پروژه کریدور حمل‎و‎نقل هند و خاورمیانه؛ اهداف و چشم‎انداز

12:18 - 19 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۳۵۹۲
پروژه کریدور حمل‎و‎نقل هند و خاورمیانه؛ اهداف و چشم‎انداز
آمریکا و اروپا با این ادعا که توسعه یک کریدور جدید که هند را به خاورمیانه و مدیترانه متصل می‌کند، باعث افزایش سرعت صادرات می‌شود سعی در پیشبرد اهداف منطقه‌ای و تقابل با رقبای خود دارند.

خبرگزاری میزان - کشور‌های غربی به‌ویژه آمریکا همواره به دنبال تحریک و به چالش کشیدن رقبای خود در جهان بوده‌اند.

این در حالی است که گا‌ها این کشور‌های رقیب در قاره‌های دیگر قرار داشته و فاصله زیادی با کشور‌های غربی دارند.

اما این فاصله باعث نشده که غرب دست از اقدامات تحریک‌آمیز خود در قبال کشور‌های دیگر که با منافع واشنگتن همسو نیستند، بردارد.

در ادامه این اقدامات، آمریکا و اتحادیه اروپا از توسعه یک کریدور ریلی و کشتیرانی جدید که هند را به خاورمیانه و دریای مدیترانه متصل می‌کند، حمایت کرده‌اند.

این طرح در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در دهلی‎نو در روز شنبه از طریق یادداشت تفاهم مورد توافق سران کشورها، از جمله «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا، «نارندا مودی»، نخست وزیر هند و «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان، آغاز شد. 

کریدور پیشنهادی از هند تا امارات امتداد می‌یابد و سپس از عربستان، اردن و اراضی اشغالی عبور و سپس به اروپا متصل می‌شود. 

«فایننشال تایمز» در گزارشی که به این موضوع پرداخته می‎گوید که گفت‌وگو‌ها درباره چنین پروژه‌ای که شامل زیرساخت‌های کابلی زیردریایی و حمل‌ونقل انرژی نیز می‌شود، ماه‌هاست که در پشت صحنه بین کشور‌های ذینفع در جریان است، اما اکنون به صورت رسمی‌تر ادامه خواهد یافت.

طرفین توافق کردند که طی ۶۰ روز آینده یک برنامه اقدام درباره این طرح ارائه کنند. 

«بایدن» ادعا کرد که این کریدور فرصت‌های بی‌پایانی را برای کشور‌های طرف توافق ارائه می‌دهد؛ همچنین این کریدور به یک خاورمیانه با ثبات‌تر و مرفه‌تر کمک می‌کند.

«اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا در مراسم راه‌اندازی این پروژه، گفت: این مستقیم‌ترین ارتباط تا به امروز بین هند، کشور‌های عربی و اروپا خواهد بود. 

به گفته وی، این کریدور تجارت میان هند و اروپا را تا حدود ۴۰ درصد تسریع می‌کند.

استفاده آمریکا از این پروژه برای تقابل با چین

برای آمریکا، این پروژه می‌تواند به‌عنوان یک ابزار مقابله با نفوذ فزاینده پکن در منطقه عمل کند.

نگرانی واشنگتن این است که شرکای عربی سنتی واشنگتن، از جمله امارات و عربستان، در حال تعمیق روابط با چین، هند و دیگر قدرت‌های آسیایی هستند. این موضوع برای آمریکا خوشایند نیست.

واشنگتن معتقد است که گذر کریدور برنامه‌ریزی شده از اردن و اراضی اشغالی همچنین می‌تواند به‌عنوان عاملی موثر در تلاش‌های دولت بایدن برای عادی‌سازی روابط کشور‌های منطقه با رژیم صهیونیستی ایفای نقش کند.

یک منبع نزدیک به این پروژه، می‎گوید: چین یک عامل مهم برای آمریکاست. واشنگتن همچنین در تلاش است تا دوباره توجهات را به خود جلب و نفوذ خود را در منطقه حفظ کند.

هدف اروپا از حضور در این پروژه

مقام‎های اتحادیه اروپا هم در جریان گفت‌وگو با «شیخ محمد بن زاید آل نهیان»، رئیس امارات، گفته‎اند که نقش اتحادیه اروپا در این توافق در جریان سفر «فون در لاین» به ابوظبی مورد مذاکره قرار گرفت.

به گفته مقام‎های اروپایی، این همکاری بخش مرکزی تلاش اتحادیه اروپا برای تعمیق روابط تجاری و سرمایه‌گذاری با کشور‌های حاشیه خلیج فارس است، آن هم به ویژه در زمان جنگ اوکراین.

اتحادیه اروپا بین سال‌های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۷ از طریق پروژه دروازه جهانی خود تا ۳۰۰ میلیارد یورو برای سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های خارجی در نظر گرفته است.

هدف این سرمایه‌گذاری تا حدی برای رقابت با طرح کمربند و جاده چین و دفاع از منافع اروپا در موضوع شرکای تجاری کلیدی‌اش است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *