تاکتیک‌های امنیتی‌سازی اروپا؛ اقدامی برای مقابله با پناهجویان

7:15 - 30 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۸۴۳۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاکتیک‌های امنیتی‌سازی اروپا؛ اقدامی برای مقابله با پناهجویان
اتحادیه اروپا از جنگ اوکراین به عنوان فرصتی برای توسعه رژیم مرگبار مرزی خود علیه پناهجویان استفاده کرده است.

خبرگزاری میزان - از زمان آغاز جنگ اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، بیش از ۱۳ میلیون نفر از خانه‌های خود آواره شده‌اند که کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان آن را «سریع‌ترین رشد بحران پناهجویان در اروپا» از زمان جنگ جهانی دوم خواند. 

به گزارش «tni»، اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن با شکستن سیاست بازدارندگی و مهار پناهجویان در خارج از مرز‌های خود، به جریان مردم با ایجاد مسیر‌های قانونی که به اتباع اوکراینی حمایت و موقعیت قانونی در داخل اتحادیه اعطا می‌کرد، پاسخ دادند؛ تا به امروز، حدود ۸.۲ میلیون اوکراینی در سراسر اروپا ثبت نام کرده‌اند. 

رژیم مرزی مرگبار

در حالی که این تلاش‌ها جان انسان‌ها را نجات داده است، اما پس از گذشت یک سال، مشخص شده که این اقدامات «استثنا» هستند و نه «قاعده»؛ اتحادیه اروپا از جنگ در اوکراین برای گسترش رژیم مرزی مرگبار خود در اروپای شرقی، به ویژه نقش آژانس مرزی این اتحادیه (فرانتکس) استفاده کرده و تلاش‌های خود را برای جلوگیری از ورود پناهجویان از کشور‌های دیگر دوچندان کرده است. 

علاوه بر این، اوکراین که نزدیک به ۲ دهه به عنوان نگهبان مرزی اتحادیه اروپا عمل کرده، حتی در حالی که جنگ ادامه دارد به ایفای این نقش ادامه داده است.

رفتار متفاوت اتحادیه اروپا با پناهجویان 

پس از جنگ اوکراین در پاسخ به پناهجویان اوکراینی، اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن کاری بی‌سابقه انجام دادند؛ آن‌ها مسیر‌های قانونی را ایجاد کردند که بلافاصله به میلیون‌ها پناهنده اجازه می‌داد در داخل این اتحادیه زندگی و کار کنند.

در همین حال، در دریای مدیترانه، جایی که اتحادیه اروپا و کشور‌های عضو آن ماموریت‌های جست‌وجو و نجات را کنار گذاشته‌اند و سازمان‌های مدنی را که برای پر کردن این خلأ وارد عمل شده‌اند، جرم انگاری می‌کنند، دستکم ۲ هزار و ۳۶۷ نفر در طول سال ۲۰۲۲ غرق شدند؛ اگرچه رقم واقعی به احتمال زیاد بسیار بالاتر است.

وضعیتی از سال ۲۰۲۲ به وجود آمده که در آن اتحادیه اروپا مایل است میلیون‌ها پناهنده از یک کشور (اوکراین) را بپذیرد، اما تلاش می‌کند پناهجویان سایر کشور‌ها را بیرون نگه دارد. 

در یک نمونه خاص در مارس ۲۰۲۲، یونان ۱۸ هزار پناهجو از اوکراین را در خود جای داد، اما به طور همزمان به طور غیرقانونی دستکم ۵۴۰ پناهجو را از افغانستان، الجزایر، بنگلادش، مصر، عراق، لیبی، مراکش، سومالی، سوریه و یمن به ترکیه اخراج کرد که منجر به مرگ یک کودک چهار ساله شد.

علاوه بر این، نمونه‌هایی در سراسر اروپا وجود داشت که پناهندگانی که قبلا در محل‌های اقامتی دولتی زندگی می‌کردند، آواره شدند تا فضایی برای اوکراینی‌ها ایجاد شود.

ریاکاری آشکار

شاید لهستان نمایانگر بارزترین نمونه از این ریاکاری باشد که در پی جنگ اوکراین بروز کرده است؛ افرادی که از اوکراین فرار می‌کردند با غذای گرم، پتو و سرپناه پذیرایی می‌شدند، در حالی که در امتداد مرز شمالی لهستان با بلاروس افرادی از افغانستان، عراق و سوریه و کشور‌های دیگر به وسیله سگ‌های گشت مرزی شکار می‌شدند، یا اجازه داده شد تا در جنگل‌های وسیع شمال شرق لهستان یخ بزنند.

در بحث‌های ملی در بسیاری از کشور‌های عضو اتحادیه اروپا، سیاستمداران از حضور پناهندگان اوکراینی برای طرح استدلال‌های نژادپرستانه مبنی بر پر بودن اروپا استفاده کرده‌اند و در برخی موارد از ورود غیر اوکراینی‌ها که بیشتر آن‌ها سفیدپوست نیستند حمایت می‌کنند.

توسعه عملیات فرانتکس

در اوایل سال ۲۰۲۲، فرانتکس عملیات مشترکی را راه‌اندازی و افسرانی را از نیروی تازه تاسیس خود به ده‌ها گذرگاه مرزی در ۱۲ کشور عضو اتحادیه اروپا اعزام کرد؛ پس از تشدید جنگ در سراسر اوکراین، حضور این مقام‌های مرزی و استفاده از تجهیزات نظارت هوایی در مرز‌های اتحادیه اروپا با اوکراین و روسیه، به ویژه در استونی، رومانی و اسلواکی گسترش یافت.

به دنبال بررسی دقیق و انتقاد از نقش آن در اخراج غیرقانونی در دریای اژه، در میان سایر موارد نقض حقوق بشر، جنگ به فرانتکس این فرصت را داد تا چهره خود را پاک کند.

تصاویر مقام‌های مرزی فرانتکس در حال توزیع اسباب بازی به کودکان اوکراینی در حساب‌های رسانه‌های اجتماعی این آژانس به اشتراک گذاشته شد، همراه با توضیحاتی درباره اهمیت متحد نگه داشتن خانواده‌ها در هنگام فرار از جنگ. 

این آژانس یک رویکرد گزینشی را در برخورد با کسانی که از اوکراین فرار می‌کنند، به کار گرفت؛ در حالی که اتباع اوکراینی اجازه ورود به اتحادیه اروپا را داشتند، پناهجویان کشور‌های دیگر با موانع قابل توجهی برای تامین حفاظت موقت مواجه شدند و به آن‌ها پیشنهاد «بازگشت داوطلبانه» داده شد.

اگرچه جنگ در اوکراین ادامه دارد، تمرکز سیاست‌های مرزی اتحادیه اروپا بر تاکتیک‌های امنیتی‌سازی متمرکز شده است که هدف اصلی پشت همکاری‌های مرزی تشدید شده است.

در همین حال، فرانتکس از این جنگ برای گسترش بیشتر منطقه عملیاتی خود به خارج از مرز‌های اتحادیه اروپا استفاده کرده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *