رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
بخش ششم گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا|

نفرت‌پراکنی علیه سیاه‌پوستان؛ رایج‌ترین شکل نفرت در آمریکا

8:44 - 01 دی 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۷۸۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نفرت‌پراکنی علیه سیاه‌پوستان؛ رایج‌ترین شکل نفرت در آمریکا
گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط گفته که گزارش‌های نگران‌کننده‌ای از اشکال مختلف نژادپرستی در آمریکا دریافت کرده است.

«اشوینی کی.پی»، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد اشکال معاصر نژادپرستی، تبعیض نژادی، بیگانه‌هراسی و عدم تحمل مرتبط، دیدار ۱۴ روزه‌ای از روز ۳۱ اکتبر تا ۱۴ نوامبر (۹ تا ۲۳ آبان) از آمریکا داشته است.

این گزارشگر ویژه سازمان ملل در پی دیدار ۲ هفته‌ای خود، بیانیه‌ای را منتشر کرد.

برای مشاهده بخش نخست گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده بخش دوم گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده بخش سوم گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده بخش چهارم گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا اینجا کلیک کنید.

برای مشاهده بخش پنجم گزارش گزارشگر ویژه سازمان ملل درباره آمریکا اینجا کلیک کنید.

مدیریت نژادپرستانه مهاجرت

اشوینی درباره نحوه مدیریت موضوع مهاجرات از سوی مقام‌های آمریکایی می‌گوید: در طول دیدارم، اطلاعاتی در مورد ایدئولوژی‌های نژادپرستانه و بیگانه‌هراسی و قوانین، سیاست‌ها و شیوه‌های نهادینه شده دریافت کردم که روی هم تاثیر تبعیض‌آمیز نژادی بر دسترسی افراد و گروه‌ها به تابعیت، ملیت و وضعیت مهاجرت دارند.

برخی از مواردی که گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه سیاست‌های مهاجرتی آمریکا، درباره آن‌ها ابراز نگرانی شدیدی کرده، به شرح زیر هستند.

  • بازداشت اجباری غیرشهروندان بدون روند قانونی یا دسترسی به وکیل قانونی، در مراکز بازداشت تحت شرایط نامناسب، که تاثیر متفاوتی بر پناهجویان سیاه پوست دارد.
  • عدم دسترسی به زبان در سیستم مهاجرت
  • گزارش استفاده بیش از حد از خشونت از سوی گمرکات و حفاظت از مرزها و مهاجرت وافسران اجرای قانون که منجر به کشته شدن مهاجران سیاه‌پوست غیرقانونی شده است.
  • پیشگیری از طریق بازدارندگی، سیاست‌ها و شیوه‌هایی که هدف آن جلوگیری از ورود مهاجران سیاه‌پوست و دیگر غیرسفیدپوستان از دیگر گروه‌های نژادی و قومیتی به آمریکا یا منصرف کردن آن‌ها از تلاش برای ورود است.
  • برون‌سپاری و نظامی کردن کنترل مرزهای آمریکا
  • نقض اصل خودداری از اخراج
  • کانال زندان تا اخراج که در آن افراد، بیشتر از اقلیت های نژادی، بلافاصله پس از آزادی از زندان های ایالتی به بازداشتگاه اداره مهاجرت و گمرکات فدرال (ICE) منتقل می شوند.
  • درک نکردن این موضوع که بسیاری از عوامل محرک مهاجرت، مانند تغییرات آب‌وهوایی، درگیری و ناامنی ریشه در استعمار و برده‌داری دارند یا اینکه شهروندی جبرانی را به عنوان نوعی عدالت جبرانی در نظر نگرفته است.

گزارشگر ویژه سازمان مل بیان کرد: من از دولت آمریکا می خواهم که فورا همه اشکال نژادپرستی و تبعیض نژادی را در سیستم های اداره مهاجرت ریشه‌کن کند.

 تبعیض نژادی و فناوری‌های دیجیتال

اشوینی درباره تبعیض نژادی در زمینه فناوری دیجیتال، گفت: من می‌خواهم نگرانی خود را در مورد اطلاعاتی که در مورد استفاده روزافزون از فناوری‌های هوش مصنوعی (AI) در بسیاری از جنبه‌های زندگی عمومی از جمله مراقبت‌های بهداشتی، مدیریت مهاجرت و اجرای قانون دریافت کردم، با وجود اینکه ماهیت آزمایشی چنین فناوری‌هایی و پتانسیل قابل‌توجه برای الگوریتمی ابراز کنم که تعصب و تعمیق نابرابری‌های نژادی را به همراه دارد.

وی در ادامه گفت: در طول سفر خود اعلام کردم و از دولت آمریکا خواستم تا به لزوم جلوگیری از تبعیض نژادی در توسعه و استفاده از هوش مصنوعی توجه لازم را داشته باشد.

این کارشناس مستقل سازمان ملل یادآور شد: من همچنین نگران دیگر مسائل مربوط به فناوری‌های دیجیتال، از جمله دسترسی متفاوت نژادی به آن هستم.

حفاظت از تبعیض مبتنی بر نظام اجتماعی کاست

اشوینی در ادامه بیانیه خود به موضوع تبعیض مبتنی بر نظام اجتماعی موسوم به کاست پرداخته و نوشت: من نگران گزارش‌هایی هستم که در طول دیدارم دریافت کردم درباره اینکه تبعیض براساس کاست چندوجهی است و در سراسر آمریکا بسیار رایج است.

این مقام ارشد سازمان ملل یادآور شد: نگرانی‌های من در این زمینه با این واقعیت تشدید می‌شود که کاست در اکثر قوانین ضد تبعیض در سطوح فدرال و ایالتی، زمینه محافظت‌شده‌ای نیست، به این معنی که هیچ پناهگاه قانونی برای قربانیان وجود ندارد و علاوه بر این، چنین فقدان حمایت‌های قانونی به ماهیت فریبکارانه و نامریی تبعیض طبقاتی کمک می‌کند و فرهنگ معافیت از مجازات را برای مجرمان ایجاد می‌کند.

گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه مقابله با نژادپرستی، افزود: من نگران و ناامید هستم که تلاش‌های مشابه برای افزودن طبقه به فهرست زمینه‌های حفاظت‌شده در قانون ضد تبعیض کالیفرنیا از سوی فرماندار این ایالت با وجود تصویب در هر دو مجلس قانونگذار ایالتی، وتو شد؛ این قانون از تبعیض مبتنی بر کاست، به‌عنوان نوعی تبعیض مبتنی بر نَسَب افراد، محافظت می‌کند و این کنوانسیون باید در نظم حقوقی داخلی در سطوح ملی و ایالتی ادغام شود؛ من از دولت آمریکا می‌خواهم اقدام‌های لازم را برای اطمینان از اضافه شدن کاست به‌عنوان یک زمینه محافظت شده در قوانین ضد تبعیض در سطح فدرال و ایالتی انجام دهد.

نفرت‌پراکنی و جنایت‌های ناشی از نفرت

اشوینی در ادامه بیانیه خود به موضوع نفرت‌پراکنی و جنایت‌های ناشی از نفرت در آمریکا پرداخته و بیان کرد: من عمیقا نگران سطوح بالا و رو به رشد سخنان نفرت‌پراکنانه و نژادپرستانه، از جمله نفرت‌پراکنی آنلاین و جرایم ناشی از نفرت هستم.

با وجود بسیار بالا بودن چنین ارقامی، به دلیل وجود شکاف و ضعف در گزارش جرایم ناشی از نفرت، احتمالا ارقام اعلام شده دست‌کم گرفته شده است.

نفرت علیه سیاه‌پوستان و آسیایی‌تبار‌ها

این مقام سازمان ملل درباره گزارش‌هایی ابراز نگرانی کرده که نشان می‌دهد جرایم ناشی از نفرت ضد سیاه‌پوستان همچنان رایج‌ترین شکل این نفرت در آمریکا است.

افراط‌گرایی، ایدئولوژی‌های شتاب‌گرا، ایده‌های برتری‌طلبانه سفیدپوستان و تمجید از فعالیت‌های تروریستی که اعضای گروه‌های نژادی یا قومی را هدف قرار می‌دهند، در جریان اصلی سیاست آمریکا ادغام شده‌اند؛ آن‌ها همچنین به‌طور گسترده‌تری منتشر می‌شوند، از جمله از طریق به اشتراک‌گذاری و تقویت چنین مطالب نفرت‌انگیز در سیستم عامل‌های رسانه‌های اجتماعی اصلی.

این اشکال تنفر نژادپرستانه انگیزه بسیاری از جنایت‌های ناشی از نفرت مبتنی بر نژاد شده است، از جمله در ال‌پاسو، تگزاس. بوفالو، نیویورک و جکسونویل، فلوریدا.

اشوینی بیان کرد: من اطلاعاتی در مورد سطوح بالای نفرت ضد آسیایی، از جمله آزار و اذیت کلامی، قلدری، تجاوزات خرد و رفتار تبعیض‌آمیز در فروشگاه‌ها و وسایل نقلیه عمومی دریافت کردم و این امر برای من توضیح داد که آسیایی‌ها چگونه الگو‌های تنفری دوره‌ای را تجربه می‌کنند که اغلب شامل قربانی کردن آن‌ها است.

اسلام‌هراسی در آمریکا

گزارشگر ویژه سازمان ملل در پایان گزارش خود به موضوع اسلام‌هراسی در آمریکا پرداخته و در این باره گفت: من عمیقا نگران شیوه‌هایی هستم که تشدید خشونت در فلسطین عاملی برای افزایش غیرقابل قبول اسلام‌هراسی و نفرت ضد عربی و ضد فلسطینی بوده است.

وی با بیان این که چنین حوادثی شامل جنایت‌های ناشی از نفرت، تبعیض شغلی و قلدری و تبعیض در مدارس می‌شود، بیان کرد:  من از گزارش‌هایی که نشان می‌دهد جوامع آسیب‌دیده احساس ترس می‌کنند و جو کنونی یادآور اسلام‌هراسی و نفرت ضد عرب است که مشخصه دوره پس از ۱۱ سپتامبر بود، ناراحت هستم.

گزارشگر ویژه سازمان ملل یادآور شد: من همچنین عمیقا نگران گزارش‌هایی در مورد محدودیت حقوق آزادی بیان و آزادی تجمع کسانی هستم، از جمله عرب‌ها و معتقدان اسلامی، که نظرات خود را ابراز کرده و/یا نسبت به رویداد‌های ۷ اکتبر در فلسطین اعتراض کرده‌اند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *