ارتقا صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی/ ایران سومین مالک بزرگ ذخایر نفت در جهان

8:00 - 02 مرداد 1402
کد خبر: ۴۷۲۵۲۲۴
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
ارتقا صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی/ ایران سومین مالک بزرگ ذخایر نفت در جهان
نماینده پیشین ایران در اوپک با تاکید بر اینکه رتبه سوم ایران در جدول ذخایر نفت در جهان با وجود تحریم‌های ظالمانه با تکیه بر توان و تلاش داخلی حفظ شده است، گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند دانش روز را بومی و با جذب سرمایه‌های داخلی به ارتقاء این صنعت کمک کنند.

خبرگزاری میزان _ بر اساس آمار‌های منتشر شده، ۸۰/۴ درصد (۱۲۴۱.۸۲ میلیارد بشکه) از ذخایرنفت جهان در کشور‌های عضو اوپک قرار دارد که از این مقدار ۶۷/۱ درصد متعلق به کشور‌های غرب آسیا عضو اوپک است.

آمار‌های اوپک نشان می‌دهد کل ذخایر نفت خام ایران در پایان سال ۲۰۲۲ به ۲۰۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون بشکه رسیده و ایران با این حجم از ذخایر، همچنان سومین مالک بزرگ ذخایر نفت در جهان است.

ارتقا صنعت نفت با تکیه بر توان داخلی/ ایران سومین مالک بزرگ ذخایر نفت در جهان

براساس این گزارش ارزش صادرات نفت ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی، به ۴۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با رقم ۲۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ افزایش چشمگیری داشته است.

گزارش‌های ماهانه سه ماه اخیر دبیرخانه اوپک شان می‌دهد تولید نفت خام ایران در ماه‌های آوریل، مه و ژوئن روندی افزایشی را طی کرده است، به‌صورتی که ایران از ماه مه امسال توانست مجدد جایگاه چهارمین تولیدکننده نفت در اوپک را که برای سال‌ها از آن دور شده بود، دوباره به‌دست آورد و تثبیت کند.

براساس گزارش‌ها، ایران و ونزوئلا که عضو اوپک تلقی می‌شوند، کل تولید مایعات خود را در سال ۲۰۲۲ افزایش داده‌اند. اوپک اعلام کرده که این امر منجر به افزایش تخمینی درآمد خالص صادراتی به میزان ۱۵ میلیارد دلار در ایران و ۲ میلیارد دلار در ونزوئلا شده است.  

در همین خصوص محمدعلی خطیبی، نماینده پیشین ایران در اوپک، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: رتبه سوم ایران در جدول ذخایر نفت در جهان با وجود تحریم‌های ظالمانه با تکیه بر توان و تلاش داخلی حفظ شده است.  

وی در ادامه افزود: صنعت نفت، صنعتی در حال توسعه است و همواره اکتشافات جدید باید صورت پذیرد و نیازمند جذب سرمایه خارجی برای توسعه این صنعت است.  

خطیبی در ادامه به نقش شرکت‌های دانش‌بنیان در توسعه صنعت نفت کشور اشاره و تصریح کرد: یکی از مشکلات صنعت نفت عدم دسترسی به فناوری‌های به‌روز و دانش جهانی است، اما در این مساله شرکت‌های دانش‌بنیان توانسته‌اند دانش روز را بومی و با جذب سرمایه‌های داخلی به ارتقاء این صنعت کمک کنند.  

نماینده پیشین ایران در اوپک همچنین گفت: استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی یکی از عواملی است که می‌تواند به افزایش صادرات نفت و صادرات خدمات فنی مهندسی کمک کند.  

به گفته وی تاسیس یک پالایشگاه زمان‌بر بوده و ساخت آن ۴ الی ۵ سال طول می‌کشد و همچنین نیازمند سرمایه بسیار بالا است؛ بنابراین در این شرایط بهتر است با استفاده از توان و علم گروه‌های فنی و مهندسی داخلی به اورهال(بازآماد) پالایشگاه‌های تعطیل‌شده در سایر کشور‌ها روی آورد.  

خطیبی با بیان اینکه استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی برای کشور‌های هدف نیز سودمند است، اعلام کرد: استفاده از این پالایشگاه‌ها زمینه ایجاد ثروت را برای کشور هدف فراهم خواهد کرد.

نماینده پیشین ایران در اوپک در پایان گفت: پیش‌بینی می‌شود با استفاده از پالایشگاه‌های فراسرزمینی، ایران به آمار صادرات پیش از تحریم‌ها دست پیدا کند و صادرات خود را به‌صورت چشمگیری افزایش دهد.  

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *