فصل جدید مناسبات اروپا و چین؛ شی در ایستگاه فرانسه

13:08 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۰۳۳
فصل جدید مناسبات اروپا و چین؛ شی در ایستگاه فرانسه
سفر اخیر رئیس‌جمهور چین به یک کشور اتحادیه اروپا بعد از ۵ سال نشان دهنده باز شدن فصلی جدید در روابط پکن با کشور‌های اروپایی است.

خبرگزاری میزان – همزمان با سفر اخیر شی جین پینگ، رئیس‌جمهور چین به اروپا، قابل توجه است که پیش از این چین و مجارستان روابط دوجانبه خود را به «مشارکت استراتژیک جامع همه‌جانبه برای عصر جدید» ارتقا دادند، در حالی که صربستان نخستین کشور اروپایی بود که تصمیم به ایجاد یک جامعه با آینده مشترک با چین گرفت.

این امر نشان دهنده پیشرفت از مشارکت استراتژیک جامعی است که ۸ سال پیش بین چین و صربستان ایجاد شد؛ اهمیت روابط بین اروپای مرکزی و شرقی و چین به‌طور فزاینده‌ای مورد تاکید قرار گرفته است.

روابط چین با کشور‌های اروپای مرکزی و شرقی (CEE) می‌تواند به توسعه این منطقه و به پر کردن شکاف‌ها در اروپا کمک کند و در نهایت به نفع این قاره به عنوان یک کل باشد.

در این بین رئیس‎جمهور چین در نخستین سفر دولتی خود به یکی از کشور‌های اتحادیه اروپا در ۵ سال اخیر، به فرانسه سفر کرد و با مقام‌های ارشد این کشور از جمله امانوئل مکرون، همتای فرانسوی خود، دیدار و رایزنی کرد.

مکرون و اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در جریان این سفر با رئیس جمهور چین مذاکراتی را داشتند.

همکاری رو به توسعه چین و اروپا

چین میلیارد‌ها دلار در صنعت خودرو‌های الکتریکی خود سرمایه‌گذاری کرده و میلیون‌ها شغل به آن بستگی دارد و اتحادیه اروپا بزرگ‌ترین مشتری چین است که حدود ۴۰ درصد از صادرات خودرو‌های برقی این کشور را به خود اختصاص داده است.

اکنون دیگر کشور‌های اروپای غربی باید از فرانسه الگو بگیرند و روابط چین و اتحادیه اروپا را تقویت کنند؛ امسال شصتمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک چین و فرانسه است و در جریان سفر شی جین پینگ به فرانسه، هر دو طرف ۴ بیانیه مشترک و ۱۸ توافقنامه همکاری را منتشر کردند.

از نقطه نظر استراتژیک، چین و اتحادیه اروپا باید اهمیت بیشتری به روابط خود دهند و آن را به عنوان یک رابطه دوجانبه مستقل تلقی کنند نه اینکه صرفا به روابط چین و آمریکا یا چین و روسیه وابسته باشد.

چین و اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳، که بیستمین سالگرد تأسیس مشارکت راهبردی جامع چین و اتحادیه اروپا بود، تبادلات و گفت‌وگو‌های عادی خود را از سر گرفتند.

این روابط دوجانبه نه‌تنها باثبات، بلکه دائما در حال بهبود بوده و همکاری اقتصادی و تجاری آن‌ها به سرعت در حال توسعه بوده و به نتایج ثمربخشی دست یافته است.

پایگاه چاینا دیلی، نوشت: همچنین، اقتصاد چین و اتحادیه اروپا بسیار مکمل یکدیگر هستند؛ بازار فوق‎العاده بزرگ چین برای رشد اقتصادی اتحادیه اروپا بسیار مهم است و اتحادیه اروپا و سایر اقتصاد‌ها می‌توانند از توسعه با کیفیت بالا و گشایش در سطح بالا در چین بهره‌مند شوند، در حالی که اتحادیه اروپا به عنوان یک اقتصاد بزرگ توسعه‌یافته و یک بازار یکپارچه با جمعیت ۴۵۰ میلیون نفر، برای پکن در زمینه ترویج مدرنیزاسیون چین مهم است.

اتحادیه اروپا در حال بهبود استقلال استراتژیک خود است، بنابراین باید خود را با دنیای چندقطبی تطبیق دهد، اوکراین و چشم‌انداز جهانی امروز را منطقی ببیند، همچنین باید رابطه بین امنیت و توسعه اقتصادی را متعادل کند و به توسعه اقتصادی اروپا توجه بیشتری داشته باشد تا تورم بالا کنترل شود و سرمایه‌گذاری افزایش یابد.

اگر اتحادیه اروپا به درستی با این مشکلات برخورد کند، می‌تواند به شریک ارزشمندتری برای چین در توسعه اقتصادی و گذار به اقتصاد سبز تبدیل شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *