تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی روزمره انسان‌ها

7:30 - 17 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۴۲۴
تاثیر هوش مصنوعی بر زندگی روزمره انسان‌ها
کارشناسان می‌گویند که با وجود مزایای هوش مصنوعی برای انسان، اما معایب و پیامد‌های بسیاری هم از این فناوری ناشی می‌شود.

خبرگزاری میزان - هوش مصنوعی فقط یک ابزار خاص برای تقلب در انجام تکالیف یا تولید تصاویر عجیب‌وغریب و فریبنده نیست. این فناوری می‌تواند زندگی میلیون‌ها نفر را که حتی نام ابزار‌های این فناوری مانند چت جی‌پی‌تی را نشنیده‌اند، تحت تاثیر قرار دهد.

سهم فزاینده‌ای از کسب و کارها، مدارس و متخصصان پزشکی بی‌سروصدا از هوش مصنوعی مولد استقبال کرده‌اند و هیچ راه برگشتی در این موضوع وجود ندارد. 

مشاغل

هوش مصنوعی در کشور‌های غربی پیش‌تر بر استخدام‌ها تاثیر گذاشته است؛ به‌ویژه بر کارفرمایانی که از ابزار مصاحبه ویدیویی استفاده می‌کنند.

لیندسی زولوآگا، کارشناس ارشد داده در یک شرکت منابع انسانی مبتنی بر هوش مصنوعی که به دلیل ابزار‌های مصاحبه ویدیویی خود شناخته شده است، گفت: فناوری مورد استفاده در فرآیند استخدام این روز‌ها فقط به بررسی کلمات کلیدی در رزومه محدود نیست، بلکه از ابزار‌های پردازش زبان قدرتمند برای تجزیه و تحلیل پاسخ‌های داوطلبان به پرسش‌ها مصاحبه کتبی و ویدیویی استفاده می‌شود.

زولوآگا، گفت: ممکن است زمانی برسد که مصاحبه‌گر‌های انسانی برای برخی از انواع مشاغل، به‌ویژه در صنایع با گردش مالی بالا مانند فست فود، منسوخ شوند. 

در حالی‎که هوش مصنوعی مولد به‌عنوان یک دستیار پیشرفته برای بسیاری از انواع کارگران معرفی شده، سران اتحادیه‌های کارگری نگران این هستند که آیا هوش مصنوعی به سرعت به ابزاری برای نظارت تهاجمی بر بهره‌وری کارگران تبدیل می‌شود یا خیر. مورد دیگر این است که آیا کارفرمایان ممکن است از الگوریتمی استفاده کنند تا قضاوتی را که کارگرانشان دارند نادیده بگیرد.

خودکارسازی از جمله مهم‌ترین خطرات هوش مصنوعی برای شغل‌های مختلف است. 

به گفته کارشناسان، موضوع این است که برای بسیاری از کار‌های مختلف، سیستم‌های هوش مصنوعی در مقایسه با انسان‌ها عملکرد بهتری داشته و در این موارد ارزان‌تر، دقیق‌تر و کارآمدتر از انسان‌ها عمل می‌کنند. 

از طرف دیگر، وقتی که هوش مصنوعی بسیاری از شغل‌ها را تصرف کند، بخش بزرگی از کارگران که شغل خود را از دست داده‌اند به دلیل فقدان تخصص موردنیاز یا عدم وجود اعتبارات قادر به پیدا کردن شغل جدیدی نخواهند بود. 

با پیشرفت سیستم‌های هوش مصنوعی، مهارت‌های آن‌ها برای انجام کار‌های مختلف بهتر از انسان‌ها خواهد شد و اختلال در کار هم می‌تواند به افزایش نابرابری اجتماعی و حتی یک فاجعه‌ی اقتصادی منجر شود.

کودکان و دانش‌آموزان

در حالی که ابزار‌هایی مانند چت جی‌پی‌تی دانشگاه‌ها را با نگرانی در مورد تقلب و نحوه نظارت بر آن نگران کرده، هوش مصنوعی شروع به کمک به دانش‌آموزان و معلمان در انجام وظایف و یادگیری روزمره کرده است.

برخی مدارس از این فناوری برای پیشبرد پیشرفت دانش‌آموزان از طریق تدریس خصوصی مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کنند. 

البته دانش‌آموزان و مدارس ممکن است با مجموعه‌ای از معضلات حفظ حریم خصوصی و برابری که فناوری هوش مصنوعی می‌تواند ایجاد کند، روبرو شوند.

نتایج یک نظرسنجی نشان می‌دهد که بیشتر آلمانی‌ها معتقدند که هوش مصنوعی مانند چت جی‌پی‌تی به‌طور قابل توجهی نحوه تدریس مدرسه را تغییر می‌دهد. 

براساس این نظرسنجی، بسیاری استفاده از چنین فناوری‌هایی را یک خطر می‌دانند. مهم‌تر از همه، نگرانی زیادی وجود دارد که کودکان مهارت‌های مهم را فراموش کنند.

حریم خصوصی

با افزایش نگرانی‌های امنیتی مبتنی بر هوش مصنوعی و خطرات آن، تدابیر پیشگیری با استفاده از هوش مصنوعی هم افزایش پیدا می‌کنند. این مشکل همچنین این پرسش را مطرح می‌کند که ما چگونه سیستم‌های هوش مصنوعی را ایمن می‌کنیم؟ اگر از الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای دفاع در برابر نگرانی‌های امنیتی استفاده می‌کنیم، باید در رابطه با ایمن بودن خود سیستم هوش مصنوعی هم اطمینان حاصل شود.

در زمینه‌ حریم خصوصی هم شرکت‌های بزرگ طی چند سال گذشته در این زمینه تا حد قابل توجهی تحت کنترل دولت‌ها و نهاد‌های نظارتی قرار گرفته‌اند. 

روزانه حدود ۲.۵ ترابایت داده از سوی کاربران ایجاد می‌شود و الگوریتم‌های پیشرفته با استفاده از این داده‌ها می‌توانند پروفایل‌های بسیار دقیقی را برای نمایش تبلیغات ایجاد کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *