سی‎ان‎ان: روسیه برخی از تسلیحات غربی جنگ اوکراین را به ایران ارسال کرده است

15:06 - 19 اسفند 1401
کد خبر: ۴۷۰۲۷۲۷
سی‎ان‎ان: روسیه برخی از تسلیحات غربی جنگ اوکراین را به ایران ارسال کرده است
سی‎ان‎ان در گزارشی مدعی همکاری ایران و روسیه در مهندسی معکوس تسلیحات آمریکایی باقی مانده در میادین نبرد اوکراین شده است.

خبرگزاری میزان – پایگاه شبکه «سی ان ان»، در گزارشی ادعایی به نقل از آن چه چهار منبع آگاه خوانده می‌گوید: روسیه برخی از تسلیحات و تجهیزات ارائه شده توسط آمریکا و ناتو را که در میادین نبرد در اوکراین باقی مانده، تصاحب و به ایران ارسال کرده است.

به گفته این منابع، آمریکا بر این باور است که تهران برای «مهندسی معکوس» این سیستم‌ها تلاش می‌کند.

مقام‌های آمریکا، ناتو و دیگر کشور‌های اروپایی پیشتر اعلام کردند که در مواردی مشاهده کرده‌اند که نظامیان روسیه تجهیزات تسلیحاتی کوچک‎تری از جمله سیستم‌های ضد تانک جاولین و ضد هوایی استینگر که نیرو‌های اوکراینی آن‌ها را در میدان نبرد رها کرده‌‎‌اند، توقیف کردند.

منابع مذکور مدعی شدند که در بسیاری از موارد، روسیه تجهیزات را برای «تجزیه، تحلیل و مهندسی معکوس» به ایران فرستاده است، زیرا مسکو بر این باور است که ارسال این تجهیزات به ایران، تهران را به ادامه حمایت از روسیه تشویق می‌کند.

به ادعای این منابع، مقام‌های آمریکایی این امر را موضوعی سیستماتیک و گسترده نمی‌دانند، با وجود این اذعان دارند که پیگیری این موضوع دشوار است.

گزارش «سی ان ان»، می‌گوید اگرچه مشخص نیست که آیا ایران با موفقیت در «مهندسی معکوس» تسلیحات آمریکایی که در اوکراین توقیف شده، موفق بوده یا خیر، اما تهران در گذشته ثابت کرده است که در توسعه سیستم‌های تسلیحاتی بر اساس تجهیزات آمریکایی توقیف شده مهارت بالایی دارد.

نگارنده گزارش ادعایی رسانه آمریکایی در بخشی دیگر می‌نویسد: موشک هدایت شونده ضد تانک طوفان به عنوان یک سلاح کلیدی موجود ایران، با مهندسی معکوس از موشک آمریکایی BGM-۷۱ TOW در دهه ۱۹۷۰ ساخته شد؛ ایرانی‌ها همچنین در سال ۲۰۱۱ یک پهپاد ساخت شرکت آمریکایی لاکهید مارتین با نام RQ-۱۷۰ Sentinel را رهگیری و آن را مهندسی معکوس کردند تا پهپاد جدیدی بسازند که در سال ۲۰۱۸ وارد حریم هوایی اراضی اشغالی شد.

«جاناتان لرد»، کارشناس ارشد و مدیر برنامه امنیت خاورمیانه در مرکز مطالعات امنیت آمریکای جدید، گفت: ایران توانایی مهندسی معکوس تسلیحات آمریکا را در گذشته نشان داده است؛ آن‌ها موشک هدایت شونده ضد تانک TOW را مهندسی معکوس کردند؛ ایران می‌تواند همین کار را با استینگر انجام دهد.

«سی ان ان»، همچنین می‌‎گوید که این هماهنگی میان روسیه و ایران نمونه دیگری از مشارکت رو به رشد دفاعی مسکو با تهران است که در سال گذشته تشدید شده است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *