روزشمار جنگ غزه؛ روایت ۱۰۰ روز مقاومت در برابر اشغال‎گری

14:02 - 24 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۴۵۲۰
روزشمار جنگ غزه؛ روایت ۱۰۰ روز مقاومت در برابر اشغال‎گری
عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت و تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه در ۱۰۰ روز گذشته شاهد رویداد‌های مهمی بوده که توجه جهانیان را به خود جلب کرده است.

خبرگزاری میزان - جنگ رژیم صهیونیستی علیه غزه و مقاومت فلسطین وارد صدمین روز خود شده است.

رژیم صهیونیستی پس از آغاز عملیات طوفان الاقصی از سوی مقاومت، تهاجم خود را به غزه آغاز کرد.

تهاجم این رژیم به نوار غزه تاکنون به شهادت حدود ۲۴ هزار فلسطینی منجر شده است.

در ادامه به مهم‌ترین رویداد‌های این جنگ ۱۰۰ روزه پرداخته شده است.

هفتم اکتبر (۱۵ مهر): مبارزان مقاومت فلسطین از غزه به جنوب اراضی اشغالی نفوذ کرده و با صهیونیست‌ها درگیری شدند.

براساس آمار‌های منتشر شده، هزار و ۲۰۰ اشغالگر از سوی مقاومت به هلاکت رسیده و ۲۴۰ شهرک‌نشین بازداشت و به غزه منتقل شدند.

 

 

هشتم اکتبر (۱۶ مهر): حزب‌الله لبنان حملات توپخانه‌ای فرامرزی علیه رژیم صهیونیستی را آغاز کرد که در طول این مدت ادامه داشته و حملات متقابل رژیم صهیونیستی را به‌دنبال داشت.

 

 

۱۳ اکتبر (۲۱ مهر): رژیم صهیونیستی به ساکنان شهر غزه، جایی که بیش از یک میلیون نفر از جمعیت ۲.۳ میلیون نفری نوار غزه در آن زندگی می‌کنند، دستور داد که منطقه را تخلیه و به سمت جنوب حرکت کنند.

 

۱۷ اکتبر (۲۵ مهرماه): هدف قرار گرفتن بیمارستان المعمدانی در شهر غزه خشم جهان را برانگیخت. صد‌ها فلسطینی که در این بیمارستان پناه گرفته بودند به شهادت رسیدند. عامل این انفجار حمله هوایی رژیم صهیونیستی بود.

 

۱۹ اکتبر (۲۷ مهر): آمریکا ادعا کرد که یک کشتی جنگی نیروی دریایی این کشور موشک‌ها و پهپاد‌های پرتاب‎شده از سوی یمن را بر فراز دریای سرخ رهگیری کرد. این موشک‌ها به سوی اراضی اشغالی شلیک شده بودند. 

۲۱ اکتبر (۲۹ مهر): پس از روز‌ها کشمکش دیپلماتیک، کامیون‌های حامل کمک‌های بشردوستانه از مصر وارد گذرگاه مرزی رفح شدند.

روزشمار جنگ غزه؛ روایت ۱۰۰ روز مقاومت در برابر اشغال‎گری

۲۷ اکتبر (پنجم آبان): رژیم صهیونیستی یک هفته پس از تهاجمات محدود، حمله زمینی گسترده‌ای را به غزه، در مرحله نخست به شمال آغاز کرد. این رژیم اعلام کرده بود که همه شهرک‌نشینان زندانی را آزاد و مقاومت فلسطین را از بین خواهد برد.

۳۱ اکتبر (۹ آبان): ۱۵ نظامی صهیونیست در درگیری‌های غزه به هلاکت رسیدند؛ این بزرگترین تلفات یک روزه ارتش اشغالگر در جنگ فعلی بود.

اول نوامبر (۱۰ آبان): خروج از غزه از طریق گذرگاه رفح برای حدود ۷ هزار دارنده گذرنامه خارجی، افراد دوتابعیتی و وابستگان آن‌ها و افرادی که نیاز به درمان فوری پزشکی داشتند، انجام شد. بیشتر ساکنان غزه هنوز راهی برای خروج از این باریکه ندارند.

 

 

۹ نوامبر (۱۸ آبان): رژیم صهیونیستی اعلام کرد که یک پهپاد پرتاب شده از خاک سوریه به شهر ایلات در جنوب اراضی اشغالی حمله کرد. 

۱۵ نوامبر (۲۴ آبان): نیرو‌های اشغالگر پس از محاصره‌ای چند روزه وارد بزرگترین بیمارستان غزه، یعنی بیمارستان الشفاء شدند. کارکنان پزشکی می‌گویند که طی این یورش بیماران، از جمله نوزادان تازه متولد شده به دلیل کمبود نیرو و تجهیزات جان خود را از دست داده و به شهادت رسیدند. صهیونیست‌ها ادعا می‌کردند که این بیمارستان یکی از پایگاه‌های مقاومت بوده، اما مدرکی برای اثبات این موضوع ارائه نشد. 

 

 

۲۱ نوامبر (۳۰ آبان): رژیم صهیونیستی و حماس اولین آتش‌بس جنگ را اعلام کردند. این آتش‌بس توافقی برای توقف جنگ به‌مدت چهار روز برای مبادله زنان و کودکان شهرک‌نشین زندانی در غزه با زنان و نوجوانان فلسطینی بازداشت‎شده یا زندانی شده از سوی رژیم صهیونیستی بود. 

 

 

چهارم دسامبر (۱۳ آذر): چند روز پس از پایان آتش‌بس، اشغالگران نخستین حمله زمینی گسترده را در جنوب غزه، در حومه شهر خان‌یونس آغاز کردند.

 

۱۲ دسامبر (۲۱ آذر): جو بایدن گفت که بمباران بی‌رویه غزه از سوی رژیم صهیونیستی به قیمت کاهش حمایت‌های بین‌المللی از این رژیم تمام می‌شود. این تغییری آشکار در لفاظی‌ها از سوی نزدیک‌ترین متحد رژیم صهیونیستی، یعنی آمریکا بود. 

۱۵ دسامبر (۲۴ آذر): نظامیان صهیونیست به اشتباه سه شهرک‌نشین زندانی در غزه را هدف قرار داده و به هلاکت رساندند. این حادثه به برخی از شدیدترین انتقاد‌ها از مدیریت جنگ در داخل اراضی اشغالی منجر شد.

۲۲ دسامبر (اول دی): مقاومت اسلامی عراق حمله‌ای دوربرد به اراضی اشغالی انجام داد. 

۲۶ دسامبر (پنجم دی): نظامیان صهیونیست حمله زمینی گسترده را به مناطقی در مرکز نوار غزه آغاز کردند.

اول ژانویه ۲۰۲۴ (۱۱ دی): رژیم صهیونیستی اعلام کرد که در مرحله جدید هدفمندتر از کارزار نظامی خود، خروج برخی از نیرو‌ها از غزه را آغاز خواهد کرد. 

۱۱ ژانویه (۲۱ دی): هواپیما‌های جنگی، کشتی‌ها و زیردریایی‌های آمریکا و انگلیس ده‌ها حمله هوایی را در سراسر یمن در تلافی حملات نیرو‌های مسلح این کشور به کشتی‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی در دریای سرخ انجام دادند. آمریکا روز بعد حمله دیگری به یمن انجام داد.

 

 

همچنین در ۱۱ ژانویه دادگاه بین‌المللی دادگستری جلسه‌ای را برای رسیدگی به اتهامات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، که پرونده آن از سوی آفریقای جنوبی مطرح شده بود، آغاز کرد.

انتهای پیام/

میکائیل کریمی


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *