رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تهدید حملات سایبری برای ترافیک هوایی انگلیس

12:23 - 08 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۲۰۶۲
تهدید حملات سایبری برای ترافیک هوایی انگلیس
اختلال در سیستم‌های خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس باعث لغو و تاخیر بسیاری از پرواز‌های ورودی و خروجی فرودگاه‌های انگلیس شد.

خبرگزاری میزان - هزاران مسافر در پی اختلالات گسترده در سیستم خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس، در یکی از شلوغ‌ترین تعطیلات آخر هفته سال برای تعطیلات تابستانی سرگردان شدند.

«NATS» یا خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس، شرکت نیمه خصوصی است که سفر‌های هوایی انگلیس را از مراکز فرماندهی در سه منطقه اسکاتلند مدیریت می‌کند.

به گزارش «تلگراف»، این شرکت شبکه ترافیک هوایی انگلیس را اداره و با هواپیما‌ها ارتباط برقرار می‌کند و با رادار فضای هوایی را رصد می‌کند تا مطمئن شود که هواپیما‌ها با یکدیگر برخورد نمی‌کنند.

این شرکت در یک سال معمولی، بر ۲.۵ میلیون پرواز را نظارت می‌کند.

قطع این سیستم که بیش از هزار پرواز را متوقف کرد، به دلیل یک نقص فنی در فناوری برنامه‌ریزی پرواز خودکار این شرکت بوده است که چندین ساعت به طول منجر شد.

«مارک هارپر»، وزیر حمل و نقل انگلیس احتمال هک را رد کرده است. 

فاجعه‌بار بودن تبعات حمله سایبری به بخش حمل و نقل هوایی انگلیس

با این حال، اختلال بزرگ ناشی از این حادثه نشان می‌دهد که یک حمله سایبری چقدر فاجعه‌بار خواهد بود.

تهدید حمله سایبری به زیرساخت‌های مهم ملی(CNI)، مانند کنترل ترافیک هوایی، مدت‌هاست که نگرانی‌هایی برای انگلیسی‌ها ایجاد کرده است.

گزارش سال ۲۰۱۸ وزارت حمل و نقل انگلیس درباره آمادگی سایبری بخش هوانوردی می‎گوید اینکه حملات سایبری یا سازش‌های سیستمی علیه بخش هوانوردی یا بر آن تاثیر بگذارد، موضوع اصلی نیست. در عمل، تحت بدترین سناریوها، یک حمله سایبری موفقیت‌آمیز از سوی یک دولت متخاصم یا گروه تروریستی می‌تواند به زمین‌گیری انبوه هواپیماها، تاخیر و خسارات زیاد برای خطوط هوایی منجر شود. 

بر اساس این گزارش، در حالی که مقامات بر این باورند که خطر جانی ناشی از چنین حمله‌ای کم است، یک حمله سایبری فاجعه‌آمیز همچنان می‌تواند از نظر تجاری بسیار آسیب‌رسان باشد.

«سیاران مارتین»، رئیس سابق مرکز امنیت سایبری ملی انگلیس(NCSC)، گفت: مردم می‌پرسند که اگر هکر‌ها کنترل ترافیک هوایی را تحت تاثیر قرار دهند چه اتفاقی می‌افتد؟ پاسخ این است؛ حرکت به سمت روش‌های پشتیبان، تاخیر‌ها و هزینه‌های زیاد، اما بدون خطر اضافی برای ایمنی انسان.

در این صورت کنترل‌کننده‌ها مجبور می‌شوند به‌جای تکیه بر یک سیستم خودکار، داده‌های پرواز را به صورت دستی وارد کنند که این موضوع به کاهش شدید سرعت منجر می‌شود.

موارد دیگر حمله سایبری به سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی

سیستم‌های کنترل ترافیک هوایی در گذشته نیز هدف گرفته شدند؛ در اوایل سال ۲۰۲۳، سازمان کنترل ترافیک هوایی اروپا هدف حمله هکر‌ها قرار گرفت. 

در آن زمان «Eurocontrol»، گفت که هدف قرار گرفته است، اگرچه توانست با موفقیت از خود دفاع کند و هیچ اختلالی در پرواز‌ها ایجاد نشد.

خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس، می‎گوید که روابط کاری نزدیک با سرویس‌های امنیتی انگلیس برای محافظت در برابر خطر حملات سایبری دارد. 

سخنگوی خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس، با اشاره به اینکه نمی‌تواند درباره مسائل امنیت سایبری اظهار نظر کند، اما گفت که این شرکت لایه‌های زیادی از تدارکات امنیتی دارد.

«آلن وودوارد»، کارشناس محاسباتی در دانشگاه «سری»، می‌گوید که شکست‌های اخیر نشان می‌دهد یک حمله سایبری به یک سیستم مانند سیستم خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس، مانند بارگذاری برنامه‌های پرواز، می‌تواند ویرانی ایجاد کند.

به گفته وی، این نشان می‌دهد که این نوع اختلالات بسیار مخرب خواهد بود؛ این حملات می‌تواند تعداد بسیاری از هواپیما‌ها را زمین‌گیر کنند.

درباره خطر هک کردن خود هواپیما، تاکنون هواپیما‌ها عمدتاً به عنوان اهداف بسیار دشوار تلقی می‌شوند.

هواپیما‌ها به سیستم‌های بسته‌ای متکی هستند که حمله سایبری به آن‌ها نیازمند هکر‌هایی با قابلیت دسترسی فیزیکی به فناوری اطلاعات داخلی هواپیما هستند.

اگرچه علت نقص نرم افزاری در سیستم خدمات ملی کنترل ترافیک هوایی انگلیس هنوز تایید نشده اما این شرکت که بخشی از آن متعلق به دولت، خطوط هوایی و فرودگاه «هیترو» انگلیس است، در گذشته هدف حملات سایبری قرار گرفته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *