نگاه گزینشی شورای حقوق بشر؛ تمدید یک ماموریت ادعایی درباره ایران و نادیده گرفتن جنایت‌های روزانه در غزه

9:00 - 17 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۴۸۷۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نگاه گزینشی شورای حقوق بشر؛ تمدید یک ماموریت ادعایی درباره ایران و نادیده گرفتن جنایت‌های روزانه در غزه
کشورهای غربی با استفاده از ابزار شورای حقوق بشر ماموریت به‌اصطلاح کمیته حقیقت‌یاب را درباره ایران تمدید کردند.

خبرگزاری میزان – پنجاه‎وپنجمین نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل از روز ۲۶ فوریه (۷ اسفند گذشته) آغاز شد و تا روز ۵ آوریل (۱۷ فروردین ۱۴۰۳) ادامه دارد.

یکی از موضوعات نشست شورای حقوق بشر، گزارش به‌اصطلاح هیئت حقیقت‌یابی بود که در سال ۱۴۰۱ تشکیل شد و گزارش نهایی خود را در این نشست درباره آنچه وضعیت حقوق بشر در ایران خوانده شده، ارائه کرد.

مروری بر سازوکار تشکیل کمیته ادعایی حقیقت‌یاب

شورای حقوق بشر سوم آذر سال ۱۴۰۱ جلسه‌ای را با محوریت ایران تشکیل داد.

پیش از این نشست، پیش‌نویس قطعنامه‌ای از سوی آلمان و ایسلند ارائه شده بود و در نشست مورد نظر درباره ایران، قطعنامه تصویب شد.

این قطعنامه خواستار تشکیل سازوکاری موسوم به کمیته به‌اصطلاح حقیقت‌یاب بود و کمیته مورد نظر با ماموریتی چندین ماهه تشکیل شد.

شورای حقوق بشر وظایفی را برای این کمیته تعیین کرد که از جمله آن‌ها ارائه گزارشی در پنجاه‌وسومین نشست این نهاد در تیر ۱۴۰۲ و در نهایت ارائه نتیجه یافته‌های ادعایی در جلسه اخیر شورای حقوق بشر بود.

اعضای این کمیته و به ویژه سارا حسین در ۲ نشست ۵۳ و ۵۵ شورای حقوق بشر ادعا‌هایی را درباره ایران مطرح کردند.

زمینه‌چینی برای ادامه یک روند با انگیزه سیاسی

اسفند گذشته و در پی انتشار گزارش نهایی کمیته ادعایی حقیقت‌یاب درباره ایران درخواست‌هایی از سوی برخی گروه‌های ضدایرانی برای تمدید ماموریت این کمیته مطرح شد.

این درخواست از سوی برخی کشور‌های غربی که صحنه‌گردانان اصلی این نمایش بودند مورد استقبال قرار گرفت.

متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در نشست خبری خود و در پاسخ به سوالی که درباره گزارش کمیته ادعایی حقیقت‌یاب پرسیده شد، ضمن تکرار ادعا‌های بی‌اساس حقوق بشری درباره ایران، گفت: ما قویا از قطعنامه‌ای که در شورای حقوق بشر سازمان ملل در دست بررسی است، حمایت می‌کنیم که مأموریت این کمیته را تمدید می‌کند؛ قطعنامه‌ای که ماموریت کمیته حقیقت‌یاب و گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره ایران را برای یک سال دیگر تمدید می‌کند.

همچنین آبرام پیلی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با انتشار پیامی خواستار تمدید ماموریت این کمیته شد.

شورای حقوق بشر در نهایت روز پنجشنبه، ۱۶ فروردین، ماموریت کمیته ادعایی حقیقت‌یاب و همچنین ماموریت گزارشگر موسوم به حقوق بشر در ایران را تمدید کرد.

تناقضات در رویکرد غرب

به‌صف شدن مقام‌های غرب و به‌ویژه آمریکا برای تمدید یک ماموریت با انگیزه سیاسی پرسش‌هایی را مطرح می‌کند؛ واکنش همین مقام‌ها به دیگر رویداد‌های جهانی به چه صورت است؟ انتشار گزارش کمیته ادعایی درباره ایران در میانه جنگ غزه با پیامد‌هایی فاجعه‌بار و بی‌سابقه روی می‌دهد، آیا مقام‌های غرب به فکر نقض حقوق بشر و تشکیل کمیته حقیقت‌یاب در این زمینه نیستند؟ شورای حقوق بشر به عنوان نهادی که قرار است از حقوق بشر در تمامی کشور‌ها حمایت و محافظت کند، آیا به اندازه کافی به موضوع غزه پرداخته است؟

جنگ غزه تاکنون به شهادت بیش از ۳۰ هزار و مجروح شدن ده‌ها هزار نفر دیگر منجر شده، زیرساخت‌های حیاتی غزه از جمله بیمارستان‌ها آسیب دیده و یا به کلی ویران شدند، بیماری و سوءتغذیه جان افراد را می‌گیرد و قحطی، ساکنان را با تهدید مرگ مواجه کرده است.

غرب با تمامی ابزار‌های در دسترس خود که شورای حقوق بشر نیز یکی از آنهاست، به ظاهر وضعیت حقوق بشر را در ایران پیگیری می‌کند و مدعی است که نگران مردم ایران است.

اگر غرب به مفهوم حقوق بشر اهمیتی قائل است و به واقع در جهت حمایت از حقوق بشر گام بر می‌دارد چرا در زمینه غزه به جز کارشکنی و مانع تراشی اقدام دیگری انجام نداده است؟

این تناقض در ادعا‌های غرب با آنچه در عمل از سوی آن‌ها صورت می‌گیرد را به جز از دریچه انگیزه سیاسی و سیاسی‌کاری نمی‌توان تفسیر کرد.

تمامی نهاد‌های بشردوستانه سازمان ملل از آنروا گرفته تا یونیسف و صندوق نجات کودکان و سازمان جهانی بهداشت و برنامه جهانی غذا درباره بحران انسانی بی‌سابقه در نوار غزه هشدار می‌دهند، اما شورای حقوق بشر که نشست ۵۵ خود را در میانه این بحران برگزار کرده، تمرکز خود را بر روی موضوعات دیگر قرار داده و چشم خود را بر روی جنایت‌های رژیم صهیونیستی می‌بندد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *