اعتراضات در کشورهای غربی روی خط سرکوب و خشونت پلیس

9:00 - 10 فروردين 1402
کد خبر: ۴۷۰۲۹۲۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
اعتراضات در کشورهای غربی روی خط سرکوب و خشونت پلیس
شیوه برخورد کشور‌های غربی با معترضان با ادعا‌هایی که آن‌ها مطرح می‌کنند فاصله بسیاری دارد.

خبرگزاری میزان – کشور‌های اروپایی همواره از مفاهیم مختلف مانند حقوق بشر برای اتهام‌زنی و اعمال فشار علیه کشور‌های دیگر استفاده می‌کنند.

یکی از این موارد، موضوع اعتراضات مسالمت‌آمیز و نحوه برخورد پلیس با معترضان است؛ غرب در این زمینه اتهام‌زنی‌های بسیاری را علیه دیگر کشور‌ها مطرح کرده است.

اما نگاهی به اعتراضات در همین کشور‌ها نشان می‌دهد که عملکرد آن‌ها با آنچه ادعا می‌کنند فاصله بسیاری دارد.

نگاهی به برخورد پلیس فرانسه با اعتراضات در برخی از این کشور‌ها دید روشن تری درباره این موضوع می‌دهد. 

فرانسه

فرانسه در سال‌های اخیر شاهد تظاهرات‌های مختلفی بوده است؛ از اعتراض به سیاست اصلاح قانون بازنشستگی تا اعتراض علیه محدودیت‌های کرونایی.

اما اوج اعتراضات که به مدت دو سال فرانسه را درگیر کرده بود، تظاهرات جلیقه زرد‌ها بود که در ماه نوامبر سال ۲۰۱۸ آغاز شد.

معترضان جلیقه زرد، شنبه هر هفته با حضور در خیابان‌های پاریس و دیگر شهر‌های فرانسه اعتراضات خود را به سیاست‎‌های دولت این کشور اعلام کردند.

 

 

به تدریج این اعتراضات ابعاد گسترده‌تری به خود گرفته و به یک جنبش تبدیل شد که به برخی کشور‌های غربی دیگر نیز توسعه یافت.

اقدامات پلیس فرانسه در برابر این اعتراضات مسالمت‌آمیز قابل ملاحظه است؛ هزاران نفر از نیرو‌های پیلس فرانسه در شهر‌های مختلف مستقر شده و با توسل به اقدامات خشونت‌با، معترضان را متفرق و سرکوب کردند.

دامنه این خشونت‌ها به حدی بود که توجه رسانه‌های بین‌المللی و افکار عمومی جهان را به خود جلب کرد؛ اما دامنه خشونت‌های پلیس به همین اعتراضات ختم نمی‌شود و در تظاهرات ماه‌های اخیر در فرانسه نیز اقدام مشابهی از سوی پلیس صورت گرفته است.

پلیس انگلیس

پس از آغاز جنگ اوکراین کشور‌های اروپایی با موج اعتراضات به بحران‌های مختلف مانند بحران انرژی، افزایش تورم و هزینه‌های زندگی و اعتصاب اتحادیه‌های مختلف مواجه شدند.

انگلیس نیز از این امر مستثنی نبوده و درگیر اعتراضات گسترده‌ای بوده است؛ اما ویدئو و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که برخورد پلیس با معترضان بسیار خشونت‌باراست.

نیرو‌های پلیس در جریان این اعتراضات اقدام به ضرب و شتم، شلیک گاز اشک‌آور، اسپری فلفل و... برای متفرق کردن معترضان می‌کنند.

 

لایحه نظم عمومی

علاوه بر خشونت‌های پلیس، دولت انگلیس در ماه‌های اخیر تصمیم به افزایش محدودیت‌ها علیه اعتراضات مسالمت‌آمیز کرده است؛ دولت انگلیس به ریاست «ریشی سوناک» لایحه موسوم به «نظم عمومی» را ارائه کرد که به نوعی از برپایی هرگونه اعتراض جلوگیری می‌کند.

پلیس آلمان

شیوه برخورد پلیس آلمان با معترضان مسالمت‌آمیز نیز قابل ملاحظه است؛ نگاهی به جدیدترین اعتراضات در این کشور این موضوع را آشکارتر می‌کند.

اخیرا صد‌ها نفر از ساکنان محلی و فعالان در آلمان با برپایی تظاهرات، به فعالیت یک معدن زغال سنگ در این کشور انتقاد کردند.

فعالان با برپایی تظاهرات، اعتراض خود را درباره توسعه این معدن اعلام کردند؛ پلیس آلمان بار دیگر برای سرکوب این تظاهرات صد‌ها نیرو را به منطقه اعزام کرد.

 

نیرو‌های پلیس برای متفرق کردن معترضان دست به اقدامات خشونت‌باری از جمله ضرب و شتم معترضان متوسل شدند.

فعالان بر این عقیده هستند که تخریب این روستا و توسعه معدن زغال سنگ «گارتسوایلا»، سبب انتشار مقدار زیادی گاز‌های گلخانه‌ای می‌شود.

موضوع استخراج و توسعه یک معدن زغال سنگ در غرب این کشور جنجال بسیاری را در پی داشت؛ خشونت پلیس آلمان علیه معترضان برای چند روز متوالی ادامه یافته و با انتقاداتی نیز همراه شد.

پلیس آمریکا

دامنه خشونت پلیس آمریکا علیه پناهجویان در سال‌های اخیر ابعاد گسترده‌تری در مقایسه با دیگر کشور‌ها داشته است.

یکی از دامنه‌دارترین اعتراضات در این کشور به سال ۲۰۲۰ بازمی‌گردد؛ پس از قتل «جورج فلوید»، شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس، اعتراضات گسترده از سوی جنبش «زندگی سیاه‌پوستان مهم است» به راه افتاد و دامنه آن نه تنها به تمام ایالت‌های آمریکا بلکه به چند کشور اروپایی نیز کشیده شد.

اما این تنها یکی از اعتراضاتی است که پلیس آمریکا در سال‌های اخیر آن را سرکوب کرده و معترضان بسیاری بازداشت و یا مجروح شدند.

 

 

ادعا‌های متناقض مقامات غربی

این رفتار از سوی پلیس کشور‌های غربی در حالی سر می‌زند که مقامات این کشور‌ها در یک موضع‌گیری کاملا متناقض بدون توجه به عملکرد داخلی خود اقدام به اتهام‌‎زنی علیه دیگر کشور‌ها می‌کنند.

این موضع‌گیری‌ها تا حدی متناقض است که همواره با واکنش‌های بسیاری از سوی نهاد‌های حقوق بشری و بین‌المللی مواجه است.

انتهای پیام/


برچسب ها: اعتراض پلیس

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *