تشریح سازو کار و فعالیتهای مدیریت بحران تهران در تجمعات انبوه و تمرینهای سراسری
به گزارش روابط عمومیسازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، صمیم مرادی روزبهانی گفت: در سال جاری تعداد تجمعات انبوه و حوادثی که سازمان در آنها حضور داشته ۲۵ مورد بوده و پیش بینی میگردد این تعداد تا پایان سال به ۳۰ مورد افزایش یابد. این آمار در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۲ مورد و در سال ۱۴۰۱ تعداد ۲۳ مورد بوده است.
معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران به تفکیک درباره این آمار بیان داشت: در سال ۱۴۰۲ تعداد ۹ مورد تجمعات انبوه، دو مورد تمرین سراسری و ۱۱ مورد حادثه داشتیم. در سال ۱۴۰۳ تعداد ۱۵ مورد تجمعات انبوه، دو مورد تمرین سراسری و ۸ مورد حادثه داشتیم.
روزبهانی اظهار داشت: در سال ۱۴۰۲ یک مورد تمرین دورمیزی و یک مورد عملیاتی داشتیم که امسال هم یک مورد تمرین دورمیزی و یک مورد تمرین عملیاتی بزرگ و سراسری را تاکنون شاهد بودهایم.
معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران با بیان اینکه درباره حوادث بیشتر تلاش بر این است که عملیات میدانی با تعیین سطح صحیح مدیریت شود و تا زمان بروز حوادثی که سطح تعریف شده درگیری سطوح مختلف مشخص شده این معاونت ورود نداشته باشد، تصریح کرد: سعی میکنیم حوادث را از طریق رؤسای ادارات مدیریت بحران و پدافند غیرعامل مناطق مدیریت کنیم یا از طریق EOC سعی میکنیم موضوعات مرتبط با سازمانهای تخصصی که در رأس آنها معمولاً آتش نشانی، مرکز اورژانس تهران و شرکت آبفای استان تهران هستند را مدیریت کنیم؛ مگر اینکه سطح حادثه به نحوی تشخیص داده شود که در آن صورت نسبت به حادثه رخ داده اعزامها صورت میگیرد؛ از اعزام یکی از کارشناسان ذیربط و خبره اداره عملیات تا اعزام تیم به همراه خودرو فرماندهی و پشتیبانی و .... زمانی که خودرو فرماندهی اعزام میشود از سازمانهای تخصصی خواسته میشود تا نمایندگان خود را در جلسات هماهنگی و فرماندهی در محل حادثه اعزام نمایند؛ گاهی نیز ممکن است به حضور مشاورانی از جامعه دانشگاهی یا کارشناسی نیاز باشد که بسته به نوع حادثه یا عملیات انی امر صورت میگیرد.
روزبهانی ادامه داد: برای حوادث، بخش RCA داریم که مسئولیتش با مرکز هماهنگ عملیات اضطراری (EOC) سازمان است. بخش مذکور علل حوادث را ریشهیابی میکند؛ معمولا بعد از یک حادثه جلساتی برگزار شده و از افراد و نهادهای مختلف که در حادثه ورود داشتهاند علل وقوع رخداد، نحوه مدیریت حادثه، کاستیها، نقایص و ... پرسیده میشود؛ اینکه باید چه اقداماتی انجام میشد و در ادامه برای جلوگیری از وقوع مجدد حوادث و یامدیریت بهتر آنها چه بایدکرد.
روزبهانی درخصوص تمرینها بیان داشت: تمرینها انواع مختلفی دارند؛ که به دو دسته کلی مباحثه محور و عملیاتی تقسیم بندی میشوند؛ تمرینهای مباحثه محور شامل سمینار توجیهی و کارگاههای آموزشی و بازی و دورمیزی تشکیل شده و تمرینهای عملیاتی شامل مشق، عملکردی و تمام عیار می¬شوند؛ در یک تمرین تمام عیار همه موضوعات و فرآیندها، منابع انسانی، تجهیزات، ساختارها، دستورالعمل¬ها و ... شبیه سازی میشود؛ اجرای این دست از تمرینها سخت و هزینهبر است
روزبهانی افزود بر اساس پیوست تمرین برنامه ملی آمادگی و پاسخ، چرخه مدیریت تمرین از مراحلی شامل: ۱- تصمیم و پایه ریزی ۲- طراحی تمرین ۳- اجرای تمرین ۴- ارزیابی تمرین ۵- اصلاح برنامه تشکیل شده است. در مرحله تصمیم و پایه ریزی بر اساس ارزیابی خطر صورت گرفته در محدوده مورد نظر و بر اساس مخاطرات محتمل الوقوع تصمیم بر انتخاب موضوع تمرین و پایه ریزی آن خواهد شد؛ سپس در مرحله طراحی تمرین، با اخذ بازخورد از دستگاههای مختلف، سناریوی تمرین و پیامدهای فرضی به گونهای طرح ریزی میشوند تا عناصر ذی مدخل دارای مسئولیت و شرح وظایف هر یک به همراه منابع وظرفیتهای مورد نیاز مشخص شوند. پس از سیر مراحل تایید سناریو، اجرای تمرین در دستور کار قرار خواهد گرفت و در بازه زمانی مشخص و در مکان برنامه ریزی شده سناریوی طراحی شده اجرا خواهد شد.
معاون آمادگی و عملیات سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران خاطرنشان کرد: بخش ارزشیابی تمرین به عنوان یکی از اجزا اصلی تمرین، به عنوان عاملی مهم در بهبود فرایندها و تعیین اقدامات اصلاحی به شمار می¬رود. بخش ارزشیابی از طریق طراحی ابزارهای ارزشیابی تمرین و ایجاد شبکهای از ارزشیابان تمرین بسته به نوع تمرین شامل ترکیبی از داوطلبان، دانشگاهیان، سازمانهای تخصصی و دورن سازمان پیشگیری مدیریت بحران میباشد. همانگونه که عنوان شد هدف اصلی از ارزشیابی تمرین، تعیین نقاط قابل بهبود و اقدامات اصلاحی میباشد تا بتوان رویکرد بهبود مستمر را در تمامی برنامه های در دست اقدام و آتی پیگیری کنیم.
انتهای پیام/

