر قرار است تا فرهنگ سازی شکل بگیرد و برای کودکان و نوجوانان هنجار‌هایی درونی شود باید از کودکی بستر فرهنگ را در ذهن آنان فراهم کنیم. برای افزایش سرانه مطالعه باید اقدامات جدی صورت گرفته و تدابیر لازم را اندیشید.

وی به کتاب‌هایی که در دست نگارش دارد اشاره و بیان کرد: توجه به مقوله زندگی بچه‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است لذا من هم تلاش کردم تا با نگاه به آسیب‌های روز کودکان کار در قالب داستان به شکل رئال و فانتزی به داستانی با عنوان «حمام مردگان» که در ژانر وحشت جای می‌گیرد کتاب بنویسم.

این نویسنده کتاب در همین راستا خاطرنشان کرد: در رمان دیگری با نام «مانی و دختران رنگان» تلاش کردم با در نظر گرفتن ابعاد مختلف فضای آموزشی و نیاز کودکان به تجربه و مهارت آموزشی این کتاب را به رشته تحریر در آورم. پرداختن به کودکان و نیاز‌های ویژه برخی از آن‌ها، معلولیت‌های جسمی، ایجاد حس اعتماد به نفس و خود باوری یک دیگر از موضوعاتی است که به آن در کتاب جدیدم پرداخته ام، که در حال حاضر زیر چاپ قرار دارد و به زودی راهی بازار خواهد شد.

انتهای پیام /



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *