وجود ۱۵ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور

11:30 - 05 شهريور 1402
کد خبر: ۴۷۳۱۴۱۱
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
وجود ۱۵ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور
معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وجود ۱۵ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی در کشور خبر داد و گفت: تعداد تشکل‌های کارگری و کارفرمایی در دولت سیزدهم افزایش یافته است.

خبرگزاری میزان - علی‌حسین رعیتی‌فرد، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در نشست خبری با تاکید بر اینکه میانگین حوادث ناشی از کار در کشور از میانگین جهانی کمتر است، گفت: امیدوار هستیم هیچ کارگری بر اثر حوادث ناشی از کار دچار مشکل نشود.

وی در رابطه با تشکل‌های کارگری و کارفرمایان گفت: در این دولت تلاش کرده‌ایم تعداد تشکل‌ها را گسترش دهیم و در ۲ سال گذشته تعداد تشکل‌ها افزایش یافته و به ۱۵ هزار تشکل کارگری و کارفرمایی رسیده است. 

به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، ۴ میلیون کارگر عضو تشکل‌های کارگری هستند و تلاش وزارت‌خانه این است که هم از نظر کیفی و هم کمی تشکل‌ها را گسترش دهد.

رعیتی‌فرد در رابطه با بیمه بیکاری گفت: در شهریور سال ۱۴۰۰، ۲۴۰ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری بوده‌اند که در تیر ۱۴۰۲ حدود ۱۷۶ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری شده‌اند که این نشان می‌دهد تعداد بیکاران کاهش یافته است.

وی در ادامه افزود: تعداد ۹۹۴ واحد تولیدی مشکل‌دار در خرداد سال ۱۴۰۰ وجود داشته که این عدد در سال‌جاری به ۸۰۹ واحد تولیدی مشکل‌دار کاهش یافته است. 

به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، واحد‌هایی دارای مشکل هستند که در پرداخت حقوق مشکل داشته یا تعدیل نیرو انجام داده باشد.

رعیتی‌فرد همچنین اعلام کرد: بیش از ۱۰ جلسه با شرکای تجاری برای اصلاح قانون کار داشته‌ایم، که نتیجه این جلسات، تصمیم‌گیری برای اصلاح ۱۰ مورد از قانون کار بوده است و امیدوار هستیم در دولت این تصمیم‌گیری به نتیجه برسد و پس از آن به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

وی با اشاره به اینکه قانون بیمه بیکاری نیز نیازمند اصلاحات است، اظهار کرد: جداول بیمه بیکاری اصلاح و پیشنهاداتی ارائه شد، براساس این پیشنهاد برای افراد مجردی که بالای ۲۴۰ ماه سابقه پرداخت بیمه داشته‌ باشند ۲۴ ماه بیمه بیکاری و برای متاهلین ۳۰ ماه مقرری بیمه بیکاری پرداخت خواهد شد.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از پیشنهاد روش جدیدی در پرداخت بیمه خبر داد و گفت: طرحی جدید با عنوان مشارکت سه جانبه در پرداخت بیمه بیکاری پیشنهاد شده است، براساس این پیشنهاد یک درصد توسط دولت و ۳ درصد توسط کارفرما پرداخت شود یا یک درصد توسط کارگر و ۳ درصد توسط کارفرما برای رفع ناترازی صندوق‌های بیمه پرداخت شود. 

برخورد قانونی با کارفرمایانی که قرارداد کارگران را در سامانه جامع روابط کار ثبت نکنند

رعیتی‌فرد درباره ثبت قرارداد کارگران در سامانه جامع روابط کار از سوی کارفرمایان در پاسخ به میزان گفت: قرارداد کار باید در ۴ نسخه تهیه شود، در سامانه جامع روابط کار که در پاییز رونمایی خواهد شد، کارفرما باید قرارداد را در این سامانه به ثبت برساند.

وی در ادامه افزود: در اصلاح قانون کار این مورد در نظر گرفته شده است که یک نسخه قرارداد برای تشکل‌های کارگری نیز صادر شود تا این تشکل‌ها از این قرارداد‌ها اطلاع داشته باشند.

به گفته معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، برای نظارت بر ثبت قرارداد‌ها در سامانه جامع روابط کار باید از بازرسان این وزارتخانه کمک گرفت و با کارفرمایانی که قرارداد‌ها را در سامانه مذکور ثبت نکنند، برخورد قانونی صورت خواهد پذیرفت.

رعیتی‌فرد در رابطه با قرادادهای سفید امضا گفت: انعقاد قراردادهای سفید امضا ممنوع بوده و اگر برای این وزارتخانه محرز شود که کارفرمایی قرارداد سفید امضا منعقد کرده است، این قرارداد به‌عنوان یک قرارداد دائمی تلقی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش حقوق کارگران در دستور کار نیست، اعلام کرد: طبق ماده ۴۱ حقوق کار سالانه تنها یکبار حقوق تعیین خواهد شد، اما اگر اعضا شورای عالی کار تصمیمی و خواسته‌ای برای افزایش داشته باشند، جلسه شورای عالی کار برگزا و تصمیم‌گیری جدیدی اتخاذ خواهد شد.

بیشترین حوادث کاری مربوط به کارگاه‌های ساختمانی است 

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه ۵۰ درصد از فوتی‌ها و ۳۸ درصد حوادث در صنعت ساختمان رخ می‌دهد، تصریح کرد: بیشترین حوادث در کارگاه‌های ساختمانی و صنعت ساختمان اتفاق می‌افتد.  

به گفته وی در سال‌جاری کمیته‌های بازرسی از کارگاه‌های ساختمان را در استان‌ها راه‌اندازی شده تا با کمک سازمان نظام مهندسی و شهرداری شاهد حوادث کاهش یابند.

رعیتی‌فرد با بیان اینکه بعد از ساختمان بیشترین حوادث کار در صنایع و معادن است، گفت: حوادث در معادن ٢ درصد است و در این زمینه با ایمیدرو تفاهم‌نامه‌ای برای ارتقای ایمنی در معادن امضا کرده‌ایم.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: ٢٣ هزار کمیته حفاظت و فنی داریم که با همکاری وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت نفت درصدد هستیم تا پیشگیری از نشست گاز و حوادث را دنبال کنیم. همچنین برای کار در ارتفاع هم تلاش می‌کنیم تا حوادث کاهش یاید.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *