تشدید اختلافات میان ترکیه و اتحادیه اروپا

10:48 - 28 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۴۹۹۲
تشدید اختلافات میان ترکیه و اتحادیه اروپا
ترکیه از سال ۱۹۸۷ به دنبال عضویت در اتحادیه اروپاست و عدم دستیابی به این هدف باعث تشدید اختلافات میان آنکارا و بروکسل شده است.

خبرگزاری میزان - طی سال‌های گذشته به طور مداوم کشمکش میان آنکارا و اتحادیه اروپا بر سر پذیرش ترکیه در این اتحادیه مورد توجه بوده است.

«رجب طیب اردوغان» به تازگی پیشنهاد کرده بود که اتحادیه اروپا باید مذاکرات عضویت با کشورش را از سر بگیرد اما رئیس جمهور ترکیه که برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل در آمریکا به سر می‌برد، در گفت‌وگویی اعلام کرده ترکیه هرگز نیازی به کمک یا حمایت اتحادیه اروپا نداشته است.

«اردوغان» در پاسخ به پرسش خبرنگار «پی‌بی‌اس»، که پرسید آیا ترکیه فرآیند پیوستن به ا تحادیه اروپا را رها می‌کند، گفت: اگر اتحادیه اروپا تصمیم مثبتی اتخاذ کند، ما استقبال می‌کنیم. ۵۰ سال است که آن‌ها ترکیه را در دروازه‌های اتحادیه اروپا دور نگه داشته‌اند.

وی می‎گوید: ما همیشه کشور خودکفایی بوده‌ایم و هرگز نیاز به کمک یا حمایت اتحادیه اروپا نداشته‌ایم. ما به این کمک نیاز نداریم. 

کارشناسان غربی امروز ترکیه را بسیار دور از موارد مورد نیاز برای عضویت مناسب این اتحادیه می‌دانند. آن‌ها تقصیرات را متوجه شخص اردوغان می‌دانند.

«فیر آبزرور» نیز در مقاله‎ای می‎گوید که دیپلمات‌های اروپایی اکنون در ارزیابی خود عنوان می‌کنند که ترکیه شرایطی ندارد که بتواند به طور جدی انتظار بازگشت به مذاکرات عضویت را داشته باشد.

یکی از مواردی که اروپا به آن اشاره دارد، رفتار با مخالفان این کشور، حداقل از زمان کودتای نافرجام سال ۲۰۱۶ بوده که تا حد زیادی مورد انتقاد اروپا بوده است. 

بسیاری از حامیان حزب حاکم عدالت و توسعه ترکیه (AKP) مشتاقند به این نکته اشاره کنند که تنها دلیل شکست مخالفان در انتخابات اخیر در ماه می ۲۰۲۳ این است که آنها در قالب احزاب (HDP) از آنچه آن‌ها «تروریست‌ها» می‌خوانند، حمایت کردند.

پیشینه درخواست ترکیه برای عضویت در اتحادیه اروپا

ترکیه بیش از ۲ دهه است که به‌دنبال عضویت در این بلوک ۲۷ عضوی است. با این حال، روند الحاق این کشور به اتحادیه اروپا به دلیل اختلافات بین آنکارا و بروکسل پیشرفت چندانی نداشته و مذاکرات الحاق از سال ۲۰۱۸ متوقف شده است. 

ترکیه در سال ۱۹۸۷ درخواست رسمی برای عضویت در اتحادیه اروپا ارائه کرد و مذاکرات عضویت به طور رسمی در سال ۲۰۰۵ آغاز شد اما این مذاکرات سال‌ها پیش متوقف شد و این توقف با افزایش تنش‌ها در روابط بروکسل و آنکارا پس از کودتای نافرجام ۲۰۱۶ در ترکیه هم‌زمان شد. 

اختلافات میان آنکارا و بروکسل

به اعتقاد برخی کارشناسان، حقیقت این است که خود اتحادیه اروپا سیاست ترکیه را قاطعانه در جهتی که امروزه دیده می‌شود، سوق داد. 

دلیل این امر در این واقعیت نهفته است که بسیاری در اتحادیه اروپا، به‌ویژه فرانسه و اتریش، هرگز در وعده عضویت در این بلوک صادق نبودند.

فشار اسلام‌ستیزانه در هر ۲ کشور و تا حدی کمتر در آلمان و جا‌های دیگر، ترکیه را ناخشنود ساخت.

برگزیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) از قضا ضربه‌ای بیشتر به ترکیه بود. سال ۲۰۱۶ زمانی است که اتحادیه اروپا به طور غیرقابل برگشتی از چنگ ترکیه خارج شد. 

با خروج انگلیس، یکی از حامیان اصلی عضویت ترکیه از این اتحادیه به طور رسمی خارج شد. 

حال در نتیجه عدم صداقت اروپا، هدف عضویت در اتحادیه اروپا جذابیت خود را از دست داده است. با توجه به این موضوع، انگیزه اصلاحات مورد نظر اروپا در ترکیه از بین رفت. 

انگیزه عضویت در اتحادیه اروپا یک دارایی ارزشمند پروژه اروپایی است، همانطور که امروزه چنین انگیزه‌ای در اوکراین دیده می‌شود. 

نارضایتی آنکارا در حالی است که یونان و قبرس با وجود کاستی‌های جدی در زمینه حاکمیت اقتصادی و سیاسی، عضویت خود را در این اتحادیه دریافت کردند. 

به گفته برخی کارشناسان، موضوع این است که این استاندارد دوگانه ممکن است ریشه در ادراکات فرهنگی داشته باشد که در نهایت بهترین منافع استراتژیک اروپا را تامین نمی‌کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *