اردوگاه جنین؛ میدان جنایت‌های رژیم صهیونیستی

9:32 - 06 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۱۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اردوگاه جنین؛ میدان جنایت‌های رژیم صهیونیستی
اردوگاه آوارگان فلسطینی جنین در سال‌های اخیر در پی تشدید تجاوز‌های رژیم صهیونیستی به میدان جنگی با وقوع بدترین جنایت‌ها و قتل‌عام‌ها تبدیل شده است.

خبرگزاری میزان – در حالی که اعتراض‌ها به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه طی هفته‌های اخیر در جهان وارد مراحل جدیدی شده، این رژیم جنایت‌های خود را در کرانه باختری به‌ویژه در اردوگاه جنین نیز تشدید کرده است.

یورش‌ها و تجاوز‌های رژیم صهیونیستی به کرانه باختری درپی اعلام خبر بررسی صدور حکم بازداشت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و شماری از سران رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی کیفری ICC تشدید شد.

اردوگاه جنین اکنون کانون جنایت‌های تشدید شده رژیم صهیونیستی در کرانه باختری است؛ این اردوگاه طی بیش از یک هفته گذشته شاهد دور‌های خشونت‌باری از یورش‌های نظامیان صهیونیست بوده که بیش از ۱۰ شهید برجا گذاشت.

بولدوزر‌های رژیم صهیونیستی خیابان‌های این شهر را ویران می‌کنند، خانه‌های فلسطینی‌ها را تخریب می‌کنند، مانع رسیدن خودرو‌های امدادی برای انجام وظایف بشردوستانه می‌شوند، زیرساخت‌ها را نابود می‌کنند، ...

اردوگاه جنین تاکنون بار‌ها شاهد وقوع قتل‌عام‌های متعددی از سوی رژیم صهیونیستی بوده است؛ هدف پشت پرده همه این جنایت‌های رژیم صهیونیستی از بین بردن همه جنبه‌های زندگی در داخل شهر و اردوگاه جنین است و ارتکاب جنایت‌ها از سوی رژیم صهیونیستی نیز با همین هدف صورت می‌گیرد.

در جولای سال ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲) ارتش رژیم صهیونیستی با انجام حمله هوایی و زمینی به اردوگاه آوارگان جنین بزرگ‌ترین عملیات نظامی در اراضی اشغالی را از زمان انتفاضه دوم (۲۰۰۰-۲۰۰۵) انجام داد.

 

اردوگاه جنین؛ کانون مقاومت فلسطین و میدان جنایت‌های رژیم صهیونیستی

تشدید جنایت‌های رژیم صهیونیستی در کرانه باختری

جنایت‌های رژیم صهیونیستی و خشونت‌های شهرک‌نشینان صهیونیست در کرانه باختری که درپی روی کار آمدن کابینه نتانیاهو تشدید شده است، تا حد زیادی به جنین و نابلس محدود شده است، زیرا این مناطق کانون‌های اصلی مقاومت شده‌اند.

یورش هر باره ارتش رژیم صهیونیستی به جنین و نابلس در سال‌های اخیر به جنگی تمام‌عیار تبدیل می‌شود.

اردوگاه جنین صحنه برخی از بدترین جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جریان انتفاضه دوم بود؛ این اردوگاه در طول انتفاضه دوم فلسطین ۲۸ حمله مقاومتی را در شهر‌های اراضی اشغالی اجرا کرد.

براساس داده‌های ارتش رژیم صهیونیستی، از ۲۹۰ عملیات مقاومتی فلسطین از ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) تا جولای ۲۰۲۳ (تیر ۱۴۰۲)، بیش از ۱۰۰ مورد از سوی اهالی اردوگاه جنین انجام شده است.

اردوگاه جنین کجاست؟

جنین شهری فقیر در شمال کرانه باختری اشغالی است که شاهد جدی‌ترین شکل نبرد‌های انتفاضه دوم در دهه ۲۰۰۰ بوده است.

اردوگاه آوارگان جنین یک اردوگاه آوارگان فلسطینی به وسعت ۰.۴۲ کیلومتر مربع است که در شهر جنین واقع شده است؛ این اردوگاه در سال ۱۹۵۳ برای اسکان فلسطینی‌هایی که از سوی ارتش رژیم صهیونیستی در خلال جنگ ۱۹۴۸ و پس از آن از خانه‌های خود بیرون رانده شدند، تاسیس شد.

اردوگاه جنین از همان زمان به کانون مقاومت فلسطین تبدیل شد، تا جایی که فلسطینی‌ها از آن به‌عنوان پایتخت شهادت یاد می‌کنند.

براساس بررسی آنروا، آژانس امدادرسانی و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی، اردوگاه جنین دارای تراکم جمعیت بالایی است و حدود ۳۳ هزار آواره فلسطینی را در خود جای داده است؛ ساکنان این اردوگاه به دلیل محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اعمال شده از سوی رژیم صهیونیستی در شرایط دشواری زندگی می‌کنند.

در مقایسه با دیگر مناطق کرانه باختری، اردوگاه جنین از نرخ بیکاری بالایی رنج می‌برد و بسیاری از آوارگان فلسطینی در پناهگاه‌های نامرغوب، با شبکه‌های فاضلاب ضعیف و کمبود معمول آب و برق زندگی می‌کنند.

این اردوگاه در بازه‌های زمانی مختلف نشان داده که یکی از کانون‌های اصلی مقاومت فلسطین در برابر اشغالگری رژیم صهیونیستی است.

جنین که در سال‌های اخیر در کنار نابلس در کرانه باختری شاهد ظهور نسل جدیدی از مبارزان فلسطینی بوده، از سال ۲۰۲۱ تاکنون به شکل چشمگیری هدف یورش‌های جنایت‌کارانه رژیم صهیونیستی قرار گرفته است.

مردم جنین در سال‌های اخیر همواره در میدان جنگ زندگی کرده‌اند.

 

اردوگاه جنین؛ کانون مقاومت فلسطین و میدان جنایت‌های رژیم صهیونیستی

قربانیان جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جنین

جنایت‌های مکرر رژیم صهیونیستی در جنین طی سال‌های اخیر طیف گسترده‌ای از افراد را قربانی کرده است، اما مهم‌ترین وجه اشتراک میان قربانیان غیرنظامی بودن آن‌ها است.

زنان و کودکان مهم‌ترین قربانیان قتل‌عام‌های رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین هستند؛ ضمن اینکه اعضای رسانه نیز بار‌ها در جنین هدف قرار گرفته و به شهادت رسیدند.

شیرین ابوعاقله، خبرنگار ۵۱ ساله الجزیره نیز سال ۲۰۲۱ هنگام پوشش خبر حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین هدف تیراندازی نظامیان صهیونیست قرار گرفت و به شهادت رسید؛ ابوعاقله هنگامی که هدف قرار گرفت، جلیقه پرس به تن داشت که هویت وی را کاملا آشکار می‌کرد.

چرا جنایت در جنین تکرار می‌شود؟

جولان بولدوزر‌های رژیم صهیونیستی در خیابان‌های اردوگاه جنین، بیمارستان‌های شلوغ، فریاد‌های درخواست کمک، درگیری‌های خیابانی میان مقاومت و اشغالگران، ... در سال‌های اخیر به‌ویژه طی سه سال گذشته به موضوعی تکراری در این اردوگاه تبدیل شده‌اند، زیرا جنین محل استقرار یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های آوارگان کرانه باختری است که پس از گذشته چند دهه همچنان در برابر اشغال مقاومت می‌کند.

رژیم صهیونیستی از اردوگاه جنین به‌عنوان پدیده جنین یاد می‌کند؛ این رژیم در سال‌های اخیر تلاش کرده تا با اجرای استراتژی‌های جنایت‌کارانه با مقاومت فزاینده در این اردوگاه مقابله کند.

جنین سابقه‌ای طولانی از مقاومت دارد و به موازات الگو شدن برای فلسطینی‌ها جهت مقاومت در برابر اشغالگری، برای رژیم صهیونیستی به الگویی جهت مقابله با هرگونه مقاومت تبدیل شده است.

یورش‌های رژیم صهیونیستی به جنین بخشی از جنایت‌های برنامه‌ریزی شده این رژیم برای مقابله با مقاومت فلسطین است.

رژیم صهیونیستی همچنین قصد دارد از طریق تشدید حمله‌ها و یورش‌های خود به جنین فلسطینی‌ها را از هرگونه حق تعیین سرنوشت محروم کند.

روی کار آمدن کابینه راست‌گرای افراطی نتانیاهو، تشدید حمله‌ها به جنین و ارتکاب جنایت‌ها را در پی داشت.

 

اردوگاه جنین؛ کانون مقاومت فلسطین و میدان جنایت‌های رژیم صهیونیستی

جنایت بزرگ در جنین

یکی از بزرگ‌ترین جنایت‌های رژیم صهیونیستی در اردوگاه جنین در اواسط آوریل ۲۰۰۲ (فروردین ۱۳۸۱) رقم خورد، زمانی که ارتش این رژیم دست‌کم ۵۲ فلسطینی را بین روز‌های یک تا ۱۱ آوریل (۱۲ تا ۲۲ فروردین) به شهادت رساند.

این جنایت همزمان با سالگرد کشتار دیریاسین در آوریل ۱۹۴۸ (فروردین ۱۳۳۷) رخ داد؛ در کشتار دیریاسین، بیش از ۲۰۰ مرد، زن و کودک به دست شبه نظامیان صهیونیست به‌عنوان هسته اولیه ارتش این رژیم قتل‌عام شدند.

تکرار جنایت در اردوگاه جنین در واقع نشان داد که رژیم صهیونیستی روش و شیوه عمل خود را تغییر نداده و همچنان بر مسیر تروریسم پیش می‌رود.

رژیم صهیونیستی تاکنون توانسته است ابعاد و شواهد گسترده این جنایت را از جهان مخفی نگه دارد، اما این بدان معنا نیست که قتل‌عام ارتش رژیم صهیونیستی در جنین در آوریل ۲۰۰۲ به دست فراموشی سپرده شود.

در جریان یورش یاد شده ارتش رژیم صهیونیستی، ساکنان اردوگاه جنین در محاصره‌ای چند هفته‌ای قرار گرفتند؛ محاصره‌ای که تلاش می‌کرد خبرنگاران و ناظران حقوق بشری را نیز از این منطقه دور نگه دارد.

این جنایت با واکنش‌های منفی زیادی مواجه شد؛ در گزارش دیده‌بان حقوق بشر درباره این قتل‌عام، ابعاد ناگفته‌ای از جنایت‌های انجام شده در اردوگاه جنین آمده است؛ از استفاده از غیرنظامیان به‌عنوان سپر انسانی تا کار گذاشتن مواد منفجره در مناطق مختلف اردوگاه، از ممانعت در مسیر خودرو‌های امدادرسانی تا تیراندازی به سمت امدادگران پزشکی.

جنایت سال گذشته در جنین

 

اردوگاه جنین؛ کانون مقاومت فلسطین و میدان جنایت‌های رژیم صهیونیستی

ارتش رژیم صهیونیستی در روز‌های سوم و چهارم جولای ۲۰۲۳ (۱۲ و ۱۳ تیر ۱۴۰۲) نیز عملیات نظامی گسترده‌ای را در اردوگاه جنین انجام داد؛ براساس گزارش‌ها جنایت‌های ۲ روزه رژیم صهیونیستی در این اردوگاه، به شهادت ۱۲ فلسطینی از جمله ۴ کودک و جراحت ۱۴۳ نفر دیگر منجر شد.

آمار یاد شده بالاترین شمار شهدای فلسطینی در جریان حمله رژیم صهیونیستی به یک منطقه در کرانه باختری از سال ۲۰۰۵ بود.

حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه جنین در جولای ۲۰۲۳ همچنین به آواره شدن ۳ هزار و ۵۰۰ نفر منجر شد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *