تولید ۹۰۰ میلیون مترمکعب گاز تا پایان امسال/هدف گذاری صادرات ۳۵ میلیون مترمکعب گاز به عراق

11:37 - 11 ارديبهشت 1398
کد خبر: ۵۱۴۲۳۴
دسته بندی: اقتصاد ، اقتصاد ایران
معاون وزیر نفت در امور گاز گفت:پیش بینی می‌شود تولید گاز تا پایان انسال به ۹۰۰ میلیون مترمکعب برسد.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، حسن منتظرتربتی در نشست خبری صبح امروز در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی گفت: پیش بینی می‌شود میزان تولید گاز تا انتهای امسال به رقم ۹۰۰ میلیون متر مکعب در روز برسد.

وی افزود: شبکه گاز کشور برای پایداری نیاز به ایجاد ظرفیت اضافه دارد به همین خاطر ظرفیت پالایش ۱ میلیارد مترمکعب در روز تا پایان سال برآورد شده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در خصوص صادرات گاز اعلام کرد: در موضوع صادرات گاز کاهشی در سال گذشته گزارش نشده و علاوه بر صادرات به ترکیه صادرات به ۲ شهر بصره و عراق صورت گرفته که میانگین صادرات گاز را به حدود ۴۳ میلیون متر مکعب در روز رسانده و پیش بینی می‌شود تقسیم بندی صادرات به ۳۰ میلیون متر مکعب به کشور ترکیه و ۳۵ میلیون مترمکعب به کشور عراق باشد.

تربتی در ادامه به صادرات ال ان جی اشاره و اظهار کرد:‍پروژه صادرات ال ان جی همچنان در اختیار شرکت ملی نفت قرار دارد، اما در خصوص صادرات می‌توان گفت: کشور‌های همسایه پتانسیل صادرات با خط لوله را دارد و ما در این زمینه می‌توانیم فعال باشیم.

وی تصریح کرد: زیرساخت‌های خوبی در زمینه سوآپ و تجارت گاز وجود دارد که بهره کامل را در دو بخش دولتی و خصوصی از آن برده می‌شود. همچنین در بحث مذاکره در خصوص ادامه قرارداد صادرات گاز به ترکیه باید یادآور شد که آغاز مذاکرات برای تمدید قرارداد از ۵ سال انتهایی شروع می‌شود که هنوز ۱ سال برای شروع مذاکرات فرصت باقی مانده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران در توضیح گازرسانی به استان سیستان و بلوچستان بیان کرد: بحث گازرسانی به این استان در چند دسته تقسیم بندی شده است به گونه‌ای که در شهر زاهدان ۵۰۰ کیلومتر از شبکه توزیع اجرا شده و طرح ۸۰۰ کیلومتری نیز در دست اجرا است به گونه‌ای که پیمانکار آن مشخص شده و تا پایان سال ۹۸ گازرسانی در این منطقه به پایان می‌رسد.

تربتی بیان کرد: فاز اول گازرسانی به شهر زابل اجرا شده و فاز دوم آن نیز در مرحله انتخاب پیمانکار است. گفتنی است بخشی از شهر زابل از طریق سوخت سی ان جی صورت می‌گیرد و شبکه گذ اری ۵۰۰ کیلومتری تا اواسط سال ۹۹ برای این منطقه در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر نفت در امور گاز افزود: گازرسانی به شهر خاش و چابهار نیز در مرحله طراحی شبکه یا اجرای مراحل ابتدایی است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در ادامه به موضوع سیل و تاب آوری شبکه در زمان سیل اشاره و گفت: سیل اخیر نشان داد تاب آوری خوبی در مجموعه شبکه وجود دارد که این نشان از استاندارد‌های این حوزه دارد.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *