گفت‌وگو|

کهگیلویه و بویراحمد؛ تنها استان محروم از داروخانه هلال احمر!

7:30 - 23 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۱۱۸۷۰
کهگیلویه و بویراحمد؛ تنها استان محروم از داروخانه هلال احمر!
سرپرست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه ۳۴ داروخانه هلال احمر در کشور فعال است گفت: تمام استان‌های کشور به جز استان کهگیلویه و بویر احمد حداقل یک داروخانه دارند.

پیمان نامدار در گفت‌وگو با میزان در خصوص وردات مقطعی برخی دارو‌ها با وجود تقاضای بسیار گفت: آنچه تقاضا و نیاز کشور است، به سازمان غذا و دارو می‌رود و برحسب نیاز واقعی و اینکه دارو و تجهیزات مورد نظر تولید داخل دارد یا نه و همچنین این امر که ممکن است این دارو واردت مشابهی از کشور‌های دیگر با ارزبری کمتر داشته باشد، برای وارداتشان ارز تخصیص پیدا می‌کند. تعدادی از داروها، واکسن‌ها و تجهیزات دارای مشابه داخلی هستند، اما ممکن است پزشکی تجویز نوع خاصی از دارو مد نظرش باشد و احتمال دارد به سبب وجود مشابه داخلی نوع خاص مورد نظر  در یک مقطع زمانی در دسترس نباشد و نوع دیگر آن موجود باشد و در برخی موارد ممکن است هم به طور کلی با کمبود دارویی مواجه باشیم که ما هم منتظر می‌شویم تا دارو به دستمان برسد و با اولویت در اختیار بیمارانی که تعیین کردیم، قرار دهیم.

وی ضمن اشاره به اینکه ما تابع این سیستم هستیم و هر زمانی با توجه به دارو‌هایی که در اختیار ما قرار می‌گیرد، توزیع دارو‌ها را انجام می‌دهیم، ادامه داد: در بسیاری از موارد سازمان غذا و دارو ممکن است به سبب کمبود نوعی از دارو آن دارو را به مقدار کمی توزیع کند و دارو تمام شود و ما پیگیر واردات مجددش هستیم تا دارو‌های خاصی که در مراکز مختلف تقسیم می‌شود به ما هم برسد و از این رو ما در این چرخه نقش زیادی نداریم.

سرپرست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر افزود: ما در شبکه واکسیناسیون حجاج واکسن مننژیت را داریم که به تعداد حجاج واکسن تامین شده و در اختیار ما قرار گرفته شده و در کل کشور توزیع می‌شود.

نامدار اظهار کرد: ویژه‌ترین اقدامی که معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت در کل کشور دارد اعزام کاروان‌های سلامت داوطلب محور به مناطق کم برخوردار و محروم برای خدمت رسانی درمانی، بهداشتی، توزیع دارو و پیگیری‌های توانبخشی در بیش از ۲۰۰ نقطه کشور است.

وی در رابطه با روند طولانی تهیه برخی دارو‌ها از داروخانه‌های هلال‌احمر به سبب لزوم ارائه پرونده پزشکی توضیح داد: این قانون مصوب وزارت بهداشت است و رعایت آن برای تمام داروخانه‌های کشور که تحت پوشش بیمه قرار دارند، لازم الاجرا است.

سرپرست معاونت بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر در رابطه با تعداد داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه تعداد کل داروخانه‌های جمعیت هلال‌احمر در کشور در حال حاضر مجموعا ۳۴ داروخانه است، عنوان کرد: ما در هر استان حداقل یک داروخانه داریم، اما متاسفانه در یکی از استان‌های محروم با وجود پیگیری‌های صورت گرفته و مطالبات مقامات و مردم استان کهگیلویه‌ و بویراحمد موفق به اخذ مجوز نشدیم و در این استان داروخانه‌ای نداریم و این در حالی است ظرفیت تاسیس داروخانه هلال‌احمر در این استان به طور کامل وجود دارد.

وی افزود: از آنجایی ما داروخانه خصوصی نیستیم و داروخانه عمومی غیر دولتی هستیم نمی‌توانیم به نام شخص مجوز داروخانه بگیریم البته سازمان غذا و دارو اعلام کرده است که بر اساس آیین‌نامه می‌توانیم به نام شخص مجوز داروخانه بگیریم، اما ما بنگاه اقتصادی نیستیم و به نام جمعیت هلال‌احمر مجوز می‌گیریم و با تعرفه پایین‌تر کار می‌کنیم و بودجه حمایتی داریم و تمرکزمان روی دارو‌های خاص است و در داروخانه‌های هلال‌احمر محصولات آرایشی که درآمدزا است، ارائه نمی‌کنیم..

نامدار با اشاره به اینکه ما به دنبال رقابت با بخش خصوصی نیستیم ادامه داد: تفکر ما این است که بتوانیم در حوزه داروهای خاص دغدغه‌ای را در استان‌ها حل کنیم.

 انتهای پیام/

 

 

 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *