گزارش|

نقش توسعه گردشگری بر اقتصاد؛ از رونق اشتغال تا رفع کسری بودجه

11:00 - 06 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۴۱۶۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
نقش توسعه گردشگری بر اقتصاد؛ از رونق اشتغال تا رفع کسری بودجه
گردشگری یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های اقتصادی در دنیا بعد از نفت و خودرو محسوب می‌شود. در سال‌های اخیر کشور‌های توسعه‌یافته با اتکا به این صنعت توانسته‌اند رشد اقتصادی مطلوبی داشته باشند و به دلیل مزایای آن کارشناسان اقتصادی به توجه ویژه به این صنعت برای رشد اقتصادی کشور تاکید می‌کنند.

خبرگزاری میزان _ بر اساس آمار سازمان جهانی، گردشگری یکی از فعالیت‌های اقتصادی مهم در دنیا محسوب می‌شود که حدود ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی و ۱۰ اشتغال دنیا را به خود اختصاص داده است. 

گردشگری به عنوان متنوع‌ترین صنعت دنیا محسوب می‌شود. اکثر کشور‌ها این صنعت پویا را به عنوان منبع اصلی درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار‌های زیربنایی می‌دانند و توجه بیشتر به این مسئله موجب ایجاد اشتغال، کاهش بیکاری و افزایش بیشتر درآمد برای یک کشور می‌شود.

گردشگری یکی از پاک‌ترین صنعت‌ها از لحاظ درآمدزایی گردشگری و درآمد‌های ناشی از آن است. گردشگری اقتصاد جهانی را کاملا تحت تاثیر قرار داده است و منبعی مهم برای شکوفایی اقتصادی کشور‌های در حال توسعه و برقرارکننده توازن مالی در اقتصاد جهانی محسوب می‌شود.

گردشگری و رشد اشتغال

صنعت توریسم سومین صنعت حال حاضر جهان پس از نفت و خودرو است و نقش بسیار مهمی در اشتغال‌زایی و درآمدزایی کشور‌ها ایفا می‌کند. 

کارشناسان می‌گویند هزینه ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت توریسم بسیار پایین‌تر از دیگر صنایع است و به عبارتی اشتغالزایی در این صنعت به سرمایه‌گذاری کمتری نیاز دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۵ حدود ۴۰ میلیون شغل از طریق این صنعت در جهان ایجاد شده که در واقع میانگین ۲/۵ میلیون نفر در سال بوده است. 

صنعت توریسم بسیار پیچیده است و شامل بخش‌های مختلف خصوصی و عمومی، حمل و نقل، مهمان‌پذیرها، فروشگاه‌ها، شرکت‌های عرضه‌کننده موادغذایی و ... است. به دلیل تنوع زیاد این بخش‌ها کارشناسان این حوزه اعتقاد دارند نمی‌توان به طور دقیق سهم هر یک از بخش‌ها را در این صنعت تفکیک کرد.

صنعت گردشگری دارای چندین قلب تپنده است که مهمترین آن حمل‌ونقل و در مرحله بعدی هتل و هتل‌داری است. 

مزایای مستقیم و غیرمستقیم گردشگری

ایجاد فرصت‌های شغلی جدید، ارزآوری، ارتقای سطح زندگی مردم، فروش خدمات و کسب درآمد از جمله مزایای مستقیم حاصل از جهانگردی است.

در مقابل نیز فعالیت‌های ساختمانی، صنایع دستی هنری، کشاورزی، باغداری، ماهیگیری، خدمات و کالا‌های مصرفی، توسعه و بهبود تجهیزات زیربنایی مانند جاده‌ها، خطوط ارتباطی و سیستم‌های حمل‌ونقل از مزایای غیرمستقیم این صنعت است. 

از صنعت گردشگری و اشتغال آن غافل نشویم

در راستای دستاورد‌های پیدا و پنهان این صنعت در کشور فتح‌الله بیات، فعال حوزه کار، گفته است: صنعت گردشگری می‌تواند موجب رونق اشتغال در بخش‌های خدماتی، هتل‌ها، رستوران‌ها، زائرسراها، مراکز اقامتی و بومیان مناطق شود و از طریق جذب گردشگر، صنایع دستی رونق گرفته و هنرمندان و صنعتگران درآمد کسب کنند.

وی وجود اماکن تاریخی و مذهبی، آثار باستانی، نقاط دیدنی، جاذبه‌های گردشگری و چهار فصل بودن را از ویژگی‌های ممتاز ایران عنوان و بیان کرده است: بخش گردشگری از این جهت حایز اهمیت است که می‌تواند علاوه بر رونق اقتصاد، بسیاری از کسری بودجه‌ها در بخش‌های دولتی و خصوصی را جبران کند لذا پیش از هرچیز باید زیرساخت‌ها برای توسعه گردشگری را فراهم و از جذب گردشگر داخلی شروع کنیم.

به گفته وی سوانح هوایی و جاده‌ای باید مورد توجه قرار گیرد. ناوگان هوایی، حمل و نقل ریلی و جاده‌ای تجهیز و تقویت شوند و روی این بخش‌ها سرمایه‌گذاری کنیم تا هم مردم به سفر با قطار و هواپیما اطمینان پیدا کنند و هم پذیرنده گردشگر خارجی باشیم.

انتهای پیام/
فوزیه تاجران

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *