رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
گفت‌وگو |

عالمی که محدوده قبور ائمه بقیع را زنده کرد/ انگلیس جریان ضد اسلامی را شکل داد

7:09 - 30 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۸۶۶۸
عالمی که محدوده قبور ائمه بقیع را زنده کرد/ انگلیس جریان ضد اسلامی را شکل داد
یک کارشناس علوم قرآنی تخریب بقیع را به علت شکل‌گیری یک جریان ضد دینی و اسلامی با اهرم انگلیس توصیف کرد و حفظ محدود فعلی قبور بقیع را مدیون عالم فاضل شیعه عبدالرحیم فصولی حائری دانست.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین علی کاظم‎بهرام در گفت‎وگو با خبرگزاری میزان درباره تخریب بقا متبرکه حرم‌های ائمه بقیع، گفت: بقیع میزبان پیکر پاک امام مجتبی (ع)، امام سجاد (ع)، امام باقر (ع) و امام صادق (ع) است؛ بعد از پدید آمدن جریان وهابیت توسط انگلیسی‎ها و شکل‌گیری یک جریان ضد دینی و قرآنی در پیکره اسلام جهان اسلام شاهد تغییراتی بود و نقش انگلیس در این میان اثرگذار بود؛ یکی از دستاورد‌های آن حکم تخریب بقاء بقیع باید دانست که به واسطه سعودی‌ها اجرایی شد.

وی ادامه داد: آل سعود یکی از اقوامی بود که تعصبات خاص در حجاز داشت و به عنوان نماد جریان اسلامی در حجاز روی کارآمد و کشور مقدس حجاز را که محل بعثت پیامبر اسلام (ص) و نزول قرآن کریم بود، تبدیل به دولت آل سعود که امروزه با عنوان عربستان سعودی شناخته می‌شود، کرد.

کاظم‎بهرام احساس خطر از جانب ائمه معصومین (ع) را یکی از علل مهم تخریب بقاء بقیع دانست و تاکید کرد: ارادت علاقه‌مندان به ائمه معصومین (ع) و مسلمین به فرزندان و نوادگان پیامبر اکرم (ص) سبب شد تا آنان احساس خطر کنند به همین خاطر با تمسک به برخی از ظواهر آیات قرآن و با رویکرد خشک مقدسی که داشتند تصمیماتی را اتخاذ کردند در این میان برخی از خاخام‌های یهودی تحریک و شست‎وشوی مغزی مسلمانان را در پیش گرفته و سبب شدند تا ارادت مسلمین به فرزندان و نوادگان خاتم‌النبیین (ص) مساوی با شرک اعلام شود و هرچه تجلی این ارادت باشد، تخریب کردند.

این کارشناس علوم قرآنی، تصریح کرد: در گذشته وقتی مسلمین به مدینه مشرف می‌شدند عرض ارادت نسبت به فرزندان پیامبر اسلام (ص) داشتند و ادای احترام می‌کردند و احترام، شفاعت، ارادت که ریشه‌های در قرآنی دارد و متقن و محکم هستند بهره می‌بردند نکته‌ای که حتی برخی از علمای اهل سنت خصوصا شافعی‌ها به آن اعتقاد دارند. اما انگلیس به دنبال این بوده تا اسلام را نابود کند بنابراین جریان تراشیده شده خود را به جان پیکره امت اسلام انداخت و سبب شد تا تخریب بقیع شکل بگیرد.

وی در بخشی دیگر نقش علمای شیعه در حفظ قبور اهل‌بیت (ع) را مورد بررسی قرار داد و افزود: یکی از علما با نام علامه حاج شیخ «عبدالرحیم صاحب فصول حائری» در یک اقدام خاص تلاش فراوانی برای ایجاد محدوده فعلی مزار ائمه بقیع را به دست گرفت و طی مذاکراتی با آل سعود موفق به گرفتن سندی رسمی از پادشاه عربستان شد، تا طبق آن محدوده قبور ائمه را مشخص و اطراف آن را سنگچین کند. همین اقدام شجاعانه امروزه هم به خوبی باقی‌مانده است. این مهم کاری بسیار پر ریسک بود، زیرا آل سعود حساسیت ویژه‌ای نسبت به ائمه دارد و کسانی که به دنبال احیای نام یاد و ارادت به فرزندان پیامبر اسلام هستند مورد برخورد قرار گرفته و عموما جان خود را از دست می‌دادند. اما شجاعت و احساس مسئولیت این عالم عزیز سبب شد تا زواری که امروزه به مدینه می‌روند محدوده قبور ائمه بقیع را ببینند.

کاظم‎بهرام عرض ارادت نسبت به این علامه بزرگ توسط امام خمینی (ره) را یادآور شد و تصریح کرد: امام خمینی (ره) هنگامی که از سفر پاریس برگشتند یکی از زیارتگاه‌هایی که به آن مراجعه کردند قبر عالم فاضل شیعه عبدالرحیم فصولی حائری است که در منطقه خیابان کارون جنوبی قرار دارد؛ لذا بجاست تا همواره یاد و خاطر این عالم را در ذهن داشته باشیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *