خبرنگاران زن فلسطینی؛ هدف کارزار‌های ترور رژیم صهیونیستی

10:04 - 07 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۳۸۴
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خبرنگاران زن فلسطینی؛ هدف کارزار‌های ترور رژیم صهیونیستی
خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زن فلسطینی درحالی برای مستندسازی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در شرایط دشوار جنگ غزه تلاش می‌کنند که کارزار‌های بازداشت و ترور هدفمند رژیم صهیونیستی برای به سکوت کشاندن آن‌ها اجرا می‌شود.

خبرگزاری میزان – رژیم صهیونیستی پس از آغاز جنگ غزه در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) استراتژی هدفمند ترور خبرنگاران و اهالی رسانه را جدی‌تر از گذشته دنبال کرد تا از این طریق بر جنایت‌های خود در غزه سرپوش گذاشته و آن را از چشم مردم جهان پنهان کند.

با آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه، روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فلسطینی با به خطر انداختن جان خود وظیفه روایت داستان مظلومیت مردم فلسطین را در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی بر عهده گرفتند؛ تا تبدیل محله‌های غزه به ویرانه، مرگ و آوارگی جمعی خانواده‌ها، گرسنگی و قحطی مرگ‌بار تحمیلی، ... بر اثر جنگ را به جهان مخابره کنند.

خبرنگاران فلسطینی در کنار دیگر ساکنان بزرگ‌ترین زندان روباز سابق جهان و بزرگ‌ترین گور دسته‌جمعی فعلی دنیا، به چشم و گوش کسانی تبدیل شدند که زیر فشار جنگ متحمل رنج‌های کمرشکن می‌شوند؛ از آنجا که رسانه‌های خارجی عمدتا نمی‌توانند وارد این منطقه شوند، تهیه عکس، فیلم و گزارش با ریسک‌های فراوان برعهده خبرنگاران و روزنامه‌نگاران فلسطینی قرار گرفته است.

آن‌ها در میانه کار در چادر‌های موقت با تجهیزات ناقص و بدون وسایل حفاظتی و هنگام استراحت در منازل خود هدف حملات رژیم صهیونیستی قرار می‌گیرند.

آژانس‌های حقوق بشری متعددی تاکنون به دفعات خواستار حمایت از خبرنگاران فلسطینی شده‌اند؛ کارشناسان سازمان ملل در ماه فوریه (بهمن ۱۴۰۱) هشدار دادند که حملات هدفمند و کشتار خبرنگاران جنایت جنگی است.

در عین حال، بی‌پاسخ ماندن پرونده شهادت شیرین ابوعاقله، خبرنگار فلسطینی شبکه الجزیره پس از گذشت دو سال، ثابت کرد که رژیم صهیونیستی براساس الگوی معافیت از مجازات خود تحت حمایت کشورهای غربی مرتکب جنایت علیه خبرنگاران می‌شود.

فعالان حقوق بشری تاکید دارند که پرونده به عدالت دست‌نیافته قتل ابوعاقله از سوی رژیم صهیونیستی بر این واقعیت تاکید دارد که این رژیم از مدت‌ها پیش از جنگ کنونی، خبرنگاران را بدون تحمل هرگونه مجازات، به قتل می‌رساند؛ برخی از کارشناسان رسانه‌ای نیز می‌گویند که مصونیت رژیم صهیونیستی از پاسخگویی و مجازات در پرونده قتل ابوعاقله سبب شد تا مسیر برای تشدید کارزار جنایت علیه خبرنگاران فلسطینی در جریان جنگ کنونی هموارتر شود.

 

خبرنگاران زن فلسطینی؛ زبان گویای جنایت علیه غزه و هدف کارزار‌های ترور رژیم صهیونیستی

خبرنگاران زن فلسطینی و بار سنگین روایت‌گری

خبرنگاران و روزنامه‌نگاران زن فلسطینی همیشه در خط مقدم مبارزه با اشغالگری خشونت‌بار رژیم صهیونیستی و جنگ‌های این رژیم علیه فلسطینی‌ها ایستادند و شجاعت و فداکاری آن‌ها تاثیر مهمی بر روشن شدن ابعاد مختلف رنج مردم فلسطین از یک‌سو و جنایت‌های رژیم صهیونیستی از سوی دیگر داشت.

خبرنگاران زن فلسطینی نیز درپی آغاز جنگ، برای افشای جنایت‌های رژیم صهیونیست تلاش گسترده‌ای کردند؛ آن‌ها به دلیل دیدگاه‌های منحصربه‌فرد و بینش احساسی خود نقش تعیین‌کننده‌ای در رساندن پیام مردم فلسطین از رنجی که به آن‌ها تحمیل شده داشتند.

آن‌ها در مواجهه با قربانیان جنگ به‌ویژه زنان و کودکان، پوشش خبری بهتری ارائه داده و می‌دهند و نقششان فراتر از پوشش صحنه‌های جنگ بوده است.

همانطور که آمنه حمید، خبرنگار زن فلسطینی چند هفته قبل از شهادت در حساب کاربری خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی تاکید کرده بود، خبرنگاران زن فلسطینی هرگز در برابر جنایت‌ها خم نمی‌شوند و عقب‌نشینی نمی‌کنند؛ آن‌ها تلاقی سختی‌ها و سرنوشت را دلیلی برای ترک وظیفه خود در رساندن پیام مظلومیت مردم فلسطین نمی‌دانند.

 

خبرنگاران زن فلسطینی؛ زبان گویای جنایت علیه غزه و هدف کارزار‌های ترور رژیم صهیونیستی

 

فرانچسکا آلبانیز، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور اراضی اشغالی فلسطین تاکید دارد که رسیدگی به حجم عظیم شواهد مربوط به جنایت‌های بین‌المللی رژیم صهیونیستی در غزه طی ماه‌های گذشته می‌تواند دست‌کم تا پنج دهه دیوان بین‌المللی کیفری را مشغول کند؛ این موضوعی است که بر وظیفه سنگین خبرنگاران فلسطینی مهر تایید می‌زند.

خبرنگاران زن فلسطینی ساکن غزه، از جمله شجاع‌ترین خبرنگارانی هستند که بر پوشش جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه طی هشت ماه گذشته تاکید داشته و در این مسیر هزینه‌های سنگینی را پرداخته‌اند.

خبرنگاران فلسطینی به‌ویژه خبرنگاران زن فلسطینی با مقاومت خود در برابر جنایت‌های رژیم صهیونیستی به مهم‌ترین عوامل جنایت نسل‌کشی رژیم صهیونیستی در نوار غزه تبدیل شده‌اند.

آن‌ها در حالی به گزارش و مستندسازی جنایت‌های رژیم صهیونیستی مشغول هستند که باید برای زنده ماندن خود و فرزندان و دیگر اعضای خانواده تلاش کنند.

 

خبرنگاران زن فلسطینی؛ زبان گویای جنایت علیه غزه و هدف کارزار‌های ترور رژیم صهیونیستی

خبرنگاران زن فلسطینی از روز اول جنگ اخیر، آوارگی‌ها، نسل‌کشی‌ها و بمب‌گذاری را روایت و مستند کرده‌اند؛ یکی از خبرنگاران زن فلسطین در آغاز هر گزارش خود می‌گوید: سلام، من بیسان از غزه هستم؛ من هنوز زنده‌ام.

یکی دیگر از خبرنگاران زن فلسطینی می‌گوید که کار کردن در مکان‌هایی که هنوز پیکر‌هایی زیر آوار مانده‌اند، یکی از سخت‌ترین وجوه کاری آن‌ها است، اما چاره‌ای نیست و این داستانی است که باید گفت.

گستردگی جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه همانطور که آلبانیز گفت به حدی زیاد است که شمار بسیار زیادی خبرنگار می‌خواهد؛ به همین دلیل اکنون حتی دختران نوجوان فلسطینی نیز به جرگه خبرنگاران پیوسته‌اند؛ یکی از خبرنگاران زن فلسطینی الجزیره که اکنون جوان‌ترین خبرنگار این شبکه نیز معرفی می‌شود، مرتبا گزارش‌هایی از ویرانی‌های غزه را مخابره می‌کند.

خبرنگاران زن فلسطینی؛ زبان گویای جنایت علیه غزه و هدف کارزار‌های ترور رژیم صهیونیستی

داستان آمنه حمید؛ روایت شجاعت یک خبرنگار زن فلسطینی

آمنه حمید، خبرنگار فلسطینی و همسر سائد حسونه، خبرنگار سرشناس فلسطینی از جمله خبرنگاران زن شهید فلسطینی است؛ وی در ۲۴ آوریل ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) همراه پسر بزرگش بر اثر حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مناطق مسکونی در شمال غزه به شهادت رسید.

پنج فرزند و برادر آمنه حمید بر اثر حمله یادشده مجروح شدند؛ همسر آمنه حمید در ماه دسامبر (آذر سال گذشته) به دست نظامیان صهیونیست در غزه اسیر شد و پس از آزادی برای یافتن خانواده‌اش که بر اثر جنگ آواره شده بودند به جنوب غزه رفت، اما تا روز‌ها نتوانست با آن‌ها ارتباطی برقرار کند.

وی حتی نتوانست در مراسم تشییع جنازه همسرش شرکت کند.

منزل آمنه حمید در حالی بمباران شد که این سومین دور آوارگی وی طی هشت ماه گذشته بود؛ این خبرنگار زن فلسطینی در دومین حمله به محل اقامتش مجروح شده بود.

شهادت آمنه حمید بر آمار تاریک شهادت بیش از ۱۴۰ خبرنگاری که در غزه به شهادت رسیدند، افزود و سبب شد تا فلسطین در ۲۰۲۴ نیز مانند ۲۰۲۳ بیش از هر کشور دیگری در جهان شاهد کشته شدن خبرنگاران خود بر اثر جنگ باشد.

خانواده آمنه حمید نماد همه تلاش‌های خانواده‌های فلسطینی در غزه برای مقابله با جنایت‌های رژیم صهیونیستی و پیامد‌های آن هستند.

وحشت ناشی از مرگ آمنه حمید برای همیشه تاریخ در گزارشی که از الجزیره عربی پخش می‌شد، باقی ماند؛ هنگامی که خبرنگار الجزیره برای پوشش خبر بمباران منطقه مسکونی محل سکونت آمنه حمید به محل حادثه می‌رسد، یکی از پسر‌های آمنه حمید گریان و بی‌توجه به وجود ترکش‌های در بدنش به سمت وی می‌دود و با فریاد مجری الجزیره را خطاب قرار می‌دهد که «عمو اسماعیل، مادر و برادرهایم زیر آوار هستند؛ من توانستم بیرون بیایم.»

آمنه حمید از مدت‌ها پیش از حمله منجر به شهادتش هدف کارزار تهدید و توهین رژیم صهیونیستی قرار گرفته بود، زیرا وی برای افشای جنایت‌های این رژیم در بیمارستان الشفا در شمال غزه تلاش زیادی می‌کرد.

همسر این خبرنگار زن فلسطینی می‌گوید که وی به دلیل گزارش‌هایش درباره نسل‌کشی از سوی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته است.

خبرنگاران زن فلسطینی؛ زبان گویای جنایت علیه غزه و هدف کارزار‌های ترور رژیم صهیونیستی

خبرنگاران زن فلسطینی در اسارت رژیم صهیونیستی

رژیم صهیونیستی به زعم خود برای خاموش کردن صدای خبرنگاران زن فلسطینی به اجرای کارزار هدفمند ترور بسنده نمی‌کند.

براساس گزارش انجمن اسرای فلسطینی از ۵۳ خبرنگار فلسطینی محبوس در زندان‌های رژیم صهیونیستی دست‌کم چهار نفر زن هستند.


انتهای پیام/


برچسب ها: جنگ غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *