«واتیلیکس»؛ نگاهی بر موضوع رسوایی‌های جنسی در واتیکان

15:08 - 18 بهمن 1401
کد خبر: ۴۶۲۷۴۳۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
تاریخ رسوایی‌های واتیکان طیف گسترده ای از موضوع‌ها را در بر می‌گیرد.

خبرگزاری میزان – واتیکان با مساحتی در حدود 110 هکتار و جمعیتی در حدود هزار نفر، کوچک ترین کشور جهان است که کاملا در داخل شهر رم قرار دارد، اما جغرافیای محدودش نتوانسته از میزان تاثیرات و نفوذ آن بکاهد.

واتیکان، مقر کلیسای کاتولیک جهان به عنوان قدیمی ترین و بزرگ ترین موسسه مذهبی دائما فعال جهان است؛ اگرچه این توصیف‌ها برای واتیکان تصویری جذاب برای خواننده ایجاد می‌کند اما نگاهی به واقعیت‌های پشت دیوار واتیکان هولناک بودن این مجموعه را پیش چشم می‌آورد.

کلیسای کاتولیک با رسوایی بیگانه نیست؛ در طول تاریخ، واتیکان بیش از سهم خود رسوایی ایجاد است و این روند را به دوران مدرن نیز منتقل کرده است؛ جنایات صورت گرفته در واتیکان تقریبا همگی در حدود یک دهه گذشته آشکار شدند و کلیسا را شرایط بسیار بدی قرار دادند.

همانقدر که دسترسی به آرشیو واتیکان با قفسه‌های 53 مایلی و اسناد 12 قرنی دشوار است، شایعه‌ها در مورد مطالب موجود در آن هم زیاد هستند.

در این میان، واتیکان به بهانه دشواری پردازش حجم بالای اسناد موجود در آرشیو، همچنان آن‌ها را از دید عموم دور نگه می‌دارد؛ تاکنون درخواست‌های متعدد برای باز شدن در آرشیو واتیکان رد شده اند.

واتیکان در طول عمر خود شاهد رسوایی‌های متعددی بود که طیف وسیعی از موضوعات را در برمی‌گرفتند.

به گزارش « grunge»، گذشته از ادعاهای عجیب و غریب مطرح شده توسط واتیکان نشینان، رسوایی‌های مالی و جنسی این نهاد که یکی پس از دیگری افشا می‌شوند، سویه تاریک واتیکان را آشکارتر می‌کنند.

 -رسوایی‌های مکرر مالی بانک واتیکان

بانک واتیکان با نام رسمی Institutum pro Operibus Religionis  یک نهاد مالی مملو از رسوایی است؛ این بانک از زمان تاسیس در سال 1942 با هدف جلوگیری از محدودیت‌های اعمال شده توسط متفقین روی تراکنش‌های مالی، تاکنون درگیر رسوایی‌های زیادی بوده است.

بانک مذکور به دلیل سوءاستفاده از شرایط حاکمیتی واتیکان برای فرار از نظارت بانک‌های جهانی و ارتباط با جرایم سازمان یافته بسیار بدنام است.

در دهه 1970 ادعا شد که واتیکان تلاش کرد تا 900 میلیون دلار اوراق قرضه و اوراق بهادار تقلبی را از یک عملیات مرتبط با مافیا خریداری کند؛ در سال 2013 یک کشیش به دلیل تلاش برای استفاده از بانک واتیکان برای قاچاق میلیون‌ها یورو برای اوباش دستگیر شد.

اما مشهورترین رسوایی بانک واتیکان، ورشکستگی بانک ایتالیایی است که واتیکان سهامدار اصلی آن بود و از آن برای پولشویی برای مافیا استفاده می‌کرد.

-نقش واتیکان در حفاظت از جنایتکاران جنگی

پس از پیروزی‌های متفقین در آلمان در پایان جنگ جهانی دوم، اروپا برای هزاران نازی عمدتا جنایتکار جنگی بسیار ناامن شد؛ واتیکان نقش مهمی در عملیات خارج کردن آن‌ها از اروپا داشت.

-کسب درآمد واتیکان از قاچاق و پولشویی

واتیکان علاوه بر قاچاق جنایتکاران جنگی به خارج از اروپا، حق حاکمیت ممتاز خود برای کمک به قاچاق طلا، آثار هنری و اموال دیگر افراد و سازمان‌ها استفاده می‌کند.

پولشویی برای جنایات سازمان یافته، قاچاق طلا برای کمک به سرنگونی رژیم‌ها و رسوایی‌های بی شمار سوءاستفاده، اختلاس ده‌ها میلیون دلار از دیگر رسوایی‌های افشا شده واتیکان هستند.

-رسوایی جنسی

از سال 2012 و در پی افشاگری یک روزنامه نگار ایتالیایی موضوع رسوایی‌های جنسی در واتیکان بیش از هر زمانی به کانون توجهات تبدیل شد.

این رسوایی که به «واتیلیکس» مشهور شد، نشان می‌داد که افراد خارج از واتیکان در حال باج خواهی از شبکه زیرزمینی اعضای دارای مشکلات اخلاقی واتیکان هستند.

«واتیلیکس دو» یا همان دور دوم افشاگری‌ها در مورد رسوایی‌های جنسی در واتیکان که در سال 2015 منتشر شد، تاکید کرد که پاپ قادر به کنترل طوفان فساد در مجموعه تحت امر خود نیست.

تاکنون صدها هزار زن و کودک قربانی سوءاستفاده جنسی در کلیساهای کاتولیک شدند.

-دادگاه‌های فراقانونی واتیکان

گذشته از دادگاه‌های مربوط به سیستم قضایی کلیسای کانولیک، واتیکان دارای دادگاه‌های فراقانونی برای برخی جرایم شنیع اعضا خود است.

این دادگاه‌ها در سال 1179 تاسیس و تا سال 2009 عملا محرمانه بودند.

-شهر واتیکان، کانون جرم و جنایت

کوچکترین کشور جهان در مرکز تعدادی از ناهنجاری‌ها قرار دارد که سبب شده بالاترین میزان جرم و جنایت را در بین کشورهای جهان داشته باشد.

نرخ جرم و جنایت در واتیکان 20 برابر بیشتر از نرخ جرم و جنایت در ایتالیاست.

-واتیکان، بالاترین سرانه مصرف نوشیدنی‌های الکلی در جهان

به گزارش «ایندیپندنت»، ساکنان واتیکان بیش از هر کشور دیگری در جهان نوشیدنی‌های الکلی مصرف می‌کنند؛ برای درک بزرگی این موضوع باید گفت که میزان مصرف نوشیدنی‌های الکلی در واتیکان دو برابر ایتالیا و فرانسه، سه برابر انگلیس و بیش از شش برابر آمریکایی است.

-واتیکان مالک فروشگاه محتواهای هرزه نگارانه

واتیکان حدود سه دهه پس از خرید یکی از بزرگترین کتاب فروشی‌های آلمان، مدعی شد که نمی‌دانسته که این فروشگاه در زمینه فروش محتواهای هرزه نگارانه فعال بوده است.

-سودجویی واتیکان از مراکز خیریه

همچنین بررسی‌های آسوشیتدپرس، در سال‌های 2014 و 2015 در مورد دو مرکز درمانی خیریه واتیکان نشان داد که دلیل ازدحام بیش از حد و بهداشت ضعیف منجر به شیوع عفونی، استفاده و نگهداری نامناسب از تجهیزات یکبار مصرف و خارج کردن بیماران از بیهوشی خیلی سریع برای به حداکثر رساندن گردش مالی اتاق عمل به خاطر سود بیشتر است.

انتهای پیام/


برچسب ها: حقوق بشر واتیکان

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *