رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تمایل هند برای ادامه خرید نفت از ایران

13:45 - 15 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۵۱۷۶
پایگاه خبری «دِ پرینت» در یادداشتی ضمن بیان این مطلب که خریداران آسیایی نفت ایران و به خصوص هند بیشترین تأثیر را از این تصمیم خواهند پذیرفت می‌نویسد که اقدام آمریکا احتمالا روابط دهلی نو و واشنگتن را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

پایان معافیت تحریمی و تمایل هند برای ادامه خرید نفت از ایران/دهلی نو در محاسبات خود برای مدیریت آمریکا اشتباه کرده استبه گزارش گروه بین الملل ، پایگاه «دِ پرینت» هند می‌نویسد: چندین دلیل راهبردی وجود دارد که با وجود گزینه‌های دیگر، هند خواهان ادامه خرید نفت از ایران است.

این یادداشت می‎گوید: به نظر می‌رسد که دولت آمریکا تصمیم گرفته معافیت‌های تحریمی ایران را تمدید نکند. این تصمیم تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر خریداران آسیایی نفت ایران شامل چین، هند، ژاپن و کره جنوبی خواهد گذاشت. از بین این کشور‌ها هند احتمالا تأثیر قابل ملاحظه‌ای می‌پذیرد؛ هند دومین وارد کننده بزرگ نفت خام از ایران به شمار می‌رود و به نظر می‌رسد پذیرفتن تصمیم آمریکا برای دولت هند دشوار باشد.

این پایگاه می‎افزاید: این موضوع پرسش‎های گسترده‌تری درباره روابط دهلی نو و واشنگتن ایجاد می‌کند. از میان این پرسش‎ها این است که آیا هند درباره ظرفیت خود برای مدیریت آمریکا محاسبات اشتباهی داشته است؟ با توجه به محوریت هند در راهبرد «هند_پاسیفیک آزاد و باز» آمریکا، دولت «نارندرا مودی» احتمالا فرض را بر این گذاشته که معافیت دیگری از تحریم‌های آمریکا دریافت خواهد کرد.

دِ پرینت در ادامه ضمن اشاره به پیام توییتری وزیر انرژی هند که گفته بود دهلی نو طرحی قوی برای تأمین کافی نفت خام پالایشگاه‌های خود را دارد، می‌نویسد: اما همزمان که هند احتمالا آماده کاهش عرضه نفت از سوی ایران را داشته، اما قطعا دهلی نو برای توقف واردات نفت از ایران آماده نبوده است.

این پایگاه هندی در ادامه یادداشت خود می‌افزاید: تصمیم آمریکا احتمالا واکنش‌های منفی در دهلی نو را در پی خواهد داشت و بار دیگر موجب بالا گرفتن این موضوع خواهد شد که آمریکا به عنوان شریکی غیر قابل اعتماد به منافع و حاکمیت مردم هند تجاوز می‌کند.

دِ پرینت در بخش دیگری ضمن اشاره به ادعای آمریکا مبنی بر این مطلب که عربستان و امارات متعهد به جبران کاهش عرضه نفت خام از سوی ایران شده‌اند می‌نویسد: با این وجود دلایل راهبردی وجود دارد که هند تمایل دارد به خرید نفت خام از ایران ادامه دهد.

این یادداشت در بخش دیگری می‌افزاید: از یک چشم‌انداز گسترده‌تر، دهلی نو ایران را به عنوان کانالی به آسیای مرکزی می‌داند که از لحاظ راهبردی برای هند دارای اهمیت حیاتی است. هند در بندر چابهار ایران سرمایه‌گذاری می‌کند و آن را مسیری جایگزین برای افغانستان و آسیای مرکزی می‌داند که پاکستان را کنار می‌گذارد.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *