گزارش|

بررسی چالش‌های صنعت برق کشور؛ دلایل ناترازی چیست؟

8:00 - 20 تير 1402
کد خبر: ۴۷۲۲۷۹۳
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
بررسی چالش‌های صنعت برق کشور؛ دلایل ناترازی چیست؟
کارشناسان اعتقاد دارند عدم سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق و عدم عرضه برق با قیمت واقعی به مشترکان پرمصرف باعث شده است که کشور با مساله ناترازی روبه‌رو شود و برای حل این موضوع باید نیروگاه‌های جدید ساخته شود.

خبرگزاری میزان _ آمار‌ها نشان می‌دهد در روز گذشته مصرف برق به بیش از ۷۲ هزار مگاوات رسیده، این آمار‌ها و تداوم هوای گرم نگرانی‌ها را جهت قطعی برق برنامه‌ریزی شده افزایش داده است. 

به گفته معاون راهبری تولید نیروی برق حرارتی مصرف برق، در سال‌جاری آمادگی نیروگاه‌ها به مراتب مناسب‌تر از استاندارد‌های جهانی است، اما به دلیل دمای بالای هوا و ماندگاری این دما در کشور، ضرورت دارد که بخش‌های تولید، انتقال، توزیع و مصرف برق هوشمندانه مدیریت شوند. 

در همین خصوص علی بخشی، رئیس اسبق سندیکای برق، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: حدود ۱۲ تا ۱۶ هزار مگاوات اختلاف و ناترازی در میزان تولید و مصرف برق کشور وجود دارد و تبعات آن را در قطعی برق صنایع، ادارات و مجتمع‌های تجاری و مسکونی شاهد هستیم.

وی در ادامه افزود: مشکل ناترازی برق در سال‌های اخیر همواره جزء موضوعات مهم بوده و باید گفت به‌علت عدم رفع این مشکل در سال‌های آینده نیز شاهد ناترازی در صنعت برق خواهیم بود. 

بخشی با تاکید بر اینکه حصول نتیجه از سرمایه‌گذاری در حوزه صنعت برق زمان‌بر است، تصریح کرد: از زمان تاسیس نیروگاه‌ها تا راه‌اندازی شبکه نقل‌وانتقال و توزیع حدودا ۴ سال به‌طول می‌انجامد و اگر دولت از هم‌اکنون شروع به سرمایه‌گذاری کند نتیجه آن را در سال‌های آینده خواهیم دید. 

رئیس اسبق سندیکای برق همچنین در رابطه با چرایی کاهش قطعی برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی، گفت: در سال‌های جاری شاهد کاهش قطع برق برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی هستیم، این موضوع را نباید به‌علت جبران تولید بدانیم؛ بلکه باید گفت این خاموشی‌ها به حوزه صنایع و کارخانه‌ها انتقال یافته است.

وی در رابطه با تاثیر تغییر ساعت اداری کارکنان تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد تغییر ساعت اداری کارکنان تاثیری در صرفه‌جویی در مصرف انرژی نداشته و این طرح تنها به‌عنوان یک مُسکن مقطعی است و ناترازی همچنان وجود دارد. 

رئیس اسبق سندیکای برق با اشاره به اجرای طرح پاداش به کم‌مصرفان، افزود: در کنار طرح پرداخت پاداش باید جریمه‌های لازم به پرمصرفان تعلق گیرد و بهای برق محاسبه‌شده برای پرمصرفان بدون در نظر گرفتن یارانه و با قیمت واقعی اعمال شود. 

عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته علت ناترازی فعلی برق 

همچنین حمیدرضا صالحی، دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، در گفت‌وگو با میزان اظهار کرد: ناترازی برق که در این روز‌ها با آن رو‌به‌رو هستیم به‌علت عدم سرمایه‌گذاری در سال‌های گذشته بوده است. 

وی در ادامه گفت: یک طرف محور ناترازی برق، مصرف و طرف دیگر آن تولید است که با گذشت زمان بخش مصرف به‌علت افزایش جمعیت و ایجاد بنگاه‌های تولیدی با سرعت بالاتری از تولید برق در حال حرکت است. 

صالحی با اشاره به اینکه مصرف برق بخش خانگی در تابستان حدود ۴۲ الی ۴۳ درصد است، تصریح کرد: عدم خاموشی‌های برنامه‌ریزی شده در بخش خانگی در عملکرد بخش صنایع خلل وارد کرده و دولت برای رفع این مشکل باید به‌صورت اساسی برنامه‌ریزی کند.

به گفته دبیرکل فدراسیون صادرات انرژی و صنایع وابسته ایران، اجرای سیاست‌هایی مثل تغییر ساعت اداری کارکنان و پرداخت پاداش به کم‌مصرفان سیاست‌های مناسب، اما ناکافی برای صنعت برق است. 

صالحی تصریح کرد: سرمایه‌گذاری دولت در صنعت برق باعث خواهد شد مساله ناترازی برق در ۲ الی ۳ سال آینده برطرف شود. 

وی همچنین به مردم توصیه کرد استفاده از وسایل پرمصرف در زمان اوج مصرف کاهش یابد و وسایل خنک‌کننده در دور کند قرار داده شود تا وزارت نیرو بتواند برق صنایع و کارخانه‌ها را تامین کند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *