بنا کردن ایران آینده بر پایه علم و فناوری حرکت در مسیر آرمانهای دینی و انقلابی است
در نشست تخصصی «ایران آینده؛ تصویر ایران نوآفرین در ۱۴۳۰» که ظهر امروز دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۴ با حضور جمعی از نخبگان، دانشمندان و آیندهپژوهان برگزار شد، بابک نگاهداری، رئیس مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی بر ضرورت توسعه اقتصاد دیجیتال برای ساخت ایران نوآفرین تأکید کرد.
وی با اشاره به اهمیت تجربیات اخیر، بهویژه تحولات جنگ ۱۲ روزه تحمیلی، گفت: این رویداد اهمیت هوش مصنوعی، علم و فناوری را بیش از پیش در ذهن ما آشکار کرد و نشان داد که پیشران تحولات آینده، علم و فناوری است.
نگاهداری با تأکید بر اینکه طی سه سال گذشته تمرکز بر طراحی تصویر ایران آینده در دستور کار این مرکز بوده، گفت: ما باور داریم که این فرایند باید از طریق یک گفتوگوی اجتماعی فراگیر شکل بگیرد و نخبگان کشور درگیر طراحی ایران آینده شوند.
وی ادامه داد: در نگاه دینی و اسلامی، غایت نهایی، توسعه علم و فناوری است. هر چه بیشتر ایران آینده را بر پایه علم و فناوری بنا کنیم، در مسیر آرمانهای دینی و انقلابی حرکت خواهیم کرد. ولایت فقیه در نظام اسلامی، تجلی رهبری نهاد علم و فناوری نیز هست.
رئیس مرکز پژوهشهای مجلس افزود: در سالهای گذشته تلاشهای زیادی برای رشد علمی کشور صورت گرفته و ما موفق به ثبت رشد ۱۶ برابری سهم خود از تولید علمی جهان شدیم. این نشان میدهد که اجزای مورد نیاز برای جهش علمی و فناورانه فراهم شده است.
علم و فناوری به هر کشور و جامعهای قدرت فرازمینی، فرامکانی و فرازمانی میدهد
محمدعلی زلفیگل، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری دولت سیزدهم نیز در این نشست تخصصی با تأکید بر اهمیت علم و فناوری گفت: علم و فناوری به هر کشور و جامعهای قدرت فرازمینی، فرامکانی و فرازمانی میدهد. به این معنا که محدودیتهای زمانی و مکانی را از بین میبرد.
وی افزود: در گذشته برای تماس با دیگران باید از تلفن ثابت استفاده میکردیم، اما امروز با فناوریهای نوین و فضای مجازی، میتوانیم بهصورت تصویری با فردی در آنسوی کره زمین در لحظه صحبت کنیم. این همان قدرتی است که علم در اختیار انسان قرار میدهد.
زلفیگل تأکید کرد: اگر این باور در حاکمیت ما شکل بگیرد، آنگاه دیگر بودجهریزی برای وزارتخانههای آموزش، پژوهش و فناوری به چشم هزینه مصرفی نخواهد بود.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به اهمیت داشتن چشمانداز در حوزه علم و فناوری اشاره کرد و گفت: چشمانداز نشاندهنده هدف است. مانند تیراندازی که اگر هدف را ببیند، میتواند بهسوی آن شلیک یا حرکت کند؛ بنابراین داشتن آرمان و چشمانداز، موضوعی بسیار مهم و ارزشمند است.
وی ادامه داد:، باید توجه داشت که چشماندازهای علمی و فناورانه نباید ایستا یا منجمد و متوقف باشند. علم مانند کوهنوردی است؛ زمانی که قلهای فتح میشود، قلههای جدیدتری پدیدار میشوند. برخلاف کوههای فیزیکی که ممکن است بلندترینشان پایانی برای مسیر باشد، در علم و فناوری هیچ قلهای پایان مسیر نیست.
زلفیگل با اشاره به جمله معروف «تا بدانجا رسید دانش من که بدانم که نادانم»، افزود: هر پیشرفتی در علم، آغازی برای درک نادانستههای بیشتر است. به همین دلیل، علم مسیری بیانتهاست و افقهای آن مدام گسترش مییابد.
در ادامه این نشست ۵ تن از دانشمندان حاضر در جلسه نحوه بهرهگیری از ظرفیتهای علم و فناوری برای ترسیم و تحقق چشمانداز پیشرو، مستقل و نوآورانه برای ایران ۱۴۳۰ را از دیدگاههای مختلف تشریح کردند.
در خاتمه از دانشمندان حاضر در جلسه تقدیر شد.

انتهای پیام/

