رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

منشور حقوق بیمه شدگان برپایه مسئولیت پذیری و مطالبه گری تهیه شده است/برخورداری از خدمات بیمه بدون توجه به جنس، سن، نژاد، عقیده، تابعیت، طبقه اجتماعی و قومیت

16:02 - 21 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۵۴۴۹
دسته بندی: جامعه ، عمومی
مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت گفت: به وسیله آگاهی بیمه‌شدگان از منشور حقوق بیمه سلامت می‌توان به عدالت در خدمت رسانی هر چه بهتر و افزایش رضایتمندی دست یافت.

محمد هاشمی در گفتگو با خبرنگار گروه جامعه درباره منشور حقوق بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت بیان کرد: براساس منشورحقوق بیمه‌شدگان سازمان بیمه سلامت که با تکیه بر آموزه‌های اسلامی، ارزش‌های والای انسانی و بر پایه اصول آگاهی، مسئولیت پذیری و مطالبه گری تهیه شده، بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت حق دارند از حقوق خود آگاهی یافته و نسبت به استیفای آن از واحد‌های تابعه و مراکز طرف قرارداد سازمان مطالبه گر باشند. همچنین بیمه شده حق دارد از خدمات مورد تعهد سازمان، متناسب با نیاز و بدون توجه به جنس، سن، نژاد، عقیده، تابعیت، طبقه اجتماعی و قومیت بهره‌مند شود.

وی افزود: براساس این منشور، بیمه شده باید خدمات مورد نیاز خود را به شکل محترمانه، به موقع و مطابق ضوابط جاری از واحد‌های تابعه و مراکز طرف قرارداد سازمان دریافت کند. همچنین باید ارزش‌های فرهنگی، اخلاقی و اعتقادات مذهبی وی در واحد‌های تابعه و مراکز طرف قرارداد محترم شمرده شود و از رعایت اصل محرمانه ماندن اطلاعات شخصی خود اطمینان پیدا کند.

هاشمی گفت: بیمه شده حق دارد اطلاعات و آموزش‌های متناسب بیمه‌ای و سلامت مورد نیاز خود را به زبان ساده و قابل فهم دریافت کند و هرگونه انتقاد و شکایت از نحوه ارائه خدمات واحد‌های تابعه و مراکز طرف قرارداد سازمان بیمه سلامت را به این سازمان و یا سایر مراجع قانونی ارائه کرده و از نحوه رسیدگی و نتیجه آن آگاهی یابد. همچنین بیمه شده می‌تواند از خدمات نماینده بیمه سلامت در بیمارستان از جمله اطلاع رسانی مناسب، مشاوره و پیگیری مشکلات بیمه شده در زمینه کیفیت خدمات و هزینه‌های پرداختی بهره‌مند شود.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بیمه سلامت اظهار کرد: بر اساس این منشور، بیمه شده حق دارد از آخرین نتایج ارزیابی کیفی مراکز طرف قرارداد سازمان به نحو شفاف و به هنگام مطلع شود، مطالبات خود از واحد‌های تابعه و مراکز طرف قرارداد سازمان را به صورت فردی و یا از طریق سازمان‌های مردم نهاد پیگیری کند و از حمایت‌های حقوقی و معنوی سازمان در فرآیند دریافت خدمات بیمه‌ای و سلامت برخوردار شود.

وی در ادامه به انتظارات سازمان از بیمه شده بر اساس منشور حقوقی اشاره کرد و افزود: بیمه شدگان سازمان بیمه سلامت باید با کادر درمان و سایر ارائه دهندگان خدمات به صورت محترمانه و در چهارچوب ارزش‌های اخلاقی و اسلامی برخورد کنند. همچنین بیمه شدگان نباید دفترچه بیمه خود را در اختیار دیگران قراردهند و در برنامه‌های مرتبط با حفظ سلامت فردی و اجتماعی و توانمندسازی بیمه شدگان مشارکت فعال داشته باشند. بیمه شده باید با رعایت ضوابط جاری از جمله نظام ارجاع و توجه به توصیه‌های کادر درمان از ایجاد هزینه‌های غیر ضرور اجتناب کند.

هاشمی ادامه داد: بر اساس این منشور، بیمه شده باید در طول زمان انتظار برای دریافت خدمات با سعه صدر و حفظ نظم، با ارائه دهندگان خدمات همکاری کند و منابع اطلاعاتی و آموزشی ارائه شده از سوی مراکز طرف قرارداد و نهاد‌های تابعه سازمان را به دقت مطالعه کند. همچنین با ارائه پیشنهادات و انتقادات خود در بهبود کیفیت خدمات سلامت و بیمه مشارکت فعال داشته باشد. بیمه شده می‌تواند با کسب آگاهی دقیق از حقوق فردی خود، رعایت این حقوق را به شکل محترمانه و مناسب از ارائه دهندگان خدمات مطالبه کند و با رعایت اصول اخلاقی و با عنایت به ماهیت هزینه زا بودن دفترچه‌ها از هرگونه اقدامی که منجر به بروز تخلف سوء استفاده از منابع عمومی ارتکاب جرائم و ... شود، احراز کند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *