گزارش|

نیاز معلولان و موانع مناسب‌سازی معابر؛ اقدامات مدیریت شهری و بررسی کمبودهای موجود

7:45 - 13 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۴۲۲
نیاز معلولان و موانع مناسب‌سازی معابر؛ اقدامات مدیریت شهری و بررسی کمبودهای موجود
در این گزارش به بیان دغدغه معلولان و اقدامات انجام شده درباره مناسب‌سازی معابر سطح شهر برای تردد این افراد پرداخته شده است.

خبرگزاری میزان - از جمله مهم‌ترین مسائلی که در رابطه با افراد دارای معلولیت باید مورد توجه قرار گیرد، جلوگیری از انزوای این افراد و مهیا کردن شرایط فعالیت‌های اجتماعی توسط این گروه همچون سایر افراد جامعه است و این امر زمانی محقق می‌شود که معابر سطح شهر و وسایل حمل و نقل عمومی برای تردد این قشر مناسب باشد تا بدون کمک گرفتن از اشخاص دیگر به راحتی بتوانند در سطح شهر رفت‌وآمد کنند اما متاسفانه با وجود قانون و برنامه‌هایی در این خصوص روند مناسب سازی معابر عمومی به کندی پیش می‌رود.

قوانین مناسب‌سازی برای تردد افراد دارای معلولیت به درستی اجرا نمی‌شود

در این رابطه چندی پیش کامران عاروان، مدیر عامل جامعه معلولان به میزان گفت: فیزیک شهر‌های ایران طی چند هزار سال شکل گرفته و شهر‌های تاریخی فراوانی در کشور دارای قدمت بسیار زیادی هستند که لازم است در این شهر‌ها بافت تاریخی به گونه‌ای تغییر یابد که برای افراد معلول هم قابل استفاده شود. یک‌سری از بافت‌های حاشیه‌ای تو در تو نیز در شهر‌های اطراف کلانشهر‌ها وجود دارد که برای معلولان مناسب نیستند، البته این مسئله در مباحث نوسازی و بازسازی شهرداری‌ها در سطح کلان در نظر گرفته شده، اما اجرای آن به کندی پیش می‌رود.

وی ضمن اشاره به اینکه بافت‌های مدرنی نیز هستند که برای معلولان مناسب نشده و متاسفانه هیچ طرح تفضیلی با پیوست معلولان برای این مسئله وجود ندارد، اظهار کرد: بیشتر ساختمان‌هایی که در حال حاضر ساخته می‌شوند ارتفاع بسیار بالایی دارند که حتما باید بالا بر داشته باشند.

مدیرعامل جامعه معلولان ایران با بیان اینکه شیب رمپ تعدادی از وزارتخانه‌ها و ساختمان‌های دولتی تا ۳۰ درصد است و این در حالی است که باید بین ۵ تا ۸ درصد باشد، افزود: در قانون آمده که برای مناسب سازی باید بودجه مستقل تخصیص داده شود، اما هیچ نهاد و سازمانی برای مناسب سازی و دسترس پذیری بودجه مستقل دریافت نکرده است.

رئیس هیئت مدیره شبکه‌های تشکل‌های مردم نهاد معلولان جسمی و حرکتی با بیان اینکه بیشتر مشکلات معلولان به عدم اجرای درست قوانین مربوط می‌شود، بیان کرد: سازمان برنامه و بودجه لزومی نمی‌بیند بودجه جداگانه‌ای برای مناسب‌سازی اختصاص دهد و حتی ردیف قانونی بودجه را حذف کرده که این اقدام خلاف قانون است.

تعدادی از ایستگاه‌های مترو مناسب‌سازی نشده است

علی همت محمود نژاد در گفت‌وگو با میزان درباره حمل و نقل معلولان گفت: تبصره یک ماده ۵ قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب مجلس شورای اسلامی صراحتا گفته است که شهرداری‌ها مکلفند جهت امکان تردد افراد دارای معلولیت شدید، سامانه‌های حمل و نقل ویژه افراد دارای معلولیت را با تجهیز ناوگان خودرو‌های مناسب‌سازی شده ایجاد کنند. دولت نیز مکلف است در تشکیل این سامانه‌ها به شهرداری‌های فاقد اعتبارات لازم، کمک کند. در ماده ۱۰ مصوبه شورای شهر تهران درباره حمایت از معلولان مصوب ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ نیز آمده است که استفاده از حمل‌ونقل عمومی اتوبوس و مترو برای معلولان جسمی حرکتی، نابینا و کم بینا رایگان است و شهرداری موظف به پیش‌بینی تمهیدات برای دسترسی آسان شهروندان دارای معلولیت به مراکز صدور بلیت ویژه معلولان و امکان افزایش شارژ بلیت به صورت بر خط است.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان افزود: همین موضوع هم برای معلولان مشکل است و دفاتر الکترونیک شهری شهرداری مناسب‌سازی نشده است، شرایط مترو نیز به گونه‌ای است که معلولان نمی‌توانند از مترو استفاده کنند و تعدادی از ایستگاه‌ها مناسب‌سازی نشده است.

 بودجه لازم به مناسب‌سازی اختصاص داده نشده است

در همین رابطه حجت الاسلام و المسلمین محمد آقامیری، رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران نیز در گفت‌وگو با میزان گفت: درست است که از مدت‌ها قبل انجام اقداماتی برای مناسب‌سازی آغاز شده و مدیریت شهری همواره برای انجام این کار برنامه داشته است، اما اغلب برنامه‌ها به درستی و با گستردگی انجام نمی‌شده و بودجه لازم به آن اختصاص داده نشده است.

وی ضمن اشاره به اینکه طی ۲ سال اخیر بودجه مناسبی برای مناسب سازی در نظر گرفته شده است، افزود: در اصلاح و تعمیر معابر و مناسب سازی پیاده‌رو‌ها اقدامات بسیار خوبی صورت گرفته و محله‌ها و مناطق تهران به تفکیک درباره این موضوع آمار می‌دهند، همچنین سامانه ۱۳۷ را فعال کردیم تا چنانچه فردی دارای معلولیتی در طول مسیر رفت‌وآمدش با مانعی مواجه شد به این سامانه اعلام کند تا بلافاصله رفع مانع شود.

مساحت شهر تهران بسیار زیاد است

رئیس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه از شبکه معلولان هم برای انجام این کار بهره می‌بریم، بیان کرد: در حال حاضر اقدامات مناسبی در حوزه مناسب‌سازی در حال انجام است، اما مساحت شهر تهران ۷۵۰ کیلومتر مربع است و باید این مسئله را هم در نظر گرفت.

حجت الاسلام و المسلمین آقامیری درباره مناسب سازی ساختمان‌های شهرداری تهران نیز توضیح داد: در بیشتر ساختمان‌های شهرداری تهران این اقدامات صورت گرفته، اما از آنجایی که بخشی از ساختمان‌های شهرداری قدیمی هستند ممکن است امکان مناسب‌سازی در آن‌ها وجود نداشته باشد، ولی کارمندانی در این ساختمان‌ها هستند که جهت تکریم ارباب رجوع برای افرادی که امکان ورود به ساختمان را ندارند، از همان جلوی در کارهایشان را انجام می‌دهند.

در همیت رابطه علیرضا نادعلی، عضو کمیسیون فرهنگی، اجتماعی شورای شهر تهران نیز در گفت‌وگو با میزان در این باره بیان کرد: مناسب سازی موضوع بسیار مهمی است و در این دوره شورای اسلامی شهر تهران هم مورد توجه کمیسیون فرهنگی و اجتماعی بوده و هم اعضای شورا و شهردار تهران نسبت به آن حساسیت داشتند، اما شهر تهران بسیار بزرگ و دارای محل‌های تردد مختلف است و باید اقدامات بسیار بیشتری باید در رابطه با مناسب سازی انجام شود.

وی درباره مناسب سازی اماکن ورزشی شهر تهران برای افراد دارای معلولیت گفت: ورزشگاه قمر بنی هاشم (ع) توسط سازمان ورزش شهرداری تهران به افراد دارای معلولیت اختصاص داده شده است که البته لازم است گسترش پیدا کند.

گسترش سامانه حمل و نقل معلولان

سخنگو و عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه قرار است سامانه حمل و نقل معلولان گسترش پیدا کند و از یک سامانه به ۵ سامانه افزایش پیدا کند، ادامه داد: تعدادی ون هم به ناوگان حمل و نقل معلولان اضافه شده و به طور کلی اقدامات خوبی در این باره صورت گرفته است، اما با توجه به نیاز معلولان باید کار بسیار بیشتری در این مورد انجام شود و لازم است طی امسال و سال آینده تمرکز بیشتری روی این موضوع داشته باشیم.

نادعلی درباره مناسب سازی اماکن فرهنگی شهر تهران عنوان کرد: مناسب سازی اماکن فرهنگی که در اختیار شهرداری تهران است باید از همان ابتدا و حین ساخت انجام شود و در حال حاضر این مسئله در مورد ایستگاه‌های مترو که به تازگی افتتاح شده‌اند هم وجود دارد، اما معمولا مناسب سازی با تاخیر انجام می‌شود و ابتدا ایستگاه ساخته می‌شوند و سپس پله برقی و آسانسور گذاشته می‌شود و این اقدام به این دلیل انجام می‌شود که مسافران هر چه زودتر از ایستگاه‌های مترو استفاده کنند، اما این مسئله موجب می‌شود معلولان تا زمان راه افتادن پله برقی و آسانسور نتوانند از آن ایستگاه استفاده کنند.

مسئولان خودشان را جای معلولان بگذارند

وی افزود: لازم است مسئولان در هر بخشی خودشان را جای معلولان بگذارند فرد دارای معلولیتی به من پیشنهاد داد با ویلچر از نقطه شهر به نقطه دیگر بروم تا نزدیک شاهد مشکلات معلولان و عدم تردد ساده آن در سطح شهر باشم، همه مسئولان باید در جایگاه خودشان در تاسیس اماکن جدید و مدیریت اماکن موجود به مسئله مناسب‌سازی توجه ویژه داشته باشند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *