رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تلاش ویژه قوه قضاییه در بازاجتماعی کردن زندانیان/ راه‌اندازی کارخانه تولید دوچرخه و موتورسیکلت در زندان‌ها در سال ۱۴۰۲

9:00 - 18 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۴۸۴۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
تلاش ویژه قوه قضاییه در بازاجتماعی کردن زندانیان/ راه‌اندازی کارخانه تولید دوچرخه و موتورسیکلت در زندان‌ها در سال ۱۴۰۲
قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲، اقدامات موثری در رابطه با فراهم شدن زمینه اشتغال زندانیان، جهت بازاجتماعی کردن یا جامعه‌پذیری آن‌ها، انجام داده است.

خبرگزاری میزان یکی از راهکار‌های اصلی پیشگیری از جرم در مرحله پیشگیری از تکرار جرم، توجه به «بازاجتماعی شدن»، جامعه‌پذیری و سازگاری مجدد زندانیان با جامعه است. حمایت سیستم قضایی برای فراهم کردن زمینه اشتغال زندانیان و برنامه‌های بازاجتماعی کردن زندانیان، خطر تکرار جرم را کاهش می‌دهد و عمدتا بر روی چالش‌های خاص مجرمان از جمله بیکاری و سو مصرف مواد تمرکز دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی اژه‌ای در پیام نوروزی ابتدای سال ۱۴۰۲، موضوع «بازاجتماعی کردن» زندانیان را از جمله موضوعاتی عنوان کرد که در ادامه روند سال‌های قبل باید در سال جدید به صورت جدی‌تر در مورد آن کار کرد.

در همین راستا قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲، اقدامات بسیاری در زمینه فراهم کردن زمینه اشتغال زندانیان با همکاری سازمان زندان‌ها و بنیاد تعاون زندان‌ها در سراسر کشور انجام داده است که در این گزارش برخی از مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته بیان می‌شود.

اقدامات قوه قضاییه در زمینه ایجاد اشتغال برای زندانیان در سال ۱۴۰۲

یکی از تأکیدات دائمی رئیس قوه قضاییه و مسئولان ذی‌ربط، موضوع باز‌اجتماعی کردن زندانیان، با ایجاد زمینه اشتغال و کارآفرینی مددجویان پس از آزادی است.

به گفته محمدی رئیس سازمان زندان‌ها در حال حاضر حدود ۴۲ هزار نفر زندانیان مشغول به کار هستند.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور در آخرین جلسه شورای اداری (۱۰ اسفندماه ۱۴۰۲)، در رابطه با موضوع اشتغال زندانی‌ها گفت: در حال حاضر با تلاش‌های صورت گرفته، خوشبختانه بیش از ۳۰ درصد زندانیان کشور مشغول کار در کارگاه‌های تولیدی این بنیاد هستند و این برنامه در سال آینده توسعه بیشتری خواهد یافت.

وی همچنین در رابطه با آمار واحد‌های تولیدی و میزان تولید محصولات توسط زندانی‌ها گفت: در حال حاضر بیش از هزار واحد تولیدی در داخل و خارج از زندان‌ها وجود دارد که با دستان توانمند مددجویان بالغ بر پنج هزار محصولات مختلف مانند موتورسیکلت، قطعات و روکش صندلی‌های خودرو، البسه اداری و نظامی، صنابع دستی و دستگاه‌های صنعتی ساخته و روانه بازار مصرف می‌شود.

در ادامه روند سال‌های گذشته در سال ۱۴۰۲، نیز اقدامات مهمی در این زمینه انجام شده است. برخی از مهمترین این اقدامات به شرح زیر است:

افتتاح کارخانه دوچرخه‌سازی زندانیان قزلحصار

کارخانه دوچرخه‌سازی زندان قزلحصار با ظرفیت ۵۰۰ نیروی کار به محیطی به وسعت حدود ۷۰۰۰ متر مربع در راستای بازاجتماعی کردن و بازپروی زندانیان در تاریخ دوم اسفندماه ۱۴۰۲ افتتاح شد.

ویژه عید///اقدامات قوه قضاییه در راستای ایجاد اشتغال برای زندانیان در سال ۱۴۰۲

در این مراسم رئیس سازمان زندان‌ها در این رابطه گفت: افتتاح کارخانه تولید دوچرخه و جهت توسعه اشتغال زندان‌ها در پی اجرای برنامه تحول و تعالی قوه قضاییه برگزار شد.

 وی افزود: طی دو سال اخیر، توسعه اشتغال به عنوان رویکردی اساسی در سازمان زندان‌ها مطرح بوده و برنامه‌های بسیاری را به خود اختصاص داده است.

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان کشور نیز در این مراسم، درباره میزان حقوق زندانیان شاغل در کارخانه دوچرخه سازی گفت: سیاست بنیاد تعاون در سه سال اخیر افزایش حقوق و دستمزد زندانیان بوده است.

اشتغال ۴ هزار و ۶۴۴ زندانی در استان زنجان

بر اساس گفته مدیر بنیاد تعاون زندانیان زنجان: تنها ۲ درصد از زندانیان شاغل استان پس از آزادی به زندان بازگشت داشتند و در ۱۰ ماهه اول ۱۴۰۲ حدود ۴ هزار و ۶۴۴ نفر و در هر ماه ۴۶۵ نفر در زندان‌های استان مشغول به کار و حرفه‌آموزی شدند.

وی با اشاره به مشاغلی که بنیاد تعاون برای زندانیان ایجاد کرده است نیز توضیح داد: فرش‌بافی، خیاطی، تولید تیرچه و بلوک و کول، تولید چارچوب درب‌های ضد سرقت، صنایع مس، دامپروری و کشاورزی از جمله مشاغلی است که بنیاد تعاون زندانیان در استان زنجان برای مددجویان زندانی راه‌اندازی کرده تا در آن‌ها مشغول به فعالیت شوند.

ویژه عید///اقدامات قوه قضاییه در راستای ایجاد اشتغال برای زندانیان در سال ۱۴۰۲

اشتغال ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی در اصفهان

مدیر بنیاد تعاون زندانیان اصفهان در زمینه اشتغال زندانیان اصفهان (۲۷ بهمن‌ماه ۱۴۰۲) گفت: ۳ هزار و ۵۰۰ زندانی در سطح زندان‌های استان مشغول به کار هستند که ۲ هزار ۴۰۰ نفر از آن‌ها در بخش کارگاهی و هزار و ۱۰۰ نفر در بخش اعزام به کار مشغول به فعالیت هستند.

وی با اشاره به مشاغلی که بنیاد تعاون برای زندانیان ایجاد کرده است، عنوان کرد: زندانیان در مشاغل متنوعی در زندان در حال فعالیت هستند و از نظر تنوع می‌توان آن‌ها را به ۷۰ مرکز اشتغال‌زا در گروه‌های کشاورزی و دامداری، صنعتی، صنایع دستی، خدمات و اعزام به کار در بخش‌های خصوصی و عمومی در سطح شهر تقسیم کرد.

ویژه عید///اقدامات قوه قضاییه در راستای ایجاد اشتغال برای زندانیان در سال ۱۴۰۲

ایجاد ۳ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی جدید برای زندانیان استان خراسان رضوی

طبق گفته معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی، با پیگیری‌های معاونت اجتماعی از وقوع جرم دادگستری استان و همکاری مدیر عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری مشهد و کارگروه اشتغال و حرفه‌آموزی زندان، جانمایی ۱۱۰۰ المان در سطح شهر مشهد برای نوروز ۱۴۰۳ انجام شده که از شهریور ماه تمهیدات لازم در این زمینه آغاز و تا آخر سال ادامه خواهد داشت، بدین ترتیب ۳ هزار و ۶۰۰ فرصت شغلی جدید برای زندانیان به منظور ساخت المان و فلاورباکس زینت بخش بهار، در شهر مشهد ایجاد شده است.

سایر مصادیق ایجاد اشتغال برای زندانیان توسط قوه قضاییه در سال ۱۴۰۲

برخی از مهمترین مصادیق ایجاد اشتغال برای زندانیان در سال گذشته عبارتند از:

-فراهم شدن زمینه اشتغال ۱۴۰ زندانی در واحد‌های تولیدی در آذربایجان غربی

-رشد ۱۷ درصدی اشتغال مددجویان استان گلستان

-افتتاح ۲ کارگاه تولیدی اردوگاه حرفه‌آموزی و کار درمانی در خراسان رضوی

-صدور ۳۷۴ کارت صنعتگری ماهر برای زندانیان استان فارس

-پرداخت ۱۶۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال‌زایی توسط اداره کل زندان‌های استان اردبیل به ۸۹ مددجو

-اشتغال مددجویان استان سیستان و بلوچستان در کارگاه‌های اشتغال‌زایی زندان

-اشتغال ۸۶ مددجو در کارگاه‌های اشتغال زندان بندر ماهشهر

-ایجاد فرصت شغلی برای ۱۱۰ نفر از مددجویان در کارخانه آفتاب آذربایجان غربی

-زمینه اشتغال بیش از هزار زندانی استان قزوین

-زمینه اشتغال یک هزار و ۱۲۷ نفر از مددجویان با اقدامات دادگستری استان سمنان

-دریافت گواهینامه مهارت فنی و حرفه‌ای و شغلی توسط ۷هزار و۸۸۳ زندانی خراسان رضوی

-افزایش ۱۱ درصدی مددجویان شاغل در زندان‌های استان زنجان

-اشتغال ۲ هزار و ۵۵۷ نفر از مددجویان استان آذربایجان شرقی

-اشتغال ۵۳۹ مددجو در زندان مرکزی اهواز

-ایجاد اشتغال برای هزار و ۷۰۰ نفر از زندانیان لرستانی

-کسب درآمد بیش از ۱۵۰۰ مددجو در ۸۰ کارگاه سطح زندان‌های استان خوزستان

-مشغول به‌کار شدن ۴۲ زندانی با حمایت دادگستری کل آذربایجان غربی در یک شرکت

این موارد تنها بخشی از اقدامات انجام شده در زمینه ایجاد اشتغال برای زندانیان در راستای بازاجتماعی کردن زندانیان در سال گذشته بود. قطعا همچون گذشته این روند در سال جدید به صورت جدی‌تر ادامه خواهد داشت.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *