بررسی وضعیت سران گروه ۷/ افزایش اعتراضات و کاهش مقبولیت رهبران غربی

9:39 - 01 خرداد 1402
کد خبر: ۴۷۱۳۸۹۲
بررسی وضعیت سران گروه ۷/ افزایش اعتراضات و کاهش مقبولیت رهبران غربی
کاهش شدید مقبولیت سران حاضر در نشست گروه ۷ نشانه‌ای از چگونگی ارزیابی رای دهندگان از تلاش‌های سران کشورشان در موضوعات داخلی است.

خبرگزاری میزان - در حالی که سران گروه ۷ برای نشست خود در شهر هیروشیما در ژاپن، از ۱۹ تا ۲۱ می‌ ملاقات کردند تا بر درگیری اوکراین، امنیت اقتصادی، سرمایه گذاری‌های سبز و تحولات در منطقه هند و اقیانوس آرام تمرکز کنند، بسیاری از آن‌ها گرفتار مشکلات اقتصادی و اعتراضات داخلی هستند. 

به گزارش «اسپوتنیک»، با این حال، در پشت اشتیاق به دامن زدن به جنگ نیابتی غرب علیه روسیه، بسیاری از این مقامات در یک چیز مشترک بودند؛ آن‌ها در داخل کشور خود محبوب نیستند.

حمایت نظامی از کی‌یف و در عین حال افزایش فشار بر روسیه و چین، کانون توجه سران ژاپن، آمریکا، انگلیس، کانادا، آلمان، فرانسه و ایتالیا و همچنین کشور‌های اروپایی بود.

با وجود تمام لفاظی‌هایی که با اطمینان در مورد مقابله با چالش‌های جهانی مانند بی‌ثباتی اقتصادی، فقر، تکثیر سلاح‌های هسته‌ای، تغییرات آب‌وهوایی و ... مطرح می‌شود، بسیاری از این نمایندگان سیاسی غرب به‌شدت در جلب حمایت در داخل کشور‌های خود شکست خورده‌اند. 

کاهش شدید مقبولیت نشانه‌ای از چگونگی ارزیابی رای‎دهندگان از تلاش‌های سران کشورشان در موضوعات داخلی است. مشکلات اقتصادی، تورم شدید، تصمیم‌های سیاست تفرقه‌انگیز، درگیری اوکراین و پیامد‌های آن، با تحریم‌های خودآزارگر گروه ۷ ضد روسیه، همه این عوامل در نظرسنجی‌هایی که این سیاستمداران با آن مواجه شده‌اند، ثبت شده است. 

سران تنها ۴ کشور از ۲۲ کشوری که از سوی Morning Consult قبل از نشست مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند، از نرخ مقبولیت بالای ۵۰ درصد برخوردار بودند. این ۴ نفر «نارندرا مودی»، نخست وزیر هند، «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» رئیس جمهور مکزیک، «آلن برست»، رئیس جمهور سوئیس و «آنتونی آلبانیز»، نخست وزیر استرالیا بودند.

جو بایدن

بایدن پایین‌ترین میزان مقبولیت را در دوران ریاست‌جمهوری خود تجربه می‌کند.

نظرسنجی «واشنگتن پست-ای‌بی‌سی نیوز» در اوایل ماه می‌ نشان داد که بایدن از تنها از حمایت کمی بیش از یک سوم آمریکایی‌ها برخوردار است. 

جو بایدن با مقبولیت ۳۶ درصد، در یک رقابت فرضی با ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴، با ۳۸ درصد در مقابل ۴۴ درصد از دونالد ترامپ عقب‌تر بود.

امانوئل مکرون

مقبولیت مکرون، رئیس جمهور فرانسه نیز به شدت کاهش یافته است.

نظرسنجی IFOP به سفارش مجله فرانسوی Le Journal du Dimanche در آوریل نشان داد که در پی آشفتگی اصلاح قانون بازنشستگی، میزان مقبولیت مکرون از زمان اعتراضات جلیقه زرد‌ها در سال ۲۰۱۹ به سطوحی کاهش یافته که مشاهده نشده است. 

تصمیم مکرون برای استناد به ماده ۴۹.۳ قانون اساسی فرانسه، که به دولت اجازه می‌داد رای پارلمان را برای افزایش سن بازنشستگی زیر پا بگذارد، واکنشی شدید را در جامعه فرانسه برانگیخت و مقبولیت او را کاهش داد. 

نظرسنجی ماه می‌ توسط گروه Elabe برای کانال تلویزیونی BFM نشان داد که مکرون در رقابت مجدد فرضی در مقابل «مارین لوپن» که در انتخابات سال گذشته در مقابل مکرون شکست خورد، مغلوب خواهد شد.

ریشی سوناک

نظرسنجی‌های اخیر نشان می‌دهد که اگر اکنون انتخابات در انگلیس برگزار می‌شد، حزب محافظه‌کار ریشی سوناک، نخست‌وزیر این کشور در پی از دست دادن شدید کرسی‌های محافظه‌کاران در انتخابات محلی، از حزب کارگر شکست می‌خورد.

«سرکر استارمر»، زئیس حزب کارگر در اوایل ماه جاری، گفت: اشتباه نکنید، ما در مسیر کسب اکثریت حزب کارگر در انتخابات عمومی بعدی هستیم.

اولاف شولتز

در آلمان، نظرسنجی ماه آوریل نشان داد که دولت این کشور با بدترین میزان مقبولیت خود از زمان به قدرت رسیدن اولاف شولتز، صدراعظم آلمان در دسامبر ۲۰۲۲ مواجه است. 

نظرسنجی اخیر نشان داد که حزب شولتز در صورت برگزاری انتخابات در آلمان از احزاب دیگر شکست خواهد خورد. 

جاستین ترودو

بر اساس نتایج نظرسنجی موسسه Angus Reid که در ماه مارس کانادایی‌ها را مورد بررسی قرار داد، مقبولیت جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز کاهش یافته است.

این موسسه بیان می‌کند که مقبولیت ترودو در ۳ ماه گذشته با شش درصد کاهش به ۳۷ درصد رسیده است. 

با مخالفت ۵۷ درصد از کانادایی‌ها با ترودو، این پایین‌ترین میزان مقبولیت او از سپتامبر ۲۰۲۱ است. 

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *