310 محکوم با همت شوراهای حل اختلاف کشور از قصاص نفس رهایی یافتند

8:01 - 24 دی 1401
کد خبر: ۴۵۹۰۷۶۱
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه، گفت: با همت اعضای شوراهای حل اختلاف سراسر کشور و جلب رضایت اولیای دم در 9 ماهه سال‌جاری، 310 محکوم از قصاص نفس رهایی یافته‌اند.

خبرگزاری میزان – قوانین اسلام بر اساس رحمت و عدل الھی وضع شده است و احکام جزایی اسلام ھم کـه بخشی از آن به شمار میرود، مظھری از لطف و رحمت و عدل خداوند است از این رو عفـودر قوانین اسلام از جایگاه ویژهای برخوردار است و مورد تأکید شرع مقدس اسلام قرار گرفته است اما خداوند متعال به دلیل کرامت و حفظ زندگی انسان و پیشـگیری از تکـرار جنایت بر نفس و عدم نقض ھدف و تدبیر آفرینش حکم قصاص را مقرر فرموده است.

اما در دین اسلام عفو برتر از قصاص است و وعدۀ آمرزش از گناھان به صرف نظـر کننـدگان از حق قصاص داده شده است زیرا کمتر کسی از لغزش و اشتباه مصون است و افراد معصوم بسیار نادرند و دور از انتظار است که همه کارهای یک فرد درست و پسندیده باشد، اما نکته مهم این است که با مجازات تمام خطاکاران در هر شرایطی، صحنه زندگی مملو از کینه و نفرت خواهد شد.

 از طرفی بخشش و گذشت از پسندیده ترین رفتارهای انسانی هستند که با ایجاد عواطف و احساسات انسان دوستانه در دل‌ها موجب از بین رفتن کینه و دشمنی و تبدیل خصومت‌ها به دوستی و محبت می‌شوند به همین دلیل توسعه فرهنگ بخشش و گذشت در قوه قضاییه و مرکز توسعه حل اختلاف کشورمورد توجه ویژه قرار گرفته و بخصوص در سال‌های اخیر شوراهای حل اختلاف سراسر کشور با استفاده از ظرفیت‌های مردمی عملکرد قابل توجه و چشمگیری در زمینه حل و فصل اختلافات و ایجاد سازش در پرونده‌ها پیش از صدور رای و رهایی محکومان از قصاص نفس داشته‌اند.

برهمین اساس خبرگزاری میزان، با  حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه قضاییه، پیرامون جایگاه و اهمیت مصالحه و میزان رهایی محکومان از قصاص نفس در نتیجه سازش در پرونده‌های ارجاع شده به شوراهای حل اختلاف سراسر کشور و جلب رضایت اولیای دم در 9 ماه سال‌جاری گفت‌وگوی زیر را ترتیب داده است.

حجت الاسلام والمسلمین هادی صادقی در تشریح اقدامات شوراهای حل اختلاف در رابطه با ایجاد سازش در پرونده‌های قصاص نفس و جلب رضایت اولیای دم در 9 ماهه سال‎جاری، با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین سیاست‌های مورد توجه قوه قضاییه، ترویج فرهنگ صلح و سازش در جامعه است که سال‌ها در اولویت این دستگاه قضایی فرار داشته و در این مسیر مرکز توسعه و شوراهای حل اختلاف سراسر کشور نیز ازهمه ظرفیت‌ها استفاده کرده است.

وی افزود: مردم خیرخواه کشورمان نیز در راستای توسعۀ فرهنگ صلح و سازش در جامعه در مناسبت‌های مذهبی ، ملی و... و با مشارکت در اجرای  پویش‌های خاص، از جمله ماه مبارک رمضان، به حرمت امیرالمومنین (ع) و در ماه محرم و صفر به حرمت اباعبدالله الحسین (ع) مشارکت بسیار خوبی داشته‌اند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه با بیان اینکه یکی از شرایط اساسی ایجاد سازش جبران ضرر زیان دیده توسط مجرم است که با پذیرش خطا باید جبران مافات کند، اظهارکرد: این که مجرم با پذیرش خطای خود و اعتراف به آن زیان طرف مقابل را جبران کند بهترین روش اصلاح مجرمان است.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با تشکر از مشارکت مردم، اعلام کرد: در 9 ماهه سال‌جاری با همت اعضا شوراهای حل اختلاف در سراسر کشور و جلب رضایت اولیای دم 310 پرونده تمامی محکومان این پرونده‌ها از اجرای حتمی حکم قصاص نفس رهایی یافته و از فرصتی مجدد برای زندگی برخوردار شده‌اند.

وی عنوان‌کرد: کسانی که استمداد می طلبند، باید مورد حمایت و یاری قرار گیرند و از آنجا که انسان همواره به دنبال جلب رضایت خداوند است باید دانست که برآورده کردن نیاز مردم به رضایت الهی منجر خواهد شد.

 رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه بیان کرد: در پرونده‌های قصاص افرادی که طبق مقررات باید قصاص می‌شدند با همت شوراهای حل اختلاف و البته مناعت طبع اولیای دم، از قصاص نفس رهایی یافته و عمدتا پس از تحمل جنبه عمومی جرم به آغوش خانواده باز خواهندگشت.

وی ادامه داد: جلب رضایت اولیای دم پرونده های قصاص اصولا با ساعت‌ها مذاکره جهت گذشت از قصاص انجام می شود و گفت‌وگوهای اصلاحی برای حصول سازش میان طرفین از سوی شوراهای حل اختلاف صورت می‌گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین صادقی با بیان اینکه اسلام دین قانون و در عین حال دینی همراه با پشتوانه‌‏اى از رحمت است که در اوضاع و احوال خاص، از سختى قانون می‌کاهد، تصریح کرد: این رحمت بدان سبب وضع شده است که شخص محکوم بر اثرآن به انسان صالحى در اجتماع مبدل شود.

وی مهم‌ترین برنامه تربیتى اسلام براى مجرمان را، تشویق و ترغیب آن‌ها به توبه و بازگشت به سوى ارزش‌هاى الهى دانست، و گفت: امیدوار کردن مجرمان به این‌که جُرم و گناه آن‌ها مورد عفو قرار مى‌گیرد مى‌تواند زمینه بسیارمناسبى را براى بازسازى روحى دوباره و بازگشت آنان به جامعه فراهم کند.

رئیس مرکز توسعه حل اختلاف قوه‌قضاییه همچنین با تشکر از تلاش اعضا و کارکنان شوراهای حل اختلاف سراسر کشور، گفت: گذشت اولیای دم از قصاص نفس که حق قانونی وشرعی آنان است نیز باید مورد قدردانی قرار گیرد.

بیشتر بخوانید:

۳ پرونده قصاص در استان فارس با مصالحه مختومه شد

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *