راه اندازی ۲ دانشکده مالی و حکمرانی در دانشگاه علامه طباطبایی

12:53 - 04 ارديبهشت 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۹۹۶
راه اندازی ۲ دانشکده مالی و حکمرانی در دانشگاه علامه طباطبایی
رئیس دانشگاه علامه طباطبایی از دریافت مجوز راه اندازی دو دانشکده مالی بانکی و حکمرانی در این دانشگاه خبر داد.

خبرگزاری میزان- عبدالله معتمدی در نشستی خبری گفت: دانشگاه علامه طباطبایی تنها دانشگاه تخصصی علوم انسانی کشور و بزرگترین دانشگاه خاورمیانه کشور با ۱۴ هزار دانشجو، ۵۵۰ عضو هیئت علمی، ۱۱ دانشکده و بیش از ۶ مرکز پژوهشی است.  

 وی ادامه داد:  یکی از مهم‌ترین برنامه‌های راهبردی دانشگاه علامه طباطبایی تحول در علوم انسانی و مرجعیت علوم انسانی است.

وی ادامه داد: حدود ۵۰ درصد از برخی رشته‌های دانشگاه علامه طباطبایی در مقطع کارشناسی ارشد را کسانی تشکیل می‌دهند که رشته کارشناسی آن‌ها فنی بوده است، این موضوع نشان می‌دهد علوم انسانی خود را به خوبی در جامعه نشان داده است.

معتمدی گفت: دانش علوم انسانی با علوم پایه و مهندسی تفاوت دارد و باید نگاه جدی به این رشته داشته باشیم تا اثر بخشی علوم انسانی مرتبط با نیاز‌های جامعه را در کشور عملی سازی کنیم.

معتمدی در مورد اسلامی سازی علوم انسانی گفت: اسلامی سازی به این معنا نیست که کتاب‌های علمی ما تبدیل به معارف شود بلکه به این معنا است که بر اساس معرفت اسلامی و انسان شناسی و هستی شناسی فرهنگ اسلامی جهت گیری علم را تنظیم کنیم از این رو منابع معرفتی جدید را در اختیار خواهیم داشت تا همسو با حرکت بومی به سوی تحول در علوم انسانی پیش رویم.

وی ادامه داد: در مورد فعالیت‌های پژوهشی دانشگاه بر اساس آخرین اقدام با هماهنگی وزارت علوم یک گرنت ویژه‌ای را در اختیار استادان جوان قرار خواهیم داد، تا بتوانند نیاز‌های پژوهشی خود را تهیه و در این زمینه نقش آفرین باشند. بر اساس شاخص مراکز ارزیابی شاخص دانشگاه علامه طباطبایی شاخص در خوری است و بر اساس تولیدات علمی در حوزه علوم انسانی در رتبه دوم قرار دارد.

وی گفت: از ابتدا تعدادی دانشجو شرکت کننده در اغتشاشات در بیرون از دانشگاه دستگیر شده بودند که نگاه دانشگاه کمک به آزادی این دانشجویان با همکاری قوه قضاییه بود. از این رو هیچ فردی به دلیل فعالیت‌های درون دانشگاهی بازداشت نشده است. 

معتمدی در مورد ارتباط دانشگاه با صنعت گفت: این ارتباط هنوز در سطح مطلوب نیست و یک ظرفیت بزرگ دانشی و تخصصی به طور کامل مورد استفاده قرار نگرفته است، در سامانه نان که نظام ایده‌ها و نیاز‌ها است با کمک وزارت علوم می‌توان به این سمت حرکت کرد.

ر m یس دانشگاه علامه طباطبایی افزود: تا کنون از ظرفیت دانشگاه‌ها در حوزه صنعت آنچنان استفاده نشده و نیاز به ارتباطات بیشتر است اگرچه که نیاز به مطالبه و درخواست دستگاه‌ها نیز در این زمینه وجود دارد. 

معتمدی گفت: در برنامه راهبردی سال جدید دانشکده اقتصاد و مدیریت تلاش دارد برنامه جامعه‌ای را در حوزه شعار سال یعنی مهار تورم و رشد تولید در پیش داشته باشد.

وی در مورد مراکز نوآوری دانشگاه گفت: در یکسال گذشته در سه دانشکده این دانشگاه مرکز نوآوری و کارآفرینی ایجاد شده است و واحد‌های مستقر و به شکل جدی فعال هستند.

وی ادامه داد: دو دانشکده در دانشگاه مجوز گرفته است دانشکده مالی بانکی برای تربیت متخصصان این حوزه و دانشکده حکمرانی متناسب با نیاز‌ها در دست راه اندازی است.

معتمدی در مورد تجمیع دانشکده‌ها گفت: مصوبه هیات دولت دانشگاه را الزام به تجمیع کرده است و در حال حاضر خوابگاه‌ها و برخی دانشکده‌ها پراکنده است، امیدواریم زمینه انتقال سایر دانشکده‌ها نیز فراهم شود، اما مشکل در حوزه تجمیع دانشکده‌ها مشکل کمبود زمین کافی برای تجمیع است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *