داغ شدن تنور انتخاب دبیرکل جدید ناتو/ کدام شخص شانس بیشتری دارد؟

13:50 - 20 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۶۹۴۸
داغ شدن تنور انتخاب دبیرکل جدید ناتو/ کدام شخص شانس بیشتری دارد؟
نخست وزیر دانمارک به طور گسترده به عنوان یکی از نامزد‌های پیشتاز برای دبیرکلی ناتو شناخته می‌شود.

خبرگزاری میزان - رقابت بین نامزد‌ها و کشور‌ها بر سر اینکه چه کسی در ماه آینده به عنوان دبیرکل بعدی ناتو معرفی خواهد شد به نظر می‌رسد به کاخ سفید هم رسیده است. 

«مته فردریکسن»، نخست وزیر دانمارک که به عنوان یکی از نامزد‌های پیشتاز این تصدی شناخته می‌شود به آمریکا سفر کرد.

«ریشی سوناک»، نخست وزیر انگلیس هم روز پنج‎شنبه به این کشور سفر کرد و این واقعیت را پنهان نکرد که برای وزیر دفاع خود، یعنی «بن والاس»، لابی می‌کند. 

آینده شغلی ینس استولتنبرگ

مدت تصدی «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو، از زمانی که نخست وزیر سابق نروژ در سال ۲۰۱۴ روی کار آمد، ۳ بار تمدید شده است. 

وی شغلی تضمین شده به عنوان ریاست بانک مرکزی نروژ را در حال حاضر دارد و می‌گوید پس از پایان ماموریت فعلی‌اش در اکتبر، در این سمت باقی نخواهد ماند.

رقبای احتمالی بر سر دبیرکلی ناتو

برخی از رقبای اصلی بالقوه، مانند «مارک روته»، نخست وزیر هلند و «اورسولا فون در لاین»، رئیس کمیسیون اروپا، گفته‌اند که علاقه‌ای به ایفای نقش در این سمت ندارند.

«فردریکسن»، اولین دبیرکل زن ناتو خواهد بود و به عنوان گزینه اجماع احتمالی در نظر گرفته می‌شود، اگرچه او اصرار دارد که نامزد تصدی این پست نیست.

یک مقام انگلیسی پیش از سفر «سوناک»، به خبرنگاران گفت که نخست‌وزیر انگلیس احساس می‌کند مهم است که جانشین «استولتنبرگ» اهمیت هزینه‌های نظامی را در یک زمان حساس درک کند.

این اظهارات مقام انگلیسی کنایه از این واقعیت است که هزینه‌های دانمارک کمتر از هدف ناتو برای ۲ درصد تولید ناخالص داخلی تحت نظارت «فردریکسن» بوده است، اگرچه اکنون این میزان در حال افزایش است.

جغرافیا می‌تواند عامل دیگری باشد که در علیه «فردریکسن» به حساب می‌آید. او سومین دبیرکل متوالی شمال اروپا خواهد بود و برخی از اعضای این ائتلاف می‌خواهند این بار مقامی از اروپای شرقی یا جنوبی در این سمت حضور داشته باشد.

از نظر برخی‌ها، «کاجا کالاس»، نخست وزیر استونی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای کسانی باشد که به دنبال یک گزینه زن و گزینه‌ای از اروپای شرقی هستند؛ اما جنگ‎طلبی و تندروی او نسبت به روسیه ممکن است برخی از متحدان را نگران کند. 

«جو بایدن»، در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نامزدی «والاس»، او را «بسیار واجد شرایط» خواند، اما گفت که ناتو دبیرکل بعدی را به طور جمعی انتخاب خواهد کرد. 

«ایوو دالدر» که به عنوان سفیر «باراک اوباما»، رئیس جمهور پیشین آمریکا در ناتو فعالیت می‌کرد، می‌گوید آمریکا نقش کلیدی در روند انتخاب جانشین «استولتنبرگ» بازی خواهد کرد و «بایدن» نشان داده است که ترجیح می‌دهد یک رئیس جمهور یا یک نخست‎وزیر به عنوان دبیرکل آینده ناتو انتخاب شود، نه یک وزیر کابینه.

وی معتقد است فکر نمی‌کند که فرانسوی‌ها از یک گزینه انگلیسی حمایت کنند.

«مته فردریکسن» با هیچ مخالفتی از طرف پاریس یا برلین مواجه نیست و «بایدن» در این دیدار از او به دلیل موضع دانمارک در قبال جنگ اوکراین تمجید کرد.

احتمال مخالفت ترکیه با انتخاب نخست وزیر دانمارک

«دالدر»، همچنین می‌گوید که در این ائتلاف زمزمه‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ممکن است ترکیه با انتخاب «فردریکسن» مخالفت کند. 

به گفته مقام سابق آمریکا، با حرکت آنکارا به سمت رفع مخالفت‌های خود بر سر الحاق سوئد، تمایل کمی در این ائتلاف برای جنگ بر سر مسئله انتخاب دبیرکل بعدی وجود خواهد داشت. 

ترکیه هنوز به این موضوع واکنشی نشان نداده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *