بازجویی از روسای دانشگاه‎های آمریکا در کنگره؛ ماجرا چیست؟

14:15 - 05 خرداد 1403
کد خبر: ۴۷۷۵۰۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
بازجویی از روسای دانشگاه‎های آمریکا در کنگره؛ ماجرا چیست؟
دور پایانی جلسه‌های بازجویی از روسای دانشگاه‌های آمریکا درپی آغاز اعتراض‌های دانشگاهی به جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه در کنگره این کشور با هدف اعمال فشار برای تسهیل سرکوب‌ اعتراض‌های دانشجویی برگزار شد و انتقادهای گسترده‌ای را در پی داشت.

خبرگزاری میزان – روسای سه دانشگاه یوسی‌ال‌اِی ایالت کالیفرنیا، راتگرز ایالت نیوجرسی و نورث وسترن ایالت ایلینوی آمریکا در پی اعتراض‌های گسترده دانشجویی به جنگ غزه برای بازجویی به کنگره این کشور فراخوانده شدند.

روسای دانشگاه‌های یادشده با حضور در مقابل کمیته آموزش و نیروی کار مجلس نمایندگان آمریکا درباره واکنش موسسه‌های خود به اعتراض‌های دانشجویی درباره جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه حاضر شده و توضیح‌های خود را ارائه کردند.

این جلسه استماع که پنجشنبه گذشته برگزار شد، آخرین جلسه از مجموعه حضور روسای دانشگاه‌های این کشور در کنگره برای پاسخگویی به اعتراض‌های دانشجویی بود.

اعتراض‌ها به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و مخالفت با این جنگ با مشارکت هزاران دانشجو در بیش از ۱۳۰ کالج و دانشگاه سراسر آمریکا برگزار شد؛ بین آوریل تا مه (اسفند ۱۴۰۲ تا اردیبهشت ۱۴۰۳) بیش از ۳ هزار نفر از معترضان در دانشگاه‌ها بازداشت شدند.

کمیته آموزش و نیروی کار مجلس نمایندگان آمریکا در جلسه استماع پنجشنبه گذشته پرسش‌های متعددی را از روسای دانشگاه‌های فراخوانده شده، مطرح کردند که از جمله آن‌ها توافق‌های انجام شده برای کاهش اعتراض‌ها یا جمع‌آوری اردوگاه‌های اعتراضی دانشجویان و اقدام‌های انجام شده برای مقابله با آنچه یهودی‌ستیزی خواند شد، بودند.

در نتیجه بازجویی یادشده مشخص شد که دانشگاه راتگرز چهار دانشجوی معترض را تعلیق و ۱۹ نفر دیگر را تحریم کرد و دانشگاه یوسی‌ال‌اِی در حال ارزیابی بیش از ۱۰۰ مورد گزارش ثبت شده درباره اسلام‌هراسی و آنچه یهودی‌ستیزی خوانده شد، است.

چند عضو جمهوری‌خواه کمیته آموزش و نیروی کار مجلس نمایندگان از دستیابی دانشگاه‌ها به توافق برای پایان اعتراض‌ها به ازای امتیاز‌ها انتقاد و روسای دانشگاه‌ها را سرزنش کردند؛ آن‌ها همچنین روسای این دانشگاه‌ها و پلیس را به دلیل کندی در واکنش به اعتراض‌ها از یک‌سو و موضع‌گیری‌هایشان در رابطه با اعتراض‌های یادشده مورد انتقاد قرار دادند.

با وجود همه اقدام‌های محدودکننده و سختگیرانه علیه معترضان و سرکوب گسترده اعتراض‌های دانشجویی در آمریکا، این اعتراض‌ها در حمایت از فلسطین همچنان ادامه دارند؛ به‌عنوان مثال، بیش از هزار فارغ‌التحصیل هاروارد روز پنجشنبه در اعتراض به ممنوعیت فارغ‌التحصیلی ۱۳ دانشجو به دلیل شرکت در اعتراض‌ها مراسم را ترک کردند.

پنج دور پیشین جلسه‌های استماع از سوی مجلس نمایندگان آمریکا به کناره‌گیری رئیس ۲ دانشگاه این کشور منجر شد؛ اگرچه جلسه اخیر نیز لحظات پرتنشی داشت، اما در قیاس با جلسه‌های پیشین آرام‌تر برگزار شد که احتمالا به دلیل آگاهی از جدی و گسترده بودن اعتراض‌ها است.

 

جمهوریخواهان آمریکایی به دنبال وتوی حقوق فلسطینی ها در عرصه دانشگاهی

این جلسه‌ها با هدف بازجویی روسای دانشگاه‌هایی برگزار شد که یا خود، یا استاد‌ها و دانشجویان آن مواضعی را در حمایت از مردم فلسطین درپی آغاز دور جدید جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه اتخاذ کرده بودند.

به گزارش گاردین، هدف این جلسه‌ها تحقیر و مخالفت با دانشجو‌ها و استاد‌های حامی فلسطین با دامن زدن به وحشت نژادپرستانه و ضدعقلانی بود که به استعفای شماری از روسای دانشگاه‌ها از جمله لیز ماگیل، رئیس دانشگاه پنسیلوانیا و کلودین گی، رئیس دانشگاه هاروارد منجر شد.

در بخشی از این گزارش آمده است که این اعمال فشار در مواردی به نتیجه مطلوب اعمال‍کنندگان منجر شده است که از جمله آن‌ها می‌توان به درخواست رئیس دانشگاه کلمبیا از پلیس نیویورک برای حمله به محوطه دانشگاه و بازداشت دانشجویان معترض اشاره کرد.

کارشناسان از ادامه برگزاری جلسه‌های استماع در مجلس نمایندگان آمریکا با عنوان آنچه بررسی یهودستیزی خوانده می‌شود، به‌عنوان حمله‌ای نادرست به حقوق فلسطینی‌ها یاد و اعلام کردند که هدف واقعی این سیرک سیاسی زشت فشار بر دانشگاه‌های آمریکا جهت سرکوب انتقاد از رژیم صهیونیستی است.

آن‌ها تاکید دارند که جمهوری‌خواهان با سوءاستفاده از عبارت یهودستیزی قصد توجیه جنگ علیه دانشجو‌ها و استاد‌های معترض به جنگ غزه را دارند و تلاش می‌کنند از آن سپری برای پیشبرد پروژه ضد آموزش، ضد روشنفکری و اساسا نژادپرستانه خود بهره بگیرند؛ این در حالی است که آن‌ها به خوبی می‌دانند که در دنیای واقعی دانشجویان یهودی نه فقط در اعتراض‌ها بلکه در جنبش‌های گسترده‌تر ضد جنگ مورد استقبال معترضان قرار می‌گیرند و در نقش سازمان‌دهندگان اعتراض‌ها حضور دارند.

جمهوری‌خواهانی که در جلسه‌های استماع روسای دانشگاه‌های آمریکا را به بهانه آنچه یهودستیزی خواندند، هدف قرار دادند، عامدانه تلاش می‌کنند تا جنبش ضد جنگ دانشجویی را به‌عنوان حرکتی خشونت‌آمیز و بدخواهانه معرفی کنند، اما در موارد بسیار زیادی تلاش‌های آن‌ها در این زمینه حتی از طریق اینفلوئنسر‌های یهودی خنثی می‌شود.

در عین حال، آن‌ها در حالی دانشگاه‌های وارد مذاکره شده با معترضان را متهم به تسلیم کردند که آن‌ها فقط تلاش کردند از ضرب‌وشتم دانشجویان خودداری کرده و خواسته‌های معقول آن‌ها را برآورده کنند.

به‌عنوان مثال، مذاکرات مقام‌های دانشگاه نورث وسترن با دانشجویان معترض به تعهدی منجر شد که بخشی از برنامه‌ریزی بین‌المللی گسترده‌تر دانشگاه، است، اما به مذاق جمهوری‌خواهان خوش نیامده، زیرا معتقدند که با لابی‌های صهیونیستی هماهنگ نشده است.

پیام جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا در بازجویی از رسوای دانشگاه آمریکا واضح است؛ آن‌ها می‌خواهند حقوق فلسطینی‌ها را حتی در دانشگاه‌ها وتو کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *