سفری نوستالژیک به مزارع/ درآمد ۴۲ برابری زعفران نسبت به گندم/ آجیده دوزی به قدمت هخامنشیان/ خطر انقراض ۴ گونه پرنده در همدان

11:07 - 20 آبان 1397
کد خبر: ۴۶۶۶۰۶
استاد گردشگری دانشگاه مازندران گفت: اگر گردشگری مزرعه در مازندران اتفاق بیفتد بی‌شک مهاجرت معکوس مهم ترین مزیت آن خواهد بود.

به گزارش خبرنگار گروه فضای مجازی ، خطر انقراض ۴ گونه پرنده در همدان، درآمد ۴۲ برابری زعفران نسبت به گندم، گام بلند میراث فرهنگی کردستان در توسعه ارتباطات رسانه‌ای، بهره برداری از پروژه تجهیز و نوسازی در سطح ۸۰۰ هکتار در طبس و سفری نوستالژیک به مزارع اینها عناوین اخباری هستند که می توانید در بسته خبری امروز مرور کنید.

درآمد ۴۲ برابری زعفران نسبت به گندم

رسول درویشیان پژوهشگر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی لرستان اظهار کرد: سود کشت محصول زعفران در دیمزار‌های استان ۳۰ تا ۵۱ برابر گندم است و درآمد خالص سالانه آن به ۴۲ برابر گندم می‌رسد.

سفری نوستالژیک به مزارع/ درآمد ۴۲ برابری زعفران نسبت به گندم/ آجیده دوزی به قدمت هخامنشیان/ خطر انقراض ۴ گونه پرنده در همدان
وی اضافه کرد: براساس نتیجه‌گیری نهایی درآمد خالص زعفران در یک دوره هفت ساله نسبت به درآمد خالص گندم طی مدت مشابه به طور قابل توجهی معنادار است.درویشیان خاطرنشان کرد: به عبارتی ۴۲ هکتار گندم باید کشت کرد تا به درآمد یک هکتار زعفران رسید و این نتیجه به روشنی اختلاف بین کشت دو محصول در دیم ‎ زار‌های خرم‌آباد را به نمایش می‌گذارد.این عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی لرستان گفت: رونق ایجاد اشتغال و درآمد، افزایش رفاه اجتماعی در جوامع بهره‌برداران، تغییر الگوی کشت در اراضی دیم کم‌بازده، حل این معضل ملی در عرصه‌های طبیعی و... ازجمله مزیت‌های فراوان کشت زعفران هستند.وی افزود: این محصول با وضعیت اقتصادی-اجتماعی کشاورزان و اوضاع حاکم بر محیط زندگی و طبیعی آن‌ها هماهنگ است.درویشیان بیان کرد: نتایج حاصل از تعامل آن‌ها می‌تواند گره‌گشای بسیاری از مشکلات و مسائل خرد و کلان جامعه روستانشین باشد.
 
خطر انقراض ۴ گونه پرنده در همدان

سیدعادل عربی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان همدان با اشاره به اینکه پرندگان بیشتر در معرض تهدید، آسیب و انقراض هستند، افزود: ۳۰ گونه از حیوانات مورد حمایت استان همدان در معرض خطر، ۷ گونه از حیوانات آسیب‌پذیر، یک گونه در معرض تهدید و ۴ گونه در معرض آسیب جدی و انقراض هستند.

وی با بیان اینکه عقاب‌طلایی، بالابان، کرکس‌مصری و میش‌مرغ از گونه‌های در معرض خطر جدی انقراض بوده و خفاش نعل اسبی نیز در معرض تهدید است، ادامه داد: برای جلوگیری از انقراض و آسیب این نوع از حیوانات سازمان حفاظت محیط زیست استان تمهیدات لازم را برای پیشگیری انجام می‌دهد.عربی در رابطه با تأمین علوفه و غذا برای وحوش در فصل سرما اظهار کرد: علوفه لازم در فصل تابستان برای وحوش در انبار ذخیره شده است و با آغاز زمستان در اختیار این حیوانات قرار خواهد گرفت.وی با بیان اینکه هنوز سرشماری دقیق وحوش انجام نشده‌است، تصریح کرد: مبنای دقیق و معتبر براساس انجام سرشماری وحوش توسط سازمان محیط زیست در فصل زمستان است و سرشماری که در فصل تابستان انجام شود، آمار دقیق و معتبری نیست.عربی خاطرنشان کرد: در فصل تابستان به علت زادوولد حیوانات نمی‌توان آمار دقیقی از این حیوانات به دست آورد به همین علت با آغاز فصل سرما و توقف زادوولد، سرشماری دقیق وحوش توسط محیط زیست انجام می‌شود.وی ادامه داد: در فصل سرما بره‌ها و توله‌ها دیگر وابستگی به مادر خود ندارند و توسط مادرشان در طبیعت رها شده‌اند به همین علت حفاظت آن‌ها در فصل سرما بیشتر از دیگر فصل‌ها است.
 
گام بلند میراث فرهنگی کردستان در توسعه ارتباطات رسانه‌ای

اسعد ساعدپناه معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان با اشاره به نقش مهم رسانه در معرفی جاذبه‌ها و صنایع دستی استان، اظهار کرد: صنعتگران استان بیش از پیش نیازمند حمایت رسانه‌ای و معرفی محصولات اصیلشان به سراسر ایران هستند.

سفری نوستالژیک به مزارع/ درآمد ۴۲ برابری زعفران نسبت به گندم/ آجیده دوزی به قدمت هخامنشیان/ خطر انقراض ۴ گونه پرنده در همدان
وی بیان کرد: پروژه‌های تولید محتوا در قالب همکاری‌های دوجانبه رسانه‌ای در جهت حمایت از صنایع دستی استان کردستان در دست انجام است. معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان گفت: پخش مجموعه دست آفریده‌ها در مورد کلاش، شالبافی و نازک کاری کردستان از روز گذشته شنبه نوزدهم آبان ماه از شبکه دوم سیما آغاز شد. ساعدپناه افزود: این مجموعه به همت اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کردستان و با همکاری شبکه دو سیما تهیه و ساعت ۲۱ شب پخش خواهد شد. وی گفت: پخش این مجموعه از روز گذشته آغاز شد و تا روز سه‌شنبه ادامه خواهد داشت، روز بعد نیز تکرار آن پخش می‌شود.
 
بهره برداری از پروژه تجهیز و نوسازی در سطح ۸۰۰ هکتار در طبس

غلامرضا قوسی، رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی، امروز ۲۰ آبان جاری در حاشیه افتتاح این پروژه در طبس اظهارکرد: این پروژه روستای تشکانان با عنوان کامل پروژه اجرای عملیات آب و خاک تعاونی‌های تولید است.

وی ادامه داد: جمع کل اعتبارات دولتی ۱۶۷۹۰ میلیون ریال و عملیات تسطیح اراضی ۱۲۵ هکتار که عملیات کانال و لوله ۹.۵ کیلومتر است.رئیس جهادکشاورزی خراسان جنوبی افزود: عملیات احداث جاده بین مزارع ۱۱.۵ کیلومتر است و سال شروع پروژه ۱۳۹۳ و همچنین محل تأمین اعتبار و تسهیلات ملی است.قوسی بیان کرد: دومین پروژه در کریت و حومه طبس و عنوان کامل پروژه "تجهیر و نوسازی و شبکه فرعی آبیاری اراضی " زیر سد کریت و نهرین است.وی ادامه داد: جمع کل اعتبارات دولتی ۶۰۵۰۰ (میلیون ریال) وعملیات تسطیح اراضی ۶۷۵ هکتار و عملیات کانال و لوله ۹۳ کیلومتر است.وی افزود: عملیات احداث جاده بین مزارع ۴۴ کیلومتر که از سال ۱۳۸۶ شروع شده و محل تأمین اعتبار و تسهیلات اعتبارات ملی است.
 
سفری نوستالژیک به مزارع

سیدرضا موسوی استاد گردشگری دانشگاه مازندران با اشاره به اهمیت صنعت گردشگری در توسعه هر کشوری اظهار کرد: با توجه به پراکندگی جغرافیایی و طبیعی که کشور ما از آن بهره‌مند است به خوبی می‌توان بر روی صنعت گردشگری به صورت علمی کار و سرمایه گذاری کرد.

سفری نوستالژیک به مزارع/ درآمد ۴۲ برابری زعفران نسبت به گندم/ آجیده دوزی به قدمت هخامنشیان/ خطر انقراض ۴ گونه پرنده در همدان
وی از "گردشگری مزرعه" به عنوان یکی از مهم‌ترین و جدیدترین نوع گردشگری در دنیا که درآمد زیادی دارد نام برد و گفت: در این نوع گردشگری، گردشگر در فعالیت‌های زراعی و دامی با زارع و کشاورز مشارکت و زندگی می‌کند و نکته جالب توجه اینکه در کنار زندگی کردن با کشاورز، با فرهنگ زراعی و دامی آشنا می‌شود و از فرآیند آن اطلاعات پیدا کرده و آن را باز نشر می‌دهد.استاد گردشگری و عضو هیئت علمی دانشگاه مازندران، مهاجرت معکوس را از دیگر مزیت‌های گردشگری مزرعه عنوان کرد و یادآور شد: در این نوع گردشگری روستاییان دیگر به شهر مهاجرت نمی‌کنند و اینکه با ایجاد اشتغال خانگی از جمله تولید ماست، کره و پنیر اقتصاد خانواده شکوفا می‌شود.موسوی افزود: در گردشگری مزرعه، گردشگر با محیط زیست آشنا شده بنابراین به آن ضربه نمی‌زند و همچنین با آداب، رسوم و فرهنگ کشاورزی و روستایی آشنا می‌شود.وی تصریح کرد: طبق بررسی‌ها و مطالعات، اوج درآمد کشور‌های اسکاندیناوی در بخش گردشگری مزرعه بوده و کشور اتریش دارای ۱۲۱ هزار واحد اقامتی در حوزه گردشگری کشاورزی است.
 
کاهش تولید سیب در مشهد

حسن مصدق رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مشهد در خصوص کمبود سیب در سال جاری، اظهار کرد: امسال تولید سیب نسبت به سال گذشته کمتر است چراکه سیب جزء میوه‌هایی است که در یک سال تولید آن بیشتر و سال دیگر تولید آن کمتر است و امسال نیز با کاهش تولید سیب روبه رو شده‌ایم.

وی علت کاهش تولید سیب را ناشی از کم‌بار بودن تولید درختان دانست و افزود: در این زمینه نمی‌توان کاری انجام داد و بحث عرضه و تقاضا مطرح است، در صورت کاهش عرضه قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی مشهد گفت: قیمت سیب در این مقطع زمانی نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد افزایش داشته و درحال حاضر در میان عمده فروشان با کیلویی ۸۰۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد، این افزایش قیمت سراسری است و فقط مربوط به شهر مشهد نیست.
 
آجیده دوزی به قدمت هخامنشیان
 
افشین باباحسینی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی لرستان اظهار کرد: آجیده‌دوزی یکی از رودوزی‌های سنتی و باسابقه ایرانی است.

سفری نوستالژیک به مزارع/ درآمد ۴۲ برابری زعفران نسبت به گندم/ آجیده دوزی به قدمت هخامنشیان/ خطر انقراض ۴ گونه پرنده در همدان
وی تصریح کرد: آجیده در فارسی به معنای بخیه‌زدن، سوزن زدن یا درفش در چیزی است و آجیده‌دوزی به معنای دوخت ریز و ظریف بر روی پارچه‌ای دولایه با لایه نازکی از پنبه در وسط آن است.باباحسینی بیان کرد: سابقه این هنر در ایران را می‌توان به دوره اشکانیان و هخامنشیان نسبت داد.معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی لرستان اضافه کرد: در این دوخت، لایه‌ای پنبه بین دولایه پارچه قرار می‌گیرد.وی ادامه داد: سپس با دوخت روی پارچه، نقوش و طرح‌های ظریفی روی آن ایجاد می‌شود.باباحسینی با بیان اینکه این هنر را پنبه‌دوزی یا لایه‌دوزی نیز می‌گویند، افزود: آجیده‌دوزی در لرستان بیشتر بر روی البسه محلی از جمله قسمت پشت جلیقه زنان لر و دیگر اجزای لباس آن‌ها مانند سرداری و... مشاهده می‌شود.
 
ارزش تولیدات عشایر شهرستان آبدانان ۸۷ میلیارد تومان در سال است

کورش شادی مدیر امور عشایری آبدانان اظهار دشت: عشایر مردمانی سختکوش هستند که همواره در عرصه تولید درخشیده اند و توانسته اند از منابعی که در اختیار دارند به خوبی استفاده کنند.

وی بیان داشت: یکی از تولیدات عشایر آبدانان روغن حیوانی است که محصول تولید شده کمک بزرگی به اقتصاد خانواده است.شادی گفت: خانواده‌های عشایر از محل درآمد فروش روغن حیوانی، کاه، جو، یونجه، دارو و دیگر مواد موردنیاز برای دام خریداری می‌کنند.مدیر امور عشایری آبدانان گفت: ارزش اقتصادی تولیدات عشایری حوزه شهرستان آبدانان ۸۷ میلیارد تومان است.وی افزود: مهمترین تولیدات عشایر این منطقه گوشت قرمز و روغن حیوانی است.
 
پوشش سرشماری حیات وحش مناطق گرمسیری استان توسط ۴۰ نیرو

محسن جعفری نژاد بسطامی مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد اظهار کرد: برنامه سرشماری جانواران علفخوار با محوریت سرشماری کل و بز طی نیمه دوم آبان ماه در مناطق گرمسیری استان عملیاتی می‌شود.

سفری نوستالژیک به مزارع/ درآمد ۴۲ برابری زعفران نسبت به گندم/ آجیده دوزی به قدمت هخامنشیان/ خطر انقراض ۴ گونه پرنده در همدان
جعفری نژاد بسطامی با تاکید بر اینکه این سرشماری در صورت مساعد بودن آب و هوا تا پایان این ماه اجرایی می‌شود، عنوان کرد: حدود ۴۰ نفر از نیرو‌های محیط زیست، کارشناسان و محیط بانان با همراهی اساتید دانشگاه، سازمان‌های مردم نهاد و معتمدین محیط زیست پوشش عملیاتی این برنامه را انجام می‌دهند.مدیرکل محیط زیست استان با اشاره به اینکه این سرشماری شامل حوزه‌های گرمسیری مانند منطقه حفاظت شده دیل و خاییز است، ابراز داشت: از جمله اهداف این سرشماری تعیین و تخمین گونه‌های کل و بز و میزان رشد و یا کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.وی افزود: همچنین بررسی نسبت جنسی از دیگر اهداف این سرشماری محسوب می‌شود.جعفری نژاد بسطامی گفت: وضعیت سایر گونه‌های جانوری موجود در مناطق هدف نیز طی سرشماری بررسی خواهد شد.
 
خسارت ۵۰ میلیاردریالی آتش‌سوزی پیام‌نور "اوز" لارستان

‌ابراهیم اژدری مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان فارس گفت: ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه شامگاه شنبه ۱۹ آبان، آتش سوزی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور واحد اوز حادث شد.

وی با بیان اینکه بلافاصله پس از اطلاع از وقوع حریق، اطلاع رسانی برای امداد و آتش نشانی انجام و واحد‌های آتش نشانی از شهر‌های لار، گراش و اوز با توجه به وسعت حریق، به محل اعزام شد، گفت: آتش نشانان پس از ۵ ساعت تلاش بی وقفه حوالی ساعت ۳ بامداد موفق به مهار آتش شدند.اژدری گفت: گزارش‌های اولیه حاکی از این است که اتصالی برق در داخل سالن آمفی تئاتر عامل وقوع آتش بوده و به دلیل وجود مواد اشتعالزایی نظیر چوب، نئوپان، پلاستیک و ... در محدوده سالن، حریق وسعت یافته بود.وی اضافه کرد: براثر این حریق گسترده، تمام سالن آمفی تئاتر و لابی دانشکده ادبیات دانشگاه پیام نور اوز کاملا سوخته و از بین رفته است؛ با توجه به حجم تاسیسات و تجهیزات موجود در این سالن که از پیشرفته‌ترین امکانات بوده، برآورد اولیه حاکی از وارد شدن بیش از ۵ تا ۶ میلیارد تومان خسارت است.اژدری با تصریح اینکه این حادثه هیچگونه خسارت جانی در بر نداشته است، گفت: با توجه به اینکه سالن آمفی تئاتر درون دانشکده ادبیات قرار داشته و معمولا تردد در این سالن محدود است، مدتی بعد از وقوع حریق مسئولان متوجه شده و به آتش نشانی اطلاع داده اند.مدیر روابط عمومی دانشگاه پیام نور استان فارس با بیان اینکه زمان دقیق وقوع حریق نیازمند کار کارشناسی است، گفت: زمانی که آتش نشانان به محل رسیدند، حریق تمام سالن آمفی تئاتر را در بر گرفته بود.
 


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *