رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رشد متناسب تسهیلات بانکی با نرخ رشد نقدینگی

19:39 - 19 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۶۸۰
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رشد متناسب تسهیلات بانکی با نرخ رشد نقدینگی
معاون اقتصادی بانک مرکزی می‌گوید که سیاست تنظیمی در قالب افزایش سپرده قانونی شبکه بانکی برای مدیریت نقدینگی انجام شده است.

خبرگزاری میزان - محمد شیریجیان، معاون اقتصادی بانک مرکزی، گفت: مجموعه اقداماتی که برای مدیریت نقدینگی انجام داده‌ایم از طریق مجموعه‌ای از سیاست‌های تنظیمی رشد نقدینگی از جمله سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها بوده است. 

معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان اینکه مدیریت نقدینگی از طریق مجموعه‌ای از سیاست‌های تنظیمی از جمله سیاست کنترل مقداری ترازنامه بانک‌ها که تاثیر جدی بر خلق نقدینگی بدون پشتوانه داشته است و سیاست تنظیمی در قالب افزایش سپرده قانونی بانکها انجام شد، اظهار کرد: در کنار مدیریت نقدینگی، شبکه بانکی از تامین مالی بنگاه‌های تولیدی نیز غافل نشده است و همزمان با کاهش نرخ رشد نقدینگی اعطای تسهیلات بانکی نیز رشد داشته است. 

شیریجیان، بیان کرد: در عین اینکه رشد نقدینگی معادل ۲۶.۹ درصد بوده، رشد تسهیلات ۲۶.۳ درصد و رشد مانده تسهیلات نیز معادل ۳۶.۸ درصد بوده تا تامین مالی بنگاه‌ها هم به موقع انجام شود. البته از طریق روش‌های تامین مالی زنجیره‌ای هم به دنبال این هستیم که این تامین مالی با کیفیت بهتری انجام شود.

برنامه‌ریزی بانک مرکزی برای حذف دلار از ارز‌های مسافرتی

معاون اقتصادی بانک مرکزی در ادامه گفت: خوشبختانه اتفاق خوبی که در ایام اربعین امسال رخ داد برای یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر، ۱۹۰ میلیارد دینار عراق معادل ۶ همت تامین کردیم که فقط هم به صورت ارز کشور مقصد پرداخت شد.

وی عنوان کرد: با این اتفاق کیفیت تامین ارز برای مردم به مراتب بیشتر از گذشته شد؛ ضمن اینکه سال گذشته این رقم ۲۷۰ هزار نفر بود. همچنین ۴۸ درصد تامین ارز اربعین به صورت غیرحضوری انجام شد.

شیریجیان ضمن تاکید بر این موضوع که این تجربه ارز اربعین مطلع خوبی برای دلار زدایی بود، اضافه کرد: در حال حاضر بخش عمده‌ای از تامین نیاز‌های ارزی کشور یعنی در بخش تجاری به صورت غیردلاری مانند یورو، یوآن، ین، درهم، روپیه و روبل انجام می‌شود و آنچه که وابستگی دلار را در تامین نیاز‌های خارجی زیاد کرده است همین تامین نیاز‌های خرد و عمدتا نیاز‌های مسافرتی است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی همچنین گفت: بانک مرکزی با توجه به این تجربه خوب برنامه بسیار جدی در دستور کار قرار داده است مبنی براینکه برای تامین نیاز‌های مسافرتی چه سیاحتی و چه زیارتی از ارز کشور مقصد استفاده شود این موضوع اتفاق خوبی برای دلارزدایی است.

 

انتهای پیام/


برچسب ها: بانک مرکزی

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *