رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ یک همایش مردمی

8:01 - 24 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۲۴۸۴
نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران؛ یک همایش مردمی
کتاب سرمایه‌ای برای جامعه و چراغی در مسیر حرکت درست با سبک زندگی متعالی است، هر حرکتی که بتواند جایگاه این کالای ارزشمند را به جامعه یادآوری کند، ارزنده خواهد بود. به نظر می‌رسد برگزاری سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران تلاشی برای معرفت‌افزایی جامعه است.

به گزارش خبرنگار میزان، نمایشگاه کتاب تهران فرصتی مغتنم برای همه ناشران است تا ماحصل چندین ماه تلاش خود را در بهار نمایشگاه بین‌المللی تهران عرضه کنند و بهترین بهره‌برداری را از بازار کتاب داشته باشند. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی می‌شود برای گفتمان نویسندگان. این نمایشگاه فضایی برای کسب سوژه‌های جدید ارتباط مستقیم مخاطبان با نویسندگان و انتقال تجربیات متعدد برای شکل‌گیری کتاب‌های جدیدتر و ارزشمندتر محسوب می‌شود. از سوی دیگر نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گردهمایی قابل توجه به منظور فروش کتاب‌ها و بازگرداندن سرمایه‌های راکد است که طی سال‌های اخیر زمینه بحران‌های مالی متعدد و کسادی بازار فروش کتاب را برای آنان فراهم کرده است.

برخی صاحبان عرصه فرهنگ معتقدند که نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با گردآوری طیفی از اشکال بیانی در حوزه‌های فرهنگ و هنر، فرصتی را برای نمایش و ارائه گستره متنوع فرهنگ معاصر ایران فراهم می‌کند. چنین رویدادی مستلزم دیده شدن توسط دوستداران کتاب و مخاطبان است تا فرصتی برای ارائه تصویری کامل‌تر از فعالیت‌های فکری در ایران و همچنین ارائه راهی برای کنار هم قرار دادن این دستاوردها در ارتباط با سایر محصولات فرهنگی فراهم آید.

جامعه‌شناسان تاکید دارند که همگان نقش فرهنگ را به عنوان معیاری برای رشد و تعالی جوامع به واسطه سطح مطالعه در آن کشور به رسمیت می‌شناسند. این کتاب است که روند، آسیب‌ها و درگیری سنت و چالش مدرنیته را نشان می‌دهد، آن هم در شرایطی که جایگاه کتاب توسط رسانه‌های دیجیتال و اشکال جدید به چالش کشیده شده است. بنابراین باید تاکید کرد که کتاب هنوز اعتبار خود را حفظ کرده است.

برگزاری نمایشگاه کتاب تهران این مهم را به خوبی یادآوری کرده و در عین حال جامعه را از دل دغدغه‌های روز متوجه امر مطالعه و کتاب‌خوانی می‌کند. در این زمینه ناشران که از ماه‌های قبل به دنبال تهیه و تدارک برای حضور در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هستند، فصلی ارزشمند را در این نمایشگاه پیش رو می‌بینند و برای حضور در آن کتاب‌های جدید را تهیه کرده و برنامه‌های فرهنگی خاصی را مد نظر قرار می‌دهند.

نگاه ناشران به سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران قابل توجه است از این رو خبرنگار میزان طی گفت‌وگویی با برخی ناشران به انعکاس نظرات آنان در بحبوحه افتتاح آن پرداخته است. آنان علاوه بر معرفی کتاب‌های منتشر شده جدید نظراتشان در مورد برپایی نمایشگاه را مطرح کردند که در ادامه به آن پرداخته شده است.

نمایشگاه کتاب فرصتی برای فروش و معرفی آثار به مردم

حمید خلیلی مدیر انتشارات شهید کاظمی معتقد است که نمایشگاه کتاب فرصتی است تا ناشرانِ کتاب در زمینه‌های مختلف، تازه‌های نشرشان را در معرض فروش و معرفی به مردم قرار دهند.

انتشارات شهید کاظمی به عنوان یکی از ناشران موفق در زمینه نشر کتب ادبیات پایداری و حوزه دفاع مقدس، با بیش از صد عنوان اثر جدید در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در سال 1402 حاضر شده است. این انتشارات از 700 عنوان کتابی که تا به حال روانه بازار نشر کرده است، حدود 500 عنوان کتاب را با خود به نمایشگاه آورده که بیش از صد عنوان جزو آثار جدید به حساب می‌آیند.

این نشر را می‌توان جزو چند ناشر برتر در بین ناشران جبهه فرهنگی انقلاب دانست. همچنین می‌توان ادعا کرد انتشارات شهید کاظمی در میان ناشران مردمی در رده نخست قرار دارد. این انتشارات بدون وابستگی به نهاد خاصی (ناشر خصوصی) و صرفاً با حمایت‌های مردمی و فروش کتاب توانسته است در کنار اثرگذاری در فضای فکری و فرهنگی کشور، رقابت خوبی با سایر ناشران انقلابی داشته باشد.

«کتاب کار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» نوشته محسن مشرقی و فاطمه عقیقی، «تهران تا تیرانا» اثر محمدجعفر بگلو، «الجمل» به قلم آزاده جهان احمدی، «جنگ جنگ تا نابودی» با ترجمه فاطمه تشکری جهرمی، «شبیه» به قلم فائزه غفار حدادی، «با تو می‌مانم» اثر رضا قلی‌زاده علیار، «قاتل مؤدب» با ترجمه وحید خضاب، «گنجینه رنج» نوشته رضیه قبیشی، «وزیر قلابی» به قلم محمدعلی جعفری، «تاملی در یادداشت‌های آقای هاشمی» اثر مسعود رضایی  و چندین زندگینامه جذاب از شهدای کشتی‌گیر از جمله کتاب‌هایی هستند که برای اولین بار در نمایشگاه امسال به مخاطبان عرضه خواهند شد.

همچنین در این دوره از نمایشگاه، کتاب «الی» اثر فائزه غفارحدادی با موضوع فلسطین، «علامه و انقلاب» نوشته وحید خضاب و با محوریت نقش علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی، «ژنرال چشم آبی» به قلم عسگری شاداب با محوریت سپهبد خلبان نادر جهانبانی، «آقای هاشمی» اثر مسعود رضایی شریف‌آبادی و چندین اثر دیگر رونمایی خواهد شد.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب بهار ناشران است

روابط عمومی شرکت چاپ و نشر بین‌الملل وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نیز در مورد برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران معتقد است که نمایشگاه بین‌المللی کتاب بهار ناشران است و این انتشارات همانند سایر انتشاراتی‌ها تدابیری در نظر گرفته است و برای سی‌وچهارمین دوره نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از 16 اثر جدید (چاپ اول) رونمایی خواهد کرد. برخی از کتاب‌های تازه‌ چاپ این انتشارات عبارتند از:

  1. «استبدال (هفت گفتار درباره یک هشدار)» تألیف سعید جلیلی. کتاب حاضر متن سخنرانی مؤلف در سلسله جلسات بنیان اندیشه سیاسی اسلام در قرآن است که در سال 1395 با محوریت تأمل بر مفهوم استبدال برگزار شد. انتخاب، جهاد کبیر، استبدال، ائتلاف و اختلاف، اِتراف و اَشراف، کفر و امر به معروف و نهی از منکر، عناوین هفت‌گانه این گفتارهاست.
  2. «طعمه هتل هیلتون» تألیف محمد کفاش. نویسنده در این کتاب بنا دارد با محور قرار دادن سیر مذاکرات آمریکا و ایران در سال‌های 1364-1365 دو هدف پر اهمیت را دنبال کند: 1- شناخت ماهیت دولت آمریکا و رویکرد روسای آن به کشورهای جهان به ویژه دول غرب آسیا و ایران، 2- کاوش و جریان‌شناسی رفتار مقامات جمهوری اسلامی ایران و به‌ویژه مواجهه امام‌ خمینی با کارکرد سیاسی آمریکا.
  3. «سقیفه و خلافت» تألیف محمدحسین خوانین‌زاده. این کتاب، ترجمه و تحلیلی متفاوت از روایت ابوحیان توحیدی از سقیفه است. روایت ابوحیان توحیدی با نام «رسالة السقیفة»، گفت‌وگوی چهار نفره‌ای را به نقل از استادش ابوحامد مرورودی، از ابوبکر، عمر، ابوعبیده و امام علی علیه‌السلام، پیرامون جدل‌ و تنش‌های خلفا بر سر خلافت، سقیفه و چگونگی دست‌یابی به قدرت، نقل می‌کند که از جهت متنی، پیوستگی، نظم منطقی، استدلالی‌بودن، و طرح برخی از مسائل، منحصربه‌فرد، شگفت‌انگیز و قابل تأمل است که در میان منابع عربی مورد بی‌مهری قرار گرفته‌ است و در منابع فارسی، به‌طور کلی جاافتاده و سخنی از آن به میان نیامده ‌است.
  4. «مثل نور» تألیف سمیه سلیمانی. این کتاب روایتی است داستانی از زندگی آیت‌الله سید نورالدین حسینی الهاشمی یکی از بزرگ‌ترین عالمان دینی شیراز. «مثل نور» بازنویسی و برداشتی آزاد است از کتاب «ماه طلعت» نوشته دکتر غلامحسن اسکندری.
  5. «مأموریت ویژه آیت‌الله» تألیف رضا طاهرخانی. این کتاب پژوهشی است در تاریخ معاصر ایران در زمینه زندگی آیت‌الله سید روح‌الله خمینی که منجر به وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و یک دهه چالش برای استقرار جمهوری اسلامی ایران شده‌ است. این کتاب، با واکاوی هزاران سند و گزارش موثق تاریخی کوشیده ‌است مفاهیم بنیادین انقلاب اسلامی را در پیوند با ماهیت وجودی آیت‌الله خمینی صورت‌بندی کند و از این رو، شیوه گردآوری اطلاعات و نگارش را بر انطباق رویدادهای یک قرن گذشته با کلام و مواضع او گذارده ‌است.
  6. «ملداش» تألیف مهدی کردفیروزجایی. این کتاب، داستان روحانی جوانی به نام هدایت است که برای سفری تبلیغی در ماه رمضان از قم به روستایی در مازندران سفر می‌کند و در طول داستان با چالش‌های متعددی روبه‌رو می‌شود. او به دلیل اینکه جواب یک مسئله شرعی را اشتباه می‌دهد، گرفتار می‌شود و می‌خواهد جبران کند. از طرفی همسرش را به دلیل بیماری روحی‌اش به همراه آورده تا حال و هوا عوض کند اما این اتفاقات باعث تشدید مریضی همسرش می‌شود.

ارتباطات گسترده در نمایشگاه کتاب بر جذابیت آن افزوده است

مهدی محمدخانی مدیر انتشارات روایت فتح در مورد اهمیت شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران  گفت: نمایشگاه فرصتی برای ناشران و ارتباط گرفتن با مخاطبان و سایر انتشاراتی‌ها است. این فرصت 10 روزه شرایطی را فراهم می‌کند تا علاوه بر به اشتراک گذاشتن آخرین اطلاعات به تبادل نظر و در عین حال خرید و فروش کتاب پرداخته شود، البته باید این نکته را در نظر داشت که ذات نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با سایر نمایشگاه‌ها متفاوت است، از این رو این رویداد بزرگ فرهنگی را هم نمایشگاه و هم فروشگاه باید دانست. نکته قابل توجه، مردمی بودن نمایشگاه کتاب بوده و اینکه جامعه ایران با این ساز و کار عادت نکرده‌اند زیرا علاوه بر گفتمان، مخاطبان نیز در آن حضور دارند. ارتباطات گسترده‌ای که در جریان چهره به چهره شدن در این نمایشگاه وجود دارد، بر جذابیت نمایشگاه کتاب تهران افزوده است و علاقه‌مندان همه ساله منتظر برگزاری این رویداد هستند تا در فضای فرهنگی به خرید کتاب بپردازند.

مدیر انتشارات روایت فتح تصریح کرد: وجود هیاهو در کنار فروش و معرفی کتاب، فضای فرهنگی را رقم می‌زند که در نوع خود بی‌سابقه است، البته برگزاری چنین نمایشگاه و فروشگاهی هم محاسن و معایب خاص خود را دارد.

وی آسیب‌های موجود به فضای نمایشگاه بین‌المللی کتاب را مورد بررسی قرار داد و بیان کرد: فضای اختصاص و مناسب برای برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران وجود ندارد به همین دلیل از مصلی امام خمینی(ره) استفاده می‌شود و طی سال‌های اخیر تمهیداتی برای کاهش بار ترافیکی این محدوده در نظر گرفته شده است. از سوی دیگر کاهش حضور علاقه مندان به کتاب از شهرستان‌ها نیز به حداقل رسیده است، اما شهروندان تهرانی در این زمان تشویق می‌شوند که به صورت حضوری به نمایشگاه بیایند و شهرستان‌ها نیز به دلیل مسافت زیاد عموما به صورت اینترنتی کتاب‌های خود را خریداری می‌کنند.

نمایشگاه بین‌المللی کتاب مکانی برای تازه‌های نشر

رحیم مختومی مدیر انتشارات «27 بعثت» در گفت‌وگو با میزان اهمیت نمایشگاه بین‌المللی کتاب را مورد بررسی قرار داد و گفت: نمایشگاه بین‌المللی کتاب مکانی برای تازه‌های نشر و ارائه کارنامه ناشران محسوب می‌شود. همچنین دیدار‌ها و تبادل اطلاعات و نظرات فرصتی مناسب برای شکل‌گیری ایده‌های جدید است. این ۱۰ روز همه بسیج می‌شوند تا بار دیگر اهمیت کتاب و کتابخوانی را به جامعه یادآوری کنند و این رویکردی ارزشمند در نوع خود است. ناشران، نویسندگان و صاحبان اندیشه از فرصت ایجادشده استفاده می‌کنند و به تبادل اطلاعات می‌پردازند. این فضا فضایی رقابتی برای ناشران محسوب می‌شود، بدین ترتیب هر کدام در کنار سایر همکاران به ارائه تجربیات و در عین حال دستاورد‌های خود طی سال می‌پردازند، به همین دلیل نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمانی مهم و اولویتی برای همه دولتمردان به شمار می‌رود.

وی اهمیت کتاب کاغذی را مورد بررسی قرار داد و اظهار کرد: کتاب‌های الکترونیک و پی‌دی‌اف اگرچه دستاورد جدید از حوزه الکترونیک هستند، اما به هیچ وجه نمی‌تواند جای کتاب‌های کاغذی یا فیزیکی را پر کند. کتاب‌های کاغذی برای مخاطبان آرامش روحی و روانی به همراه دارد که این مهم هرگز در کتاب‌هایی که به صورت pdf و الکترونیک منتشر و ارائه می‌شود، وجود ندارد. باید تاکید کرد که کتاب‌های فیزیکی و یا همان شیوه سنتی همچنان حرف اول را می‌زند و اولویت انتخاب اول مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب محسوب می‌شود، اما اینکه تا چند سال آینده همچنان کتاب‌های کاغذی پر رونق بماند، مشخص نیست. نکته دیگر مخاطبان و علاقه‌مندان به کتاب توان خرید کتاب را تا حدودی از دست داده‌اند و اولویت با سبد خانواده و مواد اولیه خوراکی است و برای کتاب این کالای اساسی فرهنگی، جایی باقی نمانده است.

مختومی وظایف دولت برای تولید آثار فرهنگی را یادآوری کرد و گفت: دولت به خوبی نیاز‌های اصلی سبد خانواده را می‌داند و برای آن تمهیداتی را در نظر گرفته است، در صورتی که کتاب را در این دایره از کالا‌های اساسی خانواده مد نظر نگرفته است. اگر شرایط به گونه‌ای فراهم شود که کتاب و کالا‌های فرهنگی نیز در لیست اقلام ضروری خانواده در نظر گرفته شود، این کالا راحت‌تر و با قیمت‌های مناسب در اختیار آحاد جامعه قرار می‌گیرد. این روش باید برای کتاب نیز در نظر گرفته شود، از سوی دیگر اگر کتاب و کاغذ هم مانند سایر کالا‌های اساسی در سبد خانوار و خانواده در نظر گرفته شود و به آن یارانه داده شود، بدین ترتیب می‌توانیم سرانه مطالعه را افزایش دهیم.

مدیر انتشارات «۲۷ بعثت» اختصاص حمایت به کتاب‌های ارزشمند را رویکردی مهم دانست و افزود: سود کتاب‌های ارزشمند باید مثل سایر کالا‌ها با قیمتی ارزان‌تر در اختیار مخاطب قرار داده شود.

مختومی خاطرنشان کرد: انتشارات «۲۷ بعثت» به دنبال برگزاری جشنواره «رسول آفتاب» که با موضوع دفاع مقدس برای کودکان پرداخته بود، به آماده‌سازی کتاب‌هایی در این حوزه بدل شد که اکنون مراحل انتهایی انتشار را می‌گذراند. کتاب «تخت آتا» همچنین «دختر شجاع» که به موضوع بمباران‌های شهر دزفول می‌پردازد، از جمله این برنامه‌هاست. البته کتاب دیگری که به موضوع قیام ۱۵ خرداد و قیام ورامین اشاره دارد نیز از سوی خودم به صورت مستندنگاری نوشته شده است. در این کتاب نقشه روستای قلعه نو و کهک در حماسه ۱۵ خرداد مطرح می‌شود.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *