نشست علنی مجلس|

رد درخواست گزارشگران فساد مانع از درخواست مجدد با ارائه مستندات جدید نیست/ بیانیه نمایندگان درباره محکومیت افتتاح سفارت آذربایجان در رژیم اشغالگر قدس

8:39 - 16 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۶۰۷۵
دسته بندی: سیاست ، مجلس و دولت
رد درخواست گزارشگران فساد مانع از درخواست مجدد با ارائه مستندات جدید نیست/ بیانیه نمایندگان درباره محکومیت افتتاح سفارت آذربایجان در رژیم اشغالگر قدس
نمایندگان مردم در خانه ملت در جریان بررسی طرح حمایت از گزارشگران فساد مقرر کردند که رد درخواست از سوی مقام قضائی مانع از درخواست مجدد با ارائه مستندات و قرائن جدید نباشد.

خبرگزاری میزان - نشست علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز (چهارشنبه ۱۶ فروردین ماه) به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، راس ساعت با حضور ۲۰۹ نفر از نمایندگان برگزار شد.

رییس مجلس شورای اسلامی در ابتدا ولادت با سعادت امام حسن مجتبی (ع) و روز اکرام و تکریم خیرین را تبریک گفت.

همچنین حسینعلی حاجی دلیگانی دستور کار نشست امروز مجلس را به شرح ذیل قرائت کرد:

ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در خصوص حمایت مالی از افشاگران فساد.

بررسی طرح نحوه مواجهه با قانع کننده نبودن پاسخ وزیر در اجرای اجرای تبصره (۲) ماده (۱۴۱) آیین نامه نامه داخلی مجلس.

گزارش کمیسیون اجتماعی در مورد لایحه یک فوریتی پیگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سو رفتار.

گزارش شور دوم کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در مورد طرح اصلاح قانون بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و حرم مطهر حضرت معصومه (س)

گزارش کمیسیون اقتصادی در مورد لایحه یک فوریتی پروتکل موافقتنامه موقت تشکیل منطقه آزاد تجاری بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا و دولت‌های عضو

بررسی دوفوریت در مورد لایحه ایجاد سازمان بازگانی و تنظیم بازار.

بررسی تقاضای دوفوریت در مورد طرح اصلاح قانون مجازات قاچاق اسلحه مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیر مجاز.

بررسی تقاضای یک فوریت به طرح الحاق ۷ تبصره به ماده ۷ اساسنامه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی بابت تسهیل روند ساخت و ساز مسکن روستایی برای بنیان روستا و حمایت از دولت جهت ساخت یک میلیون مسکن در سال.

رد درخواست گزارشگران فساد مانع از درخواست مجدد با ارائه مستندات جدید نیست

 نمایندگان در نشست علنی امروز در جریان بررسی طرح حمایت از گزارشگران فساد با ماده ۷ این طرح درخصوص مدت زمان رسیدگی در مرجع صالح قضایی با ۱۸۰ رأی موافق، ۶ رأی مخالف و ۹ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۴ نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

براساس ماده ۷ این طرح؛ با درخواست گزارشگر یا نهاد پذیرنده از زمان تشکیل پرونده در مرجع قضائی تا یک سال پس از شروع به اجرای حکم قطعی و با تشخیص مقام قضائی صالح تعقیب یا مقام قضائی صالح رسیدگی به اصل پرونده، حمایت‌های موضوع ماده (۶) این قانون اعمال می‌شود.

تبصره ۱- رسیدگی به درخواست‌های موضوع این ماده ظرف مدت پانزده روز در مرجع صالح قضائی انجام می‌شود.

تبصره ۲- رد درخواست از سوی مقام قضائی مانع از درخواست مجدد با ارائه مستندات و قرائن جدید نیست.

ارجاع مواد مرتبط با آیین نامه اجرایی و شرایط حمایت از گزارشگران فساد به کمیسیون جهت رفع ابهامات

همچنین محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح مذکور ارجاع مواد ۵ و ۶ این طرح را جهت رفع ابهامات به کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس اعلام کرد.

براساس ماده ۵ ارجاع شده؛ آیین نامه اجرائی این فصل ظرف مدت شش ماه پس از لازم الاجراء شدن این قانون توسط سازمان بازرسی کل کشور با همکاری نهاد‌های پذیرنده تهیه می‌شود و پس از تأیید رئیس قوه قضائیه، به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

همچنین در ماده ۶ ارجاعی به کمیسیون قضایی و حقوقی نیز آمده است؛ حمایت از گزارشگر و اشخاص وابسته شامل موارد زیر است:

۱ ـ تغییر محل خدمت درون سازمانی و همچنین مأموریت یا انتقال به سایر دستگاه‌های اجرائی درخصوص کارکنان دستگاه‌های اجرائی مذکور در ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به نحوی که در حقوق، مزایا و گروه شغلی وی تغییر ایجاد نشود.

تبصره- سازمان اداری و استخدامی کشور مکلف به اجرای این بند است.

۲ ـ تعیین وکیل به صورت رایگان در پرونده‌های ناشی از گزارشگری.

تبصره- مرکز وکلاء، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه و کانون‌های وکلای دادگستری مکلفند خدمات حقوقی رایگان را حسب مورد از طریق معرفی و تعیین وکیل یا مشاور به گزارشگر ارائه دهند.

۳ ـ هرگونه حمایتی که مقام قضائی برای حفظ امنیت جانی یا مالی یا شغلی لازم تشخیص دهد.

تبصره ۱- حداکثر مدت اعمال حمایت مندرج در بند (۳) این ماده شش ماه است و تمدید این مدت منوط به درخواست مجدد گزارشگر یا نهاد پذیرنده و موافقت مقام قضائی است.

تبصره ۲- شخص حقوقی و کارکنان یا اعضائی که از سوی شخص حقوقی معرفی می‌شوند، حسب مورد می‌توانند مشمول حمایت‌های این ماده قرار گیرند.

تعیین مبلغ پاداش افشاگران فساد برای اصلاح به کمیسیون حقوقی ارجاع شد

نمایندگان در ادامه نشست علنی امروز مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح یک فوریتی حمایت مالی از افشاگران فساد با ماده ۸ این طرح با ۱۷۴ رأی موافق، ۵ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

در ماده ۸ آمده است: در مواردی که گزارش موجب پیشگیری از وقوع رفتار‌های موضوع ماده (۲) این قانون شود، به پیشنهاد نهاد پذیرنده و تشخیص دادستان، گزارشگر مشمول حمایت‌های ماده (۶) این قانون می‌شود.

همچنین نمایندگان ماده ۹ این طرح را با ۱۸۲ رأی موافق، ۴ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع از مجموع ۲۲۹ نماینده حاضر در جلسه تصویب کردند.

بر اساس ماده ۹ این طرح؛ برخورداری از پاداش منوط به درخواست گزارشگر از طریق سامانه از زمان ثبت گزارش در سامانه تا یکسال پس از شروع به اجرای حکم قطعی است.

بیانیه نمایندگان درباره محکومیت افتتاح سفارت آذربایجان در رژیم اشغالگر قدس

 احمد امیرآبادی فراهانی در نشست علنی امروز بیانیه ۲۱۰ نفر از نمایندگان درباره محکومیت معرفی سفیر جمهوری آذربایجان در رژیم اشغالگر قدس را قرائت کرد.

متن بیانیه بدین شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحیم

دولت جمهوری آذربایجان در رفتاری ناباورانه و ضد منافع جهان اسلام نسبت به افتتاح سفارت در مرکز رژیم صهیونیستی و اشغالگر قدس اقدام نموده و سفیر خود را برای رژیم جعلی معرفی کرده است. در این راستا نکات زیر را ما نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام می‌داریم:

۱- این اقدام دولتمردان جمهوری آذربایجان تبعات منفی سیاسی زیادی علیه آن‌ها خواهد داشت. من بعد مسلمانان جهان آن‌ها را شریک جرم رژیم صهیونیستی در قتل و جنایت علیه فلسطینیان مظلوم خواهند شمرد.

۲- این حرکت اقدامی علیه یک کشور مظلوم جهان اسلام، فلسطین عزیز محسوب می‌شود و موجب پایمال شدن حقوق مسلم آن‌ها می‌گردد بنابراین دولت‌های عربی و اسلامی و جهان اسلام به خصوص سازمان همکاری‌های اسلامی و دبیرخانه بین‌المجالس اسلامی و از نمایندگان آزادیخواه جهان درخواست می‌کنیم آن را محکوم نماید.

۳- وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ضمن ارسال بیانیه به همه کشور‌های اسلامی، اقدامات لازم دیپلماتیک را انجام دهند.

نمایندگان ملت بزرگ ایران اسلامی از مجلس جمهوری آذربایجان انتظار دارند همراه با امت اسلامی در ماه مبارک رمضان که مردم مظلوم فلسطین توسط رژیم جعلی صهیونیستی به بدترین روش‌ها مورد هجمه، شکنجه، ظلم و ستم قرار می‌گیرند و از حضور در مسجد الاقصی منع گردیده‌اند، نسبت به این اقدام دولت آذربایجان موضع‌گیری نمایند.

نشست بعدی روز (یکشنبه، ۲۰ فروردین ماه) رأس ساعت ۸:۴۵ با ادامه بررسی دستور کار نشست علنی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *