گفت‎‌وگو|

آنچه باید از تب کریمه کنگو بدانیم؛ از علائم بیماری تا راه‌های ابتلا و استان‌های پرخطر

8:10 - 24 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۸۷۱
آنچه باید از تب کریمه کنگو بدانیم؛ از علائم بیماری تا راه‌های ابتلا و استان‌های پرخطر
یک متخصص بیماری‌های عفونی با بیان اینکه زمان شیوع بیماری تب کریمه کنگو اواخر بهار و اوایل تابستان است به افراد توصیه کرد گوشت را از مراکز معتبر تهیه کرده و از استفاده آن به صورت نپخته پرهیز کنند.

خبرگزاری میزان - روز گذشته معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان از ابتلا چندین نفر به  تب کریمه کنگو و فوت یک مرد ۷۰ ساله در این استان براثر این بیماری خبر داد.

در همین رابطه آمیتیس رمضانی در گفت‌وگو با میزان درباره شیوع این بیماری در کشور گفت: زمان شیوع این بیماری از اواخر بهار و اوایل تابستان است اما به دلیل تغییرات اقلیمی که نتیجه از بین بردن جنگل‌ها و ورود انسان‌ها به حیات وحش و محیط زیست است، هوا در کل دنیا به سمت گرم شدن رفته و به همین دلیل فصل شیوع این بیماری تا حدی تغییر کرده چرا که هر چه هوا گرم‌تر باشد فعالیت کنه‌های عامل این بیماری زودتر آغاز می‌شود و به تبع شیوع بیماری نیز زودتر است.

وی ادامه داد: از آنجایی که تب کریمه کنگو یک بیماری عفونی تب دار است که ناقلش کنه‌ای به نام هیالوما است و ویروس تب خون‌ریزی دهنده داخل این کنه است، هر کجا که کنه در آنجا وجود داشته باشد امکان شیوع این بیماری نیز وجود دارد. بیشتر استان‌های مازندران، تهران، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و ... درگیر این کنه هستند. شاید در گذشته شیوع این بیماری محدودتر بود، اما در حال حاضر در اغلب مناطق کشور دیده می‌شود و از آنجایی که یکی از راه‌های اصلی انتقال تب کریمه کنگو از کشتارگاه‌ها است، اگر نظارت بهداشتی بر کشتارگاه‌ها و فعالیت‌های ذبح دام از سوی سازمان دامپزشکی صورت نگیرد و این اقدام‌ها به صورت غیر اصولی و غیر استاندارد انجام شود، احتمال انتقال این بیماری بیشتر می‌شود.

این متخصص بیماری‌های عفونی ضمن بیان اینکه لازم است افراد از مراکز غیر مجاز گوشت تهیه نکنند، افزود: این بیماری به ۴ طریق اصلی منتقل می‌شود که از جمله آن‌ها تماس مستقیم با فرد بیمار و ترشحات بدنش، گزش کنه یا له کردنش با دست، تماس با لاشه و بدن حیوان آلوده و خوردن گوشت آلوده است. اگر گوشت پخته شود موجب ایجاد بیماری نمی‌شود، اما اگر به صورت خام یا نیمه پخته استفاده شود و آلوده باشد بیماری ایجاد می‌کند.

رمضانی با اشاره به اینکه توصیه می‌شود خانم‌های خانه‌دار و افرادی که گوشت را تکه تکه و تمیز می‌کنند حتما هنگام انجام این کار از دستکش استفاده کنند، بیان کرد: افرادی که از گوشت تازه استفاده می‌کنند که توصیه می‌شود این اقدام را انجام ندهند، بهتر است آن را با نایلون بپوشانند و در دمای ۴ درجه یخچال قرار دهند.

این متخصص بیماری‌های عفونی توضیح داد: افرادی که به واسطه شغل و محل زندگیشان ممکن است در معرض کنه‌ها قرار گیرند باید از لباس محافظت کننده بلند و روشن استفاده کنند تا راحت‌تر کنه را تشخیص دهند و از مواد شیمایی کنه‌کش استفاده کنند و پس از اتمام کار لباس‌ها و پوستشان را چک کنند تا کنه‌ای به آن نچسبیده باشد باشد. الان فصل فعالیت کنه‌هاست و رعایت این نکات اهمیت زیادی دارد. این بیماری در کشور ما وجود دارد و مواردش هم بیشتر شده و باید مراقبش باشیم . علائم این بیماری تب، سردرد و علائم سرماخوردگی است و پس از چند روز علائم جدی و خون‌ریزی آغاز می‌شود که سریعا باید به پزشک مراجع شود و گزارش داده شود.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *