قیمت‌گذاری «کربن»؛ راه‌حل ژاپن برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای

16:17 - 28 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۸۰۷۲
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
قیمت‌گذاری «کربن»؛ راه‌حل ژاپن برای کاهش گاز‌های گلخانه‌ای
کارشناسان ژاپنی اعتقاد دارند برای کاهش اثرات گاز‌های گلخانه‌ای باید قیمت‌گذاری کربن با هدف کاهش تولید این گاز را تغییر دهند. ژاپن یکی از کشور‌های آسیایی است که راهکار استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را در برنامه خود دارد.

خبرگزاری میزان _ بر اساس اعلام کارشناسان برای دستیابی به کاهش گاز‌های گلخانه‌ای و جلوگیری از افزایش دمای زمین، انتشار گاز «کربن» باید به یک‌چهارم یا به نصف برسد. بر اساس پیشنهاد آن‌ها برای جلوگیری از انتشار، قیمت تولید این گاز باید تا سال ۲۰۳۰ حداقل به ۷۵ دلار برسد. 

کربن‌دی‌اکسید به همراه سایر گاز‌های گلخانه‌ای اثری را به وجود می‌آورند که «اثر گلخانه‌ای» نام دارد. علت به وجود آمدن این اثر ویژگی‌های مولکولی گاز کربن‌دی‌اکسید است.

در همین رابطه شرکت‌ها و گروه‌های آب و هوایی ژاپن در روز‌های گذشته از دولت این کشور خواستار معرفی انرژی‌های تجدیدپذیر جدید و تسریع در روند افزایش قیمت تولید کربن شدند. 

ابتکار آب و هوای ژاپن، این درخواست را پیش از نشست وزرای اقلیم کشور‌های گروه «جی ۷»* پیشنهاد کرد.

بر اساس تصمیمات سال گذشته «جی ۷»، ژاپن برای کربن‌زدایی تا سال ۲۰۳۵ باید اقدامات مناسبی را انجام دهد و اصلاحات نظارتی را برای تقویت انرژی‌های تجدیدپذیر انجام دهد و از توسعه سریعتر انرژی بادی فراساحلی و نصب اجباری تولید برق خورشیدی در ساختمان‌های جدید حمایت کند.

انتقال به انرژی پاک به ویژه برای کشور‌های آسیایی مهم است، زیرا برای اکثر رفع نیاز‌های خود به واردات نفت و گاز طبیعی (lng) به شدت وابسته‌اند.

ژاپن قصد دارد با افزایش انرژی‌های تجدیدپذیر در ترکیب برق خود ۳۶ الی ۳۸ درصد (۲ برابر میزان سال ۲۰۱۹) انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تا ۴۶ درصد در مقایسه با سال ۲۰۱۳ کاهش دهد.

بر اساس اعلام اعضای «جی ۷»، کانادا، آلمان، بریتانیا و ایتالیا قبلاً به اهداف ژاپن در سال ۲۰۳۰ رسیده‌اند.

بر اساس آنچه که رویترز نوشته است، ژاپن در سال مالی جاری طرح قیمت‌گذاری تولید کربن را به صورت مرحله‌ای برای تشویق شرکت‌ها برای کاهش آلودگی معرفی خواهد کرد.

*«جی۷»، نشست رهبران هفت کشور بزرگ صنعتی جهان است. این نشست در سال ۱۹۷۵ با حضور شش کشور: آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن، بریتانیا و ایالات متحده آمریکا تشکیل شد و سپس کانادا نیز به این گروه پیوست.

انتهای پیام/

امید گراوند


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *